اوتیسم متوسط یا سطح دو

اوتیسم متوسط یا سطح دو

در این نوشته می خواهیم درمورد اوتیسم متوسط یا سطح دو صحبت کنیم. داشتن علائم اتیسم و ارزیابی اولیه می تواند به افراد مبتلا به اختلال اتیسم کمک کند تا حمایت لازم را بدست آورند و تا حد ممکن مستقل زندگی کنند. بنابراین برای دانستن علائم اوتیسم متوسط یا سطح دو و آشنایی با راهکارهای درمانی آن با ما همراه باشید.

اوتیسم متوسط

افراد مبتلا به اتیسم متوسط نسبت به اتیسم خفیف که در سطح یک هستند در ارتباط کلامی و اجتماعی مشکلات واضح تری دارند. در نتیجه این افراد به حمایت و پشتیبانی قابل توجهی نیاز دارند. بروز رفتارهای افراد در آشکار سازی مشکلاتشان به محیط و شرایط آن ها بستگی دارد.

با تشخیص زود هنگام توسط متخصص مربوطه و توانبخشی به موقع توسط درمانگران، مهارت های افراد مبتلا به اوتیسم متوسط یا سطح دو می تواند به اوتیسم خفیف یا سطح یک برسد.

علائم اوتیسم سطح دو

علائم اوتیسم متوسط یا سطح دو در افراد مبتلا به این اختلال عبارتند از:

  • وجود رفتار های تکراری: فرد به طور وسواس گونه ای در را باز و بسته می کند. یا پشت سرهم بال بال می زند.
  • عدم مهارت های کلامی : در این نوع از اوتیسم عدم مهارت های کلامی به وضوح دیده می شود. به عنوان مثال این افراد معمولا مکالمه کوتاه دارند یا در مواردی ارتباط کلامی برقرار نمی کنند. گاهی اوقات ممکن است فقط در مورد موضوعی خاص به صورت کوتاه صحبت کنند.
  • عدم مهارت های غیرکلامی: نمی توانند احساسات خود را از طریق حالات چهره اش ابراز کنند. برای مثال ممکن است ارتباط چشمی برقرار نکنند.
  • هوش برتر و نارسایی ذهنی : بعضی از این افراد دارای هوش برتر و نبوغ علمی در زمینه ای خاص هستند در صورتی که ممکن است تعدادی از آن ها نارسایی ذهنی داشته باشند.
  • استفاده نکردن از حرکات اشاره ای: برای مثال از تکان دادن دست برای خداحافظی استفاده نمی کنند. یا وقتی اطرافیان به مکانی یا چیزی اشاره می کنند نسبت به اشاره آن ها بی توجه هستند.
  • استفاده از ضمایر نادرست: برای مثال به جای گفتن غذا می خواهم از عبارت غذا میخوای استفاده می کنند.
  • تمایل به زندگی روتین: با تغییر در برنامه روزانه شان واکنش نشان می دهند. برای مثال تمایل دارند روی یک صندلی خاص غذایشان را بخورند.
  • مشکل در انجام کارهای روزمره: ممکن است نتوانند به راحتی لباس خود را بپوشند یا به تنهایی غذای خود را بخورند.

تعدادی از علائم گفته شده در بالا در هر سه سطح از اتیسم وجود دارد ولی شدت این علائم متفاوت است. در اوتیسم متوسط یا سطح دو نسبت به اتیسم خفیف، فرد با شدت مشکلات بیشتری رو به رو است و نشانه ها شدیدتر است.

اوتیسم متوسط یا سطح دو

دقت شود برای تشخیص اینکه فرد مبتلا به اتیسم است یا نه، باید به متخصص مربوطه مراجعه کنید. شاید علائم مشاهده شده ناشی از بیماری دیگری باشد. به عنوان مثال کوبیدن سر به در و دیوار می تواند یکی از علائم اوتیسم باشد. همچنین می تواند نشانه ای از سردرد یا گوش درد در فرزند شما باشد.

نوشته پیشنهادی : اوتیسم در چه سنی مشخص می شود؟

راهکار های درمانی اوتیسم متوسط یا سطح دو

گفتاردرمانی:

از آن جایی که اختلال اوتیسم می تواند منجر به مشکلات گونانونی در گفتار افراد شود، گفتاردرمانی می تواند به آن ها در برقراری ارتباط با اطرافیان و مکالمه کمک کند. در این روش درمانگر با استفاده از تکنیک های مختلف در جهت تقویت مهارت های گفتاری، زبانی، مهارت های غیرکلامی و تعاملات اجتماعی تلاش می کند.

اوتیسم متوسط یا سطح دو

برای نتیجه گیری بهتر، متخصصین گفتاردرمانی باید با خانوده و اطرافیان فرد در ارتباط باشند و نهایت همکاری را با هم داشته باشند.

نوشته پیشنهادی : اوتیسم شدید یا سطح سه

کاردرمانی:

 هدف از کاردرمانی برای افراد مبتلا به اوتیسم متوسط یا سطح دو، ایجاد بیشترین استقلال برای انجام کارهای روزمره است. کاردرمانگر در انجام کارهایی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن ،بازی و اوقات فراغت، تحصیل و یادگیری و … می تواند به این افراد کمک کند.

اوتیسم متوسط یا سطح دو

فیزیوتراپی:

برخی از افراد مبتلا به اوتیسم متوسط یا سطح دو در مهارت های حرکتی مانند راه رفتن یا پریدن مشکل دارند. انجام فیزیوتراپی برای این افراد می تواند به بهبود و پیشرفت مهارت های حرکتی و تقویت عضلات کمک کند.

اگر کودک شما دارای اختلال اوتیسم متوسط یا سطح دو است، در صورت نیاز به درمانگر متخصص می توانید از مراکز توانبخشی در سطح کشور استفاده کنید.

روش ABA:

با استفاده از روش درمانی ABA یا تحلیل رفتار کاربردی به کودکان اوتیسم کمک می شود تا رفتارهای مفید مانند سلام کردن، لباس پوشیدن و … را یاد بگیرند و در جای مناسب از آن ها استفاده کنند. همچنین با استفاده از این روش برخی از رفتار های مضر مانند جیغ زدن را به حداقل می رسانند.

تشخیص زمان استفاده از روش ABA بسیار مهم است و به شناخت دقیق مشکلات و نقاط ضعف و قوت فرد توسط متخصص اوتیسم بستگی دارد. برای آشنایی و شناخت بیشتر این روش بر روی روش درمانی ABA ( ای بی ای ) چیست ؟ کلیک کنید.

دارو درمانی:

رفتارهایی که اکثرا در افراد مبتلا به اوتیسم دیده می شود شامل خودآزاری، تنش گری های شدید، تشنج، کج خلقی، اضطراب و افسردگی، بیش فعالی و … است. در این موارد استفاده از داروها طبق نظر پزشک می تواند موثر باشد.

اوتیسم متوسط یا سطح دو

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای افراد مبتلا به اوتیسم وجود ندارد. ولی روش های درمانی بالا ممکن است علائم این اختلال را کاهش دهند. بنابراین کاهش این علائم مهارت های زندگی روزمره را بهبود می بخشد. همچنین توانایی آن ها را برای عملکرد و مشارکت در جامعه را به حداکثر می رساند.

برخی از منابع:

High-Functioning Autism

1 دیدگاه دربارهٔ «اوتیسم متوسط یا سطح دو»

  1. با تشکر از مقاله مفید شما .فرزند من الان ۱۸ سال دارد و تمام موارد ی را که اشاره کردین دارا میباشد و تست غربالگری اوتیسم هم نوع ۲ را تشخيص داده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *