زبان باز کردن کودک | آموزش ساده ترین راه ها

زبان باز کردن کودک ، راه حلها

بعد از اینکه فرزندمان بدنیا می آید ، والدین منتظر زمان باز کردن کودک خود هستند ، اگر زبان باز کردن کودک به تاخیر افتد ممکن است مشکل ساز شود. در این نوشته ما می خواهیم روشهای برای باز شدن زبان کودک معرفی کنیم ، پس با ما باشید.

کی کودک باید زبان باز کند ؟

کودکان اولین کلمه کودک خود را در سن یک سالگی (  12 ماهگی ) می گویند . معمولا  اولین کلمه از طبقه اسامی است یکی از اسامی اعضای خانواده ، اسباب بازی ، اندامهای بدن اش خواهد بود.  کودکان در سن 18 ماهگی حدود 50 کلمه بیانی دارند و حداقل در  دو سالگی جملات دو کلمه را می گویند.

  • اولین کلمه بیانی 12 ماهگی
  • 50 کلمه بیانی در 18 ماهگی
  • عبارت و جملات دو کلمه ای در 24 ماهگی

[ مطلب پیشنهادی : حرف زدن کودک از چه سنی شروع می شود ؟ ]

راه حل ساده زبان باز کردن کودک

پیشگیری – آسان ترین و ساده ترین راه این است که از راههای زیر برای پیگشیری از تاخیر گفتاری و دیر باز شدن زبان کودک استفاده کنید. والدین نقش مهمی در زبان باز کردن کودک  دارند. مطالعات نشان داده اند كه كودكانی كه در دوران كودكی در معرض گفتار بیشتر بوده اند ، واژگان بیشتری دارند و قواعد گرامری بیشتری در جملات شان دارند . در اینجا چند راه ساده برای رشد زبان کودک شما وجود دارد.

  • زیاد صحبت کنید. با فرزندتان زیاد صحبت کنید. به آن ها بگویید همین الان در حال انجام چه کاری هستید. همچنین کارهایی را که انجام می دهد را از طریق کلام گزارش بدهید
  • کتاب خواندن : هیچ زمانی برای شروع کتاب خواندن دیر نیست . از کتاب های با تصویر های رنگی استفاده کنید و با هم کتاب را بخوانید. در خرید کتاب های مصور برای فرزندتان کوتاهی نکنید.
  • قصه تعریف کنید:  داستان و قصه برای کودکتان تعریف کنید در مورد شخصیت های داستان و اتفاقاتی که برایشان می افتد صحبت کنید.

[ مطلب پیشنهادی : علل دیر حرف زدن کودک – دلایل و راهکارها ]

سایر موارد برای باز شدن زبان کودکان

  • از موزیک ها و موسیقی های کودکانه استفاده کنید: بچه های کوچک از موسیقی خوششان می آید با هم شعر های موزیک را بخوانید و بالا و پایین بپرید.
  • رهبری و سخنگویی کودکتان را بر عهده بگیرید: اگر فرزندتان از یک شخصیت کتاب خوشش می آید درباره آن شخصیت صحبت و داستان سرایی کنید. اگر به نظر می رشد از یک قایق خوشش می آید او را به کنار قایق ها ببرید سوار قایق شوید ان را تکان بدهید و …
  • مشاهده تلویزیون و بازیهای کامپیوتری را بشدت کم کنید: تلویزیون تماشا کردن نه تنها به زبان باز کردن کودک تان کمکی نمی کند بلکه تماشای زیاد آن خود علتی در تاخیر کلامی می شود.
  • مراقب عفونت های گوش فرزندتان باشبد : عفونت های مکرر گوش  می تواند آنها را در معرض خطر شنوایی و در نتیجه تاخیر در زبان باز کردن کودک قرار دهد. اگر پزشک متخصص اطفال یک آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت تجویز کرد، اطمینان حاصل کنید که فرزند شما روزانه دوز صحیح را مصرف می کند و از آن برای زمان کامل تجویز می شود. هنگامی که کودک شما نسخه را به اتمام برساند، یک دوره پیگیری را با متخصص اطفال برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که عفونت از بین  رفته است.
  • از خانه بیرون بروید !  به مسافرت بروید و در مورد چیزهایی که می بینید صحبت کنید. همچنین به باغ وحش ، پارک ، میوه فروشی بروید و در مورد هر کدام صحبت کنید. جه می بیند ، دارید چه کاری انجام میدهیدو..

[ مطلب پیشنهادی : گفتار درمانی کودک 2 ساله ]


بهترین انتخاب برای زبان باز کردن کودک دارای تاخیر

اگر کودک شما دارای تاخیر کلامی نسبت به هم سن سالانش است و یا نگران حرف زدن او هستید بهترین و تضمینی ترین راه حل برای زبان باز کردن کودک تان ، مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر) است. گفتار درمانگر تنها متخصص جهت ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان است که کمک بسیار بزرگی برای زبان باز کردن کودک می کند ، علاوه بر حضور در جلسات گفتار درمانی ، به شما تمریناتی را متناسب با مشکل کودک برای کار درخانه می دهد که همگی بسیار کمک کننده خواهد بود.

ما لیستی از مراکز گفتاردرمانی معتبر در سراسر کشور گرد آورده ایم که می توانید براساس نیاز به گفتار درمانگر مورد نیاز خود مراجعه کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «زبان باز کردن کودک | آموزش ساده ترین راه ها»

  1. گفتار درمانی هیچ تاثیری نداره یه کار کاملا بیهوده هست کاشکی به راه کار میدادید که خود پدر ومادر با کودک تمرین کنند

    1. مصطفی قاسمی برم سبز

      سلام راهکارهایی که می توانید انجام بدهید در بالا ذکر شده است اما در خصوص اینکه گفتار درمانی هیچ تاثیری ندارند کاملا نظرم با شما مخالف است در اینکه گفتار درمانی تاثیر دارد شکی نیست و میزان تاثیر اگر در زمان مناسب مراجعه کرده باشید بهبودی کامل در سریع ترین زمان ممکن است. البته باید عرض کنم که متاسفانه به دلیل عدم نظارت قوی سازمان های ذی ربط ،گاها مشاهده می شود که افرادی غیر از آسیب شناس گفتار و زبان ، خودشون رو درمانگر معرفی می کنند و خانواده ها را فریب می دهند که اقدام به گفتار درمانی می کنیم!! ممکن است دیدگاه شما در مورد گفتار درمانی از این بابت باشد. در همین وب سایت لیست مراکز گفتار درمانی معتبر آورده شده که می توانید ملاحظه کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *