روش های درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی

سکته مغزی می تواند منجر به مشکلات حرکتی، عدم توانایی راه رفتن و انجام کارهای روزمره، مشکل در تکلم و بلع، افسردگی و … شود. اقدامات درمانی پس از مشاهده علائم سکته مغزی و در ساعات اولیه بسیار مهم است. هر چه روند درمان زودتر شروع شود، می تواند احتمال مرگ و آسیب را کمتر کند. بنابراین در این نوشته در ارتباط با درمان سکته مغزی برای شما عزیزان مطالبی را آورده ایم. با ما همراه باشید.

درمان سکته مغزی

ارزیابی پزشکی مناسب و شروع زودهنگام روند درمان، برای بهبودی پس از سکته مغزی ضروری است. درمان سریع و به موقع علاوه بر این که شانس زنده ماندن فرد را افزایش می دهد، ممکن است عوارض این آسیب مغزی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

درمان سکته مغزی بستگی به نوع سکته دارد. بنابراین بهتر است ابتدا با انواع سکته آشنا شوید:

  • حمله ایسکمیک گذرا (TIA) : سکته مغزی کوچک یا حمله ایسکمیک گذرا، می تواند به دلیل گرفتگی موقت یا کاهش خونرسانی به بخشی از مغز باشد. در این حالت ممکن است علائم به سرعت رفع شود و خونرسانی دوباره به حالت عادی برگردد.
  • سکته مغزی ایسکمیک : از شایع ترین انواع سکته مغزی می باشدکه به دلیل انسداد رگ ورودی به مغز اتفاق می افتد. معمولا از هر 10 سکته، 9 مورد آن ها از این نوع است.
  • سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی دهنده : این نوع سکته مربوط به زمانی است که یکی از رگ ها یا مویرگهای درون مغز پاره شود.
درمان سکته مغزی

روش های درمانی اولیه برای سکته ایسکمیک و حمله ایسکمیک گذرا:

از آن جایی که سکته مغزی ایسکمیک و TIA هر دو به دلیل لخته شدن خون و سایر انسدادها در رگ های خونی مغز ایجاد می شوند بنابراین مراحل درمانی آن ها به هم شباهت دارد که چند نمونه از آن ها را در زیر آورده ایم:

  • فعال کننده بافتی پلاسمینوژن (TPA) : این داروی اورژانسی می توان برای از بین بردن لخته خون ایجاد شده استفاده کرد.
  • استنت ها : پزشک فرد را به وسیله دستگاه آنژیوگرافی برای رگ های مسدود شده بررسی می کند و با استفاده از یک فنر به نام استنت مسیر مسدود شده را باز می کند.
  • داروی ضد پلاکت و ضد انعقاد : این داروها توانایی لخته شدن خون فرد را کاهش می دهند و باید در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع علائم سکته مصرف شوند.
  • عمل جراحی : در موارد نادری ممکن است پزشک برای برداشتن لخته خون عمل جراحی انجام دهد.
درمان سکته مغزی

روش های درمانی اولیه برای آسیب مغزی هموراژیک:

سکته های مغزی ناشی از خونریزی یا نشت در مغز نیاز به استراتژی های درمانی متفاوتی دارد. اقدامات مورد نیاز برای سکته مغزی هموراژیک عبارتند از:

  • استفاده از دارو برای کاهش فشارخون و جلوگیری از تشنج و انقباض عروق خونی
  • قرار دادن گیره کوچک در پایه آنوریسم (برآمدگی و تورم دیواره سرخرگ های بدن)
  • انجام عمل جراحی برای قطع خونریزی
  • استفاده از لوله برای کاهش خونریزی
درمان سکته مغزی

درمان بلند مدت سکته مغزی :

مشکلات کلامی

پس از سکته مغزی، تعداد زیادی از افراد در صحبت کردن و تکلم دچار مشکل می شوند. برای درمان مشکلات کلامی باید در اسرع وقت به گفتاردرمانگر مجرب مراجعه کرد تا هر چه زودتر وضعیت گفتاری فرد ارزیابی شود و اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

حتی زمانی که فرد به طور کامل مهارت صحبت کردن خود را از دست داده باشد گفتاردرمانی می تواند بسیار موثر واقع شود. درمانگران با استفاده از وسایل کمک ارتباطی، اشاره و … به این افراد در برقراری ارتباط کلامی کمک می کنند.

[ نوشته پیشنهادی : تکلم بعد از سکته مغزی ]

مشکلات بلعیدن و غذا خوردن

سکته مغزی می تواند نوشیدن، غذا خوردن و بلع فرد را با مشکل مواجه کند و باعث شود ذرات کوچک غذا وارد نای فرد شود. مشکلات بلع به عنوان دیسفاژی شناخته می شود. در مراحل اولیه بهبودی ممکن است لازم باشد با استفاده از لوله مخصوص فرد تغذیه شود. در دراز مدت چندین جلسه گفتاردرمانی در هفته به فرد کمک می کند تا مشکلات بلع خود را مدیریت کند.

درمان سکته مغزی

تقریبا نیمی از افراد پس از سکته مغزی دچار مشکلات کلامی و برقراری ارتباط یا مشکل در بلع می شوند که در این صورت مراجعه به یک آسیب شناس گفتار و زبان الزامیست. در صورت نیاز به مراکز گفتاردرمانی روی لینک زیر کلیک کنید:
مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور

افسردگی و اضطراب پس از آسیب مغزی

اضطراب و افسردگی از جمله مشکلاتی هستند که می تواند افراد را پس از سکته مغزی تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد گریه شدید، احساس ناامیدی، کناره گیری از فعالیت های اجتماعی، احساس خشم، ترس و اضطراب را تجربه می کنند.

در صورتی که بعد از آسیب مغزی فرد هر کدام از علائم بالا را داشته باشد هر چه سریعتر باید به یک روانشناس خوب ارجاع داده شود. در ادامه لیستی از مراکز مشاوره را برای شما آورده ایم که با کلیک بر روی لینک زیر به اسامی آن ها دسترسی پیدا می کنید:
لیست مراکز مشاوره در سراسر کشور

انجام کارهای شخصی پس از سکته مغزی

پس از سکته مغزی ممکن است فرد با مشکلاتی که در ادامه برای شما آورده ایم مواجه شود:

  • ناتوانی در انجام کارهای شخصی مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن و …
  • تحت تاثیر قرار گرفتن سیگنال های حسی مانند عدم احساس فشار یا دما
  • تغییر در مهارت های تفکر و استدلال
درمان سکته مغزی

کاردرمانی بخش مهمی از روند بهبودی و توانبخشی بعد از سکته مغزی است. کاردرمانگر به فرد کمک می کند تا الگوهای تفکر و رفتار قبلی خود را بازیابی کند، مهارت های مورد نیاز روزانه خود را دوباره به دست آورد و در حد امکان زندگی کامل و مستقلی داشته باشد. بنابراین مراجعه به یک کاردرمانگر مجرب تاثیر زیادی بر روند بهبودی فرد دارد در صورت نیاز به مراکز کاردرمانی روی لینک زیر کلیک کنید:
لیست مراکز کاردرمانی سراسر کشور

مشکلات حرکتی

سکته مغزی می تواند باعث ضعف یا فلج در یک طرف بدن شود. بنابراین فرد در حرکت و انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل مواجه می شود. از جمله شایع ترین اختلالات نورولوژیکی پس از سکته مغزی می توان ضعف عضلات، اسپاسم عضلانی، مشکلات تعادلی، هماهنگی نامناسب اعضای بدن، اختلال در درک فضا و مکان و … را نام برد.

پس از بستری شدن در بیمارستان بر اثر سکته مغزی باید بلافاصله توسط فیزیوتراپیست ارزیابی فرد انجام شود و جلسات توان بخشی برای راه رفتن، بهبود قدرت عضلانی و رفع مشکلات حرکتی فرد شروع شود. عموما پس از مرخص شدن از بیمارستان نیز توانبخشی از طریق برگزاری جلسات فیزیوتراپی در خانه یا در کلینیک ادامه می یابد. در صورت نیاز به خدمات فیزیوتراپی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید:
لیست مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور
لیست مراکز فیزیوتراپی در منزل

در این نوشته در ارتباط با درمان سکته مغزی، مطالبی را به زبان ساده بیان کردیم. در صورتی که شما عزیزان نظر، ایده و سوالی دارید، می توانید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع:

Everything You Need to Know About Stroke
Stroke Recovery Treatment: The Best Methods for Rehabilitating the After Effects

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *