3 تکنیک فوق العاده برای آموزش رنگ ها به کودکان در منزل

آموزش رنگ ها به کودکان

کودک من رنگ ها را بلد نیست. بارها پیش آمده با والدینی برخورد داشته ام که از این موضوع شکایت می کنند که؛ فرزند من رنگ ها را بلد نیست !!. و به دنبال راهکارهایی برای آموزش رنگ ها به فرزند خود می باشند.

دنیای کودکان رنگی و زیباست و آن ها به طور طبیعی در سن 2/5 تا 5 سالگی شروع به یادگیری رنگ ها می کنند. اگر این موضوع دغدغه شما والد عزیز نیز می باشد. خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می کنیم. با انجام سه تکنیک ساده زیر می توانید رنگ ها را به کودک دلبند خود آموزش دهید.

از کجا شروع کنم؟

برای آموزش رنگ به کودک خود از رنگ های ساده شروع کنید. مانند قرمز، آبی، زرد و سبز. چراکه مطمئناً اغلب کودکان کم سن وسال رنگ های فیروزه ای یا گلبهی را نمی شناسند!. سه تکنیک زیر برای آموزش رنگ به کودکان در منزل می باشد:

1- تکنیک اول ” مثل هم” یا “شبیه هم”

در این مرحله برای آموزش رنگ به فرزندتان با مفهوم “مثل هم” یا “شبیه به هم” شروع می کنیم. من معمولاً با این درخواست شروع می کنم “مثل این … را پیدا کن و به من بده”. پس به اشیایی در رنگ های مختلف نیاز داریم، بهتر است در ابتدا با 2 یا 3 رنگ شروع کنیم. سپس قدم به قدم رنگ های دیگر را اضافه نماییم.

برای انجام این تکنیک ما به شما لگوهای خانه سازی، آجرهای چوبی رنگی یا مهره های رنگی را پیشنهاد می دهیم. زیرا برای شروع کار گزینه خوبی هستند. لگوها را روی زمین بریزید، یکی از آن ها را برداشته و از کودک بخواهید لگویی که شبیه به آن است را پیدا کند. شما همزمان رنگ مورد نظر را هم بیان می کنید. مثلاً «ببین عزیزم! لگوی آبی». اما قطعا از کودک انتظار نداریم که با این سرعت رنگ آبی را یاد بگیرد. سپس رنگ های یکسان را جداگانه دسته بندی نمایید. آبی ها را کنار هم و قرمزها را در دسته ای جداگانه می گذاریم.

شما والدین عزیز می توانید با کمی خلاقیت به جای استفاده از لگو، با کاغذهای رنگی ساده اشکال مختلف را قیچی کرده و بازی بالا را با کودک انجام دهید.

پدر و مادر عزیز لطفا در انجام این مرحله صبور باشید، این بازی را با کودک بارها و بارها تکرار کنید. حتما زمانی قدم بعدی را برداشته که کودک تمرینات اول را به خوبی فرا گرفته باشد.

2- تکنیک دوم ” رنگ ….. را پیدا کن”

در این مرحله دیگر کوچولوی شما نام رنگ ها را به خوبی درک کرده و قادر است رنگ مورد نظر را پیدا کند و به شما بدهد. شما می توانید باز هم از آجرها یا مهره های رنگی استفاده کنید و از کودک بخواهید رنگ مورد نظر را بردارد.

اگر تمرین برای کودک هنوز دشوار و گیج کننده است، از کودک بخواهید 2 یا 3 لگو یا رنگ مورد نظر را بردارد. پس با کاهش تعداد لگوها به راحتی تمرین را ساده تر می کنیم. اگر کودک تمرینات این مرحله را به خوبی اجرا کرد، با خیال راحت به سراغ مرحله آخر می رویم.

در صورتیکه متوجه شدید فرزندتان در تشخیص رنگ ها با مشکل مواجه است برای بررسی بیشتر بهترا ست به مراکز بینایی سنجی مراجعه کنید. لینک زیر شما را به مراکز بینایی سنجی در سراسر کشور هدایت میکند:
لیست مراکز بینایی سنجی و اپتومتری کشور

3- تکنیک سوم ” این چه رنگیه؟ ”

در این مرحله نیاز است که کودک نه تنها رنگ ها را به خوبی درک کرده باشد و بتواند رنگ هدف را از بین سایر رنگها جدا کند، بلکه باید توانایی بیان نام هر رنگ را داشته باشد. لگوهای رنگی را به کودک نشان می دهیم و از او می خواهیم که رنگ هر یک را بگوید.

کمی خلاقیت به خرج دهید. برای بسط دادن تمرین می توانید از کودک بخواهید که نقش معلم را بازی کند و از شما بخواهد رنگ مورد نظرش را پیدا کنید. گاهی شما به اشتباه رنگ دیگری را برداشته و دقت کنید که آیا کودک متوجه اشتباه شما می شود یا خیر. بازی فوق برای کودک بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود.

شما می توانید این مهارت را به سایر اشیاء یا حتی رنگ های دیگر تعمیم دهید. همچنین می توانید با یادآوری رنگهایی که خارج از محدوده ی دید کودک هستند، این مهارت را در کودکتان تقویت نمایید. برای مثال زمانی که در اتومبیل نشسته اید از کودک بپرسید: تخت خوابت چه رنگی است؟

آموزش رنگ ها به کودکان

جمع بندی :

در این نوشته از مطالب مجله توانبخش هوش کالا روش های ساده یاد دادن رنگ ها به کودکان را شرح دادیم. والد عزیز ؛ مطمئناً می دانید که هر کودکی با دیگری متفاوت است . برخی از کودکان در هر مرحله سریعا پیشرفت می کنند و برخی از آن ها نیازمند زمان بیشتر برای یادگیری هر مرحله هستند. لذا توصیه می کنیم تمرینات فوق را با صبر و حوصله انجام دهید. و اگر احساس کردید که تمرینی هنوز برای کودک دشوار است ، به مرحله قبل برگردید و مجدداً آن را تکرار کنید.

گاهی کودکان به دلیل نقائصی مانند کور رنگی، تشخیص درستی از رنگ ها ندارند. در مقاله بعدی به بحث کور رنگی در کودکان خواهیم پرداخت.

منابع استفاده شده

speechbloguk

munsell

1 دیدگاه دربارهٔ «3 تکنیک فوق العاده برای آموزش رنگ ها به کودکان در منزل»

  1. دخترم سه ساله هست و سندرم داون میباشد ،از دو سالگی رنگها رو بهش آموزش دادم الان که سه ساله هست هفت تا رنگ رو کاملا میشناسه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *