حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟

در این نوشته می خواهیم یکی از سوالات شایع شما مخاطبین عزیز مجله سلام درمانگر ، درباره رشد گفتار و زبان کودک را پاسخ بدهیم. و ان سوال اینست: حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟

پس از پاسخ دادن به این سوال، راهکارهایی برای رشد حرف زدن کودکان به شما هدیه می دهیم پس لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کودکان فارسی زبان بصورت میانگین، اول کلمه خود را در 12 ماهگی یا یکسالگی بیان می کنند. به مرور مهارتهای گفتاری آنها رشد می کند. برخی از کودکان ممکن است یک یا دو ماه زودتر شروع به حرف زدن کنند و برخی شروع آنها دیرتر است.

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟

گفتیم که کودکان در 12 ماهگی اولین کلمات خود را بیان می کنند. به مرور کلمات بیشتری را بیان می کنند به نحوی که در 18 ماهگی حدود 50 کلمه بیانی دارند و در دوسالگی تعداد کلمات بسیار بیشتر می شود و توانایی بیان عبارت و جملات دو کلمه را دارد.

بنابراین برای پاسخ به این سوال که حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ، می توانیم بصورت تقریبی بگوییم که تا 14 ماهگی حرف نزدن کودک طبیعی است.

پس اگر فرزند شما بیشتر از ۱۶ ماه سن داشت و هنوز حرفی نمی زد مشکل هوشی یا یک مشکل پزشکی دارد بلکه بدان معنا است که می بایست برای رفع مشکل اقدام کنید.

همینطور فرزند شما باید در سن ۲۴ ماهگی حداقل ۵۰ واژه بیان کند. پس اگر در این سن کمتر ۵۰ واژه بیان کرد بدون نگرانی برای مداخله اقدام کنید.

در سن ۳۶ ماهگی کودکان می توانند جملات سه و چهار کلمه ای بیان کنند. جمله بندی مهارت بسیار مهی است. پس اگر دلبندتان در این سن هنوز توانایی ساخت جملات را ندارد باید برای رفع آن اقدام کنید. نگران نباشید در ادامه راهکارهای رفع تاخیر کلامی را خواهیم گفت.

کودکان در سن چهار تا پنج سالگی توانایی بیان پیوسته خاطرات و اتفاقات روزمره را دارند. به نحوی که اگر در مهدکودک یا پارک برایشان اتفاقی رخ داد همراه با جزییات آن را بیان می کنند.

اگر تا ۱۶ ماهگی فرزندم حرف نزد مشکلی وجود دارد؟

اجازه بدهید این سوال را این طور پاسخ بدهم. اگر فرزند شما بیشتر از چهارده ماه سن دارد و قادر به حرف زدن نیست و شما قصد ندارید برای رفع این آن اقدامی کنید در این صورت قطعا باید نگران باشیم. چرا که هر چه شما در سنین پایین به رشد کلامی فرزندتان کمک کنید زودتر و سریع تر نتیجه می گیرد.

بسیاری از کودکان علی رغم اینکه هوش و درک بالایی دارند برای شروع به حرف زدن نیاز به محرک هایی دارند. تشخیص اینکه این محرک ها چه هستند بر عهده متخصص گفتاردرمانی یا گفتار درمانگر است.

گفتاردرمانگر در ابتدا یک تست جامع از وضعیت کودک می کند و براساس آن موانعی حرف زدن کودک را تشخیص می دهد. این موانع گاهی براحتی با یک تغییر در رفتار والدین برداشته می شوند و گاهی نیاز به چندین جلسه تمرین توسط درمانگر دارد.

قبل از آنکه بخواهیم تمرینات را معرفی کنیم باید بدانید امروزه در اینستاگرام مطالب و تمرینات بسیار زیادی برای کمک به رفع زبان بسته وجود دارد. برای نمونه یکی از پیج های بسیار کاربردی و فعال پیج اینستاگرام گفتاردرمانی با قاسمی است. که برای دسترسی به آن فقط کافی است در اینستاگرام آیدی : mostafaghasemi.slp را جستجو کنید.

چرا باید به گفتاردرمانگر مراجعه کنم؟

برخی از والدین از مراجعه به گفتاردرمانگر یا هر متخصص دیگری ترس دارند. گویی با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی ، برای فرزند خود نقصی را پذیرفته اند. در حالیکه بیش از 90 درصد مراجعان گفتاردرمانی کودکان با هوش بالا هستند.

تحقیقات مختلف نشان داده اند که جلسات گفتاردرمانی در سنین پایین تاثیر بسیار بالاتری دارد. به نحوی که یک کودک با مراجعه به موقع بعد ازچند جلسه تاخیر ساده گفتاری او رفع می شود ولی همین کودک اگر فقط چند ماه دیرتر بیاید طول دوره درمانش دو برابر یا بیشتر می شود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که یکی از مهمترین آن ، از دست دادن سن طلایی حرف زدن است.

مغز انسان در سه سال اول کودکی ، توانایی یادگیری بسیار بالایی برای زبان آموزی دارد. این سنین را سن طلایی حرف زدن می نامند. برخی از منابع این سن را تا 6 سالگی می نامند هر چند ذکر می کند سرعت و توانایی یادگیری در سه سال او بسیار بیشتر می دانند.

هیچ خانواده دلیل گرفتن معلم خصوصی برای فرزندش را کندذهنی نمی داند. گفتاردرمانگر قرار است به یادگیری گفتار و زبان کودکتان سرعت ببخشید و موانع آن را بر طرف کند.

گفتار درمانی چطور است؟

گفتاردرمانی می تواند به شکل جلسات حضوری یا گفتار درمانی آنلاین برگزار شود. گفتاردرمانگر در ابتدا سوالاتی از شما می پرسد. این سوالات درباره دوران بارداری ، زایمان و وضعیت پزشکی کودک است. پس از آن تعامل شما با فرزندتان را بررسی می کند. در انتها خود درمانگر پس از برقراری ارتباط با کودک از طریق آزمونهایی ، ارزیابی همه جانبه ای از وضعیت گفتار و زبان کودک به عمل می آورد.

مهمترین بخش هر مساله ای ، شناخت آن مساله است. درمانگر در جلسه اول شناخت جامعی از وضعیت حرف زدن کودک بدست می آورد که براساس آن برنامه درمانی متناسب با وضعیت کودک را طراحی می کند. در طول جلسات بعد در کنار تمریناتی که درمانگر با کودک انجام میدهد از طریق مشاوره به والدین به انها کمک می کند تا تعامل سازنده ای را در خانه با کودک فراهم کنند.

طول دوره درمان کودک براساس سن کودک و میزان همکاری او متفاوت خواهد بود. در حالیکه برخی از کودکان فقط نیاز به چند جلسه گفتاردرمانی دارند برخی دیگر نیاز به دوره درمانی بیشتر و فشرده تر دارند.

شما می توانید جهت تماس با گفتاردرمانگر، براساس نیاز خود بر روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید :

مراکز گفتاردرمانی کشور

توصیه هایی برای کمک به حرف زدن کودکان

ما قبلا در نوشته هایی جداگانه تمریناتی برای شروع حرف زدن ذکر کردیم. گفتیم که موقعیت هایی را فراهم کنید تا فرزندتان انگیزه بیشتری برای حرف زدن داشته باشد. برای نمونه اسباب بازی ها را در معرض دید او قرار دهید سعی کنید با کوچکترین صدا سازی کودک وسیله را به او بدهید. گفتیم که با او زیاد صحبت کنید و کمتر سوال بپرسید.

قبل از آنکه بخواهیم تمرینات را معرفی کنیم باید بدانید امروزه در اینستاگرام مطالب و تمرینات بسیار زیادی برای کمک به رفع زبان بسته وجود دارد. برای نمونه یکی از پیج های بسیار کاربردی و فعال پیج اینستاگرام گفتاردرمانی با قاسمی است. که برای دسترسی به آن فقط کافی است در اینستاگرام آیدی : mostafaghasemi.slp را جستجو کنید.

گفتیم که با حرف زدن با عروسک برای او مدل سازی کنید. گفتیم در ابتدا بصورت تک کلمه یا دو کلمه حرف بزنید. تمام تمرینات را می توانید براساس نیاز خود در نوشته های زیر مشاهده کنید:

گفتاردرمانی کودک 2 ساله

گفتاردرمانی کودک 3 ساله

در این نوشته ما سعی کردیم سوال شما در رابطه با حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟ را پاسخ بدهیم. اگر در این رابطه هنوز سوالی دارید می توانید در اکانت اینستاگرام ما یا در قسمت کامنت ها در پایین سوالات خود را بپرسید.

3 دیدگاه دربارهٔ «حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ؟»

  1. باسلام ووقت بخیر،پسرم هیجده ماهش وصحبت نمکنه ،من دست میزنم اون دست نمیزنه،الان یادگرفته منظورش وبااشاره بهم میفهمونه،ازکوچیکی خیلی باگوشی بازی میکردکه تازگیادیگه دستش نمیدم،وقتی برنامه کودک میبینه باحرکاتشون میخنده،وکف پاهاشوبه ندرت روزمین میذاره اکثرابانوک انگشتاش راه میره ،وقتی پارک میریم بابچهابازی نمیکنه ودوست داره همش چوبهای توپارک وجمع کنه ،ایااینهانشانهای اوتیسم خیلی نگرانشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *