آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟

آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟

بسیاری از والدین در بخش کامنت ها و یا پیج ایسنتاگرام گفتاردرمانی.آنلاین بسیاری از والدین از ما پرسیدند که ” آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟ ” . در این نوشته قصد داریم به زبان ساده به این سوال پاسخ بدهیم اگر بخواهیم در چند کلمه به این سوال پاسخ بدهیم جواب ما این است ” دیر حرف زدن الزاما به معنای کم هوشی کودک نیست ” اما برای اینکه یک پاسخ کامل از این سوال پیدا کنید حتما این نوشته را تا انتها بخوانید.

آیا فرزند من تاخیر کلامی دارد؟

کودکان یک شبه شروع به صحبت کردن نمی کنند در طول یکسال اولِ زندگی ، نوزادان یاد می گیرند دنیای پیرامون خود را بشناسند و از طریق پیامهای غیر کلامی ( مثل نگاه کردن ، حالات چهره ، ژست ها ، صداسازی و..) با دیگران ارتباط برقرار کنند. در نهایت کودکان :

  • در یکسالگی اولین کلمه خود را بیان می کنند.
  • در 18 ماهگی نزدیک 50 کلمه بیانی دارند و قادر به ترکیب کلمات و بیان عبارات دو کلمه ای را دارند.
  • در دو سالگی توانایی بیان جملات سه کلمه ای را دارند.
  • در سه سالگی نزدیک 1000 کلمه بیانی دارد قادر است اسم خودش را بگوید و در جملات سه و چهار کلمه ای صفت ، قید ، فعل و.. را بکار می برد.

اگر فرزند شما 14 ماهه است و هنوز واژه ای را بیان نمی کند و یا دو سال سن دارد و نمی تواند عبارات دو کلمه ای را در زمان مناسب بیان کند نیاز به ارزیابی توسط گفتاردرمانگر دارد و احتمالا تاخیر کلامی دارد.

آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟

بسیاری از کودکانی که تاخیر کلامی دارند هوش طبیعی و درک بالایی نسبت به محیط خود دارند. بنابراین نمی توانیم بگوییم که هر کودکی که تاخیر کلامی دارد کم هوشی یا مشکل هوشی دارد.

هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال ، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. بنابراین کودکی که مشکل هوشی دارد علاوه بر تاحیر یا مشکلات کلامی در سایر جنبه ها نیز مشکلاتی دارد.

فرزندم تاخیر کلامی دارد باید چه اقداماتی انجام بدهم ؟

گفتیم که بسیاری از کودکان با هوش طبیعی هم تاخیر کلامی دارند. درک خوبی دارند به راحتی از گوشی و سایر ابزارها استفاده می کنند.

چون این کودکان هوش طبیعی دارند نباید بابت تاخیر کلامی کودک بی تفاوت باشیم و چنین تصور کنیم که این مشکل خود به مرور زمان حل می شود. در بسیاری از موارد همین کودکان با هوش طبیعی اگر تاخیر کلامیشان رفع نشود ممکن است در آینده مشکلات جدی در یادگیری و مدرسه داشته باشند.

در صورتیکه فرزند شما تاخیر کلامی دارد بدون نگران به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید تا پس از ارزیابی کودک در صورت نیاز با طرح ریزی جلسات درمانی به رفع تاخیر کلامی کودک کمک کند. این جلسات براساس شدت مشکل کلامی کودک می تواند بصورت هفتگی یا ماهیانه باشد.

در جلسات اولیه گفتاردرمانگر تلاش می کند که از طریق بازی با کودک ارتباط برقرار کند تا علت تاخیر کلامی کودک را تشخیص بدهد. پس از تشخیص علت و شدت ، گفتاردرمانگر برای کودک برنامه درمانی طراحی می کند. گفتاردرمانگر از طریق بازی ، تکنیک های گفتاردرمانی را بر روی کودک اجرا می کند.

نتیجه گیری

ما در این نوشته به این سوال شما که ” آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟ ” سعی کردیم بصورت خلاصه و با زبان ساده پاسخ بدهیم. خواندیم که ابن الزما کودکی که تاخیر کلامی را نمی توانیم بگوییم که عقب مانده گی ذهنی دارد. خواندیم که چه زمانی باید به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم

ما قبلا در نوشته  سن حرف زدن کودک درباره سن حرف زدن کودکان صحبت کردیم . در آنجا اشاره کردیم که اگر کودکتان متناسب با هم سالان خود حرف نمی زند زمان طلایی را از دست ندهید و سریعا به مطب گفتار درمانی و نزد آسیب شناسان گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) بروید. آسیب شناس گفتار و زبان تنها متخصص برای آموزش حرف زدن به کودک می باشد. آنها بهترین شیوه ممکن را برای حرف زدن نوزاد و یا کودک شما فراهم می کنند.

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است ؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *