اتیسم خفیف یا سطح یک چیست؟

اتیسم خفیف یا سطح یک

برای نشان دادن میزان شدت مشکلات و محدودیت های فرد دارای اتیسم، این اختلال را به سه سطح تقسیم می کنیم. سطح یک خفیف ترین سطح اتیسم است. برای پی بردن به ماهیت اتیسم خفیف، علائم و راهکارهای درمانی آن با ما همراه باشید.

اتیسم خفیف چیست؟

تقسیم بندی اتیسم به سه سطح این امکان را به ما می دهد که بدانیم فرد دارای اتیسم در چه مواردی به کمک نیاز دارد. فردی با سطح یک به معنای پشتیبانی نسبتاً کم و سطح سه نشان دهنده نیاز به پشتیبانی زیاد است.

در کنار این تقسیم بندی همین ابتدا بهتر است بدانیم که میزان علائم فرد ممکن است در محیط و شرایط مختلف متفاوت باشد.

نوشته پیشنهادی : علائم اوتیسم در نوجوانان

اتیسم خفیف چه علائمی دارد؟

علائم اتیسم خفیف یا سطح یک در افراد مبتلا به این اختلال عبارتند از:

  • در برنامه ریزی و سازماندهی کارهایشان مشکل دارند. که این کار مانع استقلال آن ها می شود.
  • تمایل به تکرار یک حرکت، فعالیت یا کلمه ای خاص دارند.
  • در برقرار کردن ارتباط با دیگران مشکل دارند.
  • برخی از آن ها دارای نبوغ در موارد خاصی هستند.
  • نسبت به ورودی های حسی بی توجه هستند یا توجه بیش از حد به آن ها دارند.

علائم اتیسم خفیف یا سطح یک که در بالا برای شما آورده ایم صرفا به عنوان هشدار تلقی می شود و نمی توان با این نشانه ها تشخیص قطعی داد.

اوتیسم خفیف یا سطح یک

حتی مبتلایان به اوتیسم خفیف نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشند که به قدری شدید باشد که مانع فعالیت ها و روابط عادی آن ها شود.

راهکار های درمانی اتیسم خفیف یا سطح یک

همانطور که در بالا علائم افراد مبتلا به اتیسم خفیف یا سطح یک را برای شما آوردیم، این افراد معمولا با مشکلاتی مواجه می شوند. برای نمونه، ممکن است در زمان مناسب حرف درست را نزنند. یا ممکن است آن ها سعی کنند با کودکان هم سن و سالشان دوست شوند ولی خیلی موفق نباشند. روش های درمانی که در زیر آورده ایم گاهی اوقات به صورت عمیق علائم را کاهش می دهند.

نوشته پیشنهادی : ۴ راه برای افزایش انگیزه کودکان دارای اتیسم

رفتاردرمانی

هدف از این روش شناسایی و کمک به تغییر رفتار های نادرست و تبدیل آن ها به رفتارهای درست است. رفتاردرمانی مداوم برای رشد مهارت های فرد مفید است.

برای نمونه وقتی کودک چند مکعب یا وسیله بازی را مرتب کنار هم قرار می دهد، او را تحسین کنید و به او تکه ای شکلات دهید. سعی کنید پاداشی که می خواهید به کودک بدهید در آغاز کار مشخص باشد. یعنی شکلات آماده باشد و به کودک بگویید اگر وسایل را مرتب کنار هم قرار دهی این شکلات رو به عنوان جایزه به تو میدهیم.

اتیسم خفیف یا سطح یک

استفاده از این روش برای کودکان مختلف متفاوت است و هیچ برنامه قطعی نمی تواند به کودک شما کمک کند. به همین دلیل معمولا تشخیص اینکه کدام نوع رفتاردرمانی در اختلال اتیسم خفیف یا سطح یک به فرزندتان کمک می کند می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. بنابراین سعی کنید در حد امکان در این روش انعطاف پذیر و قادر به ایجاد تنوع در تکنیک ها باشید.

کاردرمانی

هدف از کاردرمانی این است که درمانگر ابتدا کودک را ارزیابی کند تا متوجه شود که رابطه کودک با محیط اطرافش به چه شکل است. آیا این کودکان میتوانند وظایفی که انتظار می رود در سنین خود داشته باشند را به درستی انجام دهند. برای نمونه کودک تعادل کافی در ایستادن خود دارد یا میتواند با توجه به سنش لباس خود را بپوشد.

گفتاردرمانی

گفتاردرمانی نقش مهمی در بهبود مشکلات گفتاری که کودکان اتیسمی با آن ها رو به رو هستند، دارند. این کودکان با گفتاردرمانی یاد میگیرند که چگونه از زبان برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنند.

اتیسم خفیف یا سطح یک

اگر کودک شما دارای اختلال اتیسم خفیف یا سطح یک است، در صورت نیاز به کاردرمان و گفتاردرمان می توانید از مراکز توانبخشی در سطح کشور استفاده کنید.

دارودرمانی

در بعضی موارد که در زیر برای شما آورده ایم، دارودرمانی در بهبود شرایط و علائم افراد مبتلا به اتیسم خفیف یا سطح یک کمک کننده است.

  • اضطراب و افسردگی
  • تشنج
  • ناتوانی در تمرکز و بیش فعالی
  • علائم گوارشی
  • و…

علائم اتیسم لزوما با استفاده از دارو برطرف نمی شوند و این داروها بر ماهیت اختلال اتیسم تاثیری ندارند. بنابراین استفاده از دارو ممکن است فقط تا حدودی به بهبود شرایط کمک کند.

بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش هایی است که به بهبود علائم کودک شما کمک می کند. این روش به دلیل اینکه برای انجام آن همیشه به درمانگر حرفه ای نیازی نیست و می توان با حضور پدر، مادر یا مراقب کودک نیز انجام شود معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نمونه زهرا با عروسک خود بازی می کند و او را در بغل خود قرار می دهد، مادر زهرا نیز عروسکی را در آغوش خود می گیرد و او را نوازش می کند و لالایی می خواند، زهرا نیز با دیدن او، عروسک خود را نوازش می کند.

هدف از بازی درمانی:

  • تعامل با دیگران به روش مشارکتی و رقابتی
  • تخلیه انرژی های درونی کودک
  • رشد اجتماعی و بهبود مهارت های ارتباطی
  • نشان دادن نیازها و خواسته ها
  • هموارتر کردن روند یادگیری
  • و …
اتیسم خفیف یا سطح یک

کودک باید آزادانه بازی را انتخاب کند و احساس رضایت کامل از انجام آن داشته باشد، در غیر اینصورت بازی محسوب نمی شود. بنابراین وادار کردن کودک یا حتی با ملایمت تحت فشار گذاشتن آن ها ممکن است هیچ گاه منجر به نتیجه دلخواه نشود.

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده درمورد اتیسم خفیف، علائم و روش های درمانی آن برای شما صحبت کنیم. علائم گفته شده در بالا صرفا به عنوان هشدار برای شما والدین گرامی است و تشخیص قطعی و روش های درمانی بر عهده متخصص مربوطه می باشد.

برخی از منابع:

What Is Mild Autism

1 دیدگاه دربارهٔ «اتیسم خفیف یا سطح یک چیست؟»

  1. من مادر بزرگ کودک هستم دوسال ونه ماهش هست وهنوز جمله نمیگه در خارج از کشور هست وبرای کاردرمانی در کشوری که هستن کمک میگیره ولی اصلا تغییر نکرده بازی دستجمعی وتکنفره بخوبی انجام شما کاردرمانی آنلاین دارید که وجه بحساب ریخته بشود.سپاسگزار میشم پاسخم را بدهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *