مهم ترین گزینه های درمانی برای عقب ماندگی ذهنی

درمان عقب ماندگی ذهنی

درمان اصلی برای عقب ماندگی ذهنی، درمان های توانبخشی است. هدف اصلی درمان های توانبخشی کمک به فرد عقب مانده ذهنی در زمینه آموزش، مهارت های اجتماعی و فردی برای رسیدن به حداکثر توانایی است. عقب ماندگی قابل برگشت نیست، اما به کمک شیوه های درمانی میتوان قابلیت های کودک را به حداکثر رساند. با ما همراه باشید تا در این نوشته بیشتر درباره راهکارهای درمان عقب ماندگی ذهنی صحبت کنیم.

درمان عقب ماندگی ذهنی

برای درمان این اختلال، در اولین قدم باید شدت معلولیت، وضع و نوع توانایی های کودک تشخیص داده شود. انواع عقب ماندگی ذهنی را بر اساس میزان آن و از خفیف تا شدید، تقسیم بندی می کنند. با توجه به این که این اختلال از نوع خفیف یا شدید باشد، روش و نحوه درمان آن هم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در عقب ماندگی خفیف، کودکان «تربیت پذیر» مسئله توانبخشی به نحوی انجام می شود که آن ها بتوانند نیازهای اولیه خود را رفع نمایند. درمان های توانبخشی شامل رفتار درمانی، کاردرمانی، مشاوره، گفتار درمانی و… می باشد.

به طور کلی آموزش و اصلاح رفتار باعث افزایش مهارت های کودک عقب مانده ذهنی خواهد شد. در بسیاری از امور می توان از عوارض و شدت عقب ماندگی، معلولیت ها و مزمن شدن بیماری ها جلوگیری کرد. با بازتوانی و توان بخشی به بیمار توانایی داده می شود تا از یک زندگی سازگارانه و عادی برخوردار شود و یک حرفه و کاری را یاد بگیرد.

نقش خانواده در درمان فرد عقب مانده ذهنی

بعد از تشخیص عقب ماندگی ذهنی؛ احتمالا تا حدودی برای خانواده کودک نگران کننده است. اما هرچه خانواده ها با این مسئله سریعتر کنار بیایند می توانند در بهبود کیفیت فرزند خود موثرتر باشند. هر چه رابطه کودک عقب مانده و اعضای خانواده صمیمانه تر باشد، احتمال با ثبات بودن، قابل کنترل و آرام تر بودن کودک بیشتر خواهد بود. در نتیجه کسانی هم که با کودک زندگی می کنند، رضایت و ثبات بیشتری خواهند داشت. در بیشتر موارد ناسازگاری افراد عقب مانده، بازخورد رفتار بد والدین، اطرافیان و افراد جامعه است. به هر حال باید به نوعی با این مسئله کنار بیایند و اجازه ندهند تا این مشکل خللی در زندگی اجتماعی شان به وجود بیاورد.

بنابراین میتوان گفت حمایت های خانواده از کودک در این زمینه حیاتی است. درمان در جهت آموزش به خانواده در مورد چگونگی پذیرفتن و تطبیق دادن خود با خواسته های کودک و فعالیت های زمان بر لازم برای مراقبت چنین کودکانی سودمند خواهد بود.

عقیده محققان این حوزه بر این است که کودکان عقب مانده ذهنی در کنار خانواده خود زندگی کنند تا به کمک آن ها مهارت های اجتماعی را کسب نمایند.

گزینه های درمانی برای عقب ماندگی ذهنی

در رابطه با درمان عقب ماندگی ذهنی باید گفت که درمان دارویی خاصی برای این اختلال وجود ندارد. اما این موضوع نباید ما را از توانمند سازی آن ها و سایر روش های درمانی غافل سازد.

به طور کلی خدمات درمانی برای افراد عقب مانده ذهنی را می توان در سه محور تقسیم کرد:

  1. محور اول علل عقب ماندگی ذهنی یا عواملی که سبب تشدید آن می شود را هدف می گیرد. مثلاً در یک فرد مبتلا به فنیل کتنوری، می توان با تنظیم رژیم غذایی مناسب، پروتئین فنیل آلانین را که باعث عقب ماندگی ذهنی می شود را کاهش داد.
  2. محور دوم سایر اختلالات مختلفی را که با عقب ماندگی ذهنی همراه می شود را هدف می گیرد. سپس از این طریق به افزایش عمل کرد فرد می پردازد. در افراد عقب مانده ذهنی اختلالات دیگری هم وجود دارد که باید درمان و مدیریت شوند.
  3. محور سوم به مداخله زود هنگام روی جنبه های ذهنی، تحصیلات ویژه، آموزش مهارت های مختلف، توانمند سازی و حمایت اجتماعی این افراد می پردازد. هم چنین از این طریق می کوشد تا کیفیت زندگی آن ها را افزایش دهد.

درمان عقب ماندگی ذهنی توسط یک تیم توانبخشی و آموزش کودکان می باشد که عبارتند از:

  • کاردرمان
  • گفتاردرمان
  • روانشناس
  • مربی های کودکان استثنایی
  • روانپزشکی و مغز و اعصاب
  • پزشک های متخصص اطفال

بسته به این که کودک مشکلات خاصی هم داشته باشد، ممکن است به فیزیوتراپیست، مددکار اجتماعی، بینایی سنج و دیگر متخصصین، ارجاع داده شود.

شما می توانید در سامانه جستجوی مراکز مجله توانبخشی هوش کالا، به راحتی مراکز توانبخشی شهر و محل خود را پیدا کنید.

جمع بندی

در این نوشته درمان عقب ماندگی ذهنی را شرح دادیم. همان طور که اشاره شد؛ درمان خاصی برای این اختلال مطرح نیست. هم چنین درمان دارویی جزء در مواردی وجود ندارد. اما با این وجود با استفاده از روش های درمان توانبخشی، می توان توانایی افراد عقب مانده ذهنی را به حداکثر رساند.

شما مخاطبین عزیز در صورتی که سوال و انتقادی نسبت به این مطلب دارید، در قسمت نظرات مطرح نمایید. ما سعی می کنیم در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوالات شما را بدهیم.

برخی منابع

Drug to Treat a Type of Mental Retardation Shows Promise

2 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین گزینه های درمانی برای عقب ماندگی ذهنی»

  1. رحیم ابراهیمی قزوینی

    من سن 32سال هستم می‌خوام ببینم ایکیو من چند هستش بعد از این زندگینامه که داشتم به شماره زنگ بزنید 09338960وادامه را حدس بزنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *