cva چیست ؟ از صفر تا صد سکته مغزی

سکته مغزی

اگر برای اولین بار واژه cva را دیده اید حتما از خودتون پرسیدید cva چیست ؟. این یک اصلاح پزشکی برای توصیف سکته مغزی است. سی وی ای زمانی رخ می دهد که خون به بخشی از مغز نرسد. اختلال در خونرسانی مغز (به دلیل گرفتگی در رگها و یا پارگی مویرگها) منجر به مرگ بخشی از سلولهای مغز می شود. در این زمان فرد دچار سکته مغزی یا cva می شود.

cva چیست ؟ تصویر
یکی از رگهای مغزی مسدود شد و به بخشی از مغز اکسیژن نرسید. سلولهای عصبی که خون دریافت نکردند به مرور از بین می روند.

زمانی که سلولهای مغزی به اندازه کافی اکسیژن و مواد غذایی دریافت نکنند آسیب می بینند. معمولا مدت کوتاهی بعد از شروع سکته مغزی، مرگ سلولها هم شروع می شود. با این حال اگر پس از مدت کوتاهی دوباره خونرسانی به حالت قبل برگردد، برخی از سلولها ممکن است زنده بمانند.

cva سومین عامل مرگ ما انسانها است و می تواند منجر به مشکلات جدی در زندگی فرد شود. تشخیص به موقع این بیماری می تواند به زندگی بسیاری از ما کمک کند. در این نوشته قصد داریم به زبان بسیار به شما بگوییم که cva چیست؟ مخفف چیست و چه مشکلاتی برای بیماران سکته مغزی ممکن است بوجود بیاید.

cva چیست ؟

cva مخفف اصطلاح پزشکی Cerebrovascular Accident است. معنای این اصطلاح در پزشکی برابر است با حمله مغزی که همان سکته مغزی است. در این بیماری به دلیل گرفتگی رگ یا پارگی رگ به بخشی از سلولهای مغزی اکسیژن رسانی رخ نمی دهد. در نتیجه آنها سلول ها از بین می روند و قادر نخواهند بود وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

به طور کلی دو

انواع سی وی ای چیست؟

به طور کلی دو نوع cva داریم :

  1. سکته مغزی ایسکمیک : لخته خون مسیر رگ را مسدود می کند. خون نمی تواند از رگ عبور کند و به سلولهای مغزی برسد.
  2. سکته مغزی هموراژیک :به دلیل فشار خون بالا یا ضعیفی رگها ، بخشی از رگ یا مویرگ پاره می شود و خون به سلولهای منتهی به رگ نمی رسد.
سکته مغزی یا سی وی ای
ناحیه cva کجاست؟

علائم بیماری cva ( سکته مغزی ) چیست ؟

با دانستن علائم بیماری cva می توانیم برای درمان فوری آن اقدام کنیم.

سه نشانه مهم سی وی ای عبارتند از :

  1. ضعف عضلات صورت : به نظر یک سمت صورت افتاده است یا ممکن است آب از دهان سرازیر شود.
  2. ضعف در حرکات دست ها : به خوبی نمی تواند چیزی را بگیرد یا بردارد و احساس ضعف در اندام های بدن دارد.
  3. مشکل در حرف زدن : در جمله بندی و صحبت کردن دچار مشکل می شود. برخی از کلمات را به یاد نمی آورد.

علائم بیماری براساس اینکه ناحیه cva کجاست می تواند متفاوت باشد. اگر در خونرسانی نیمکره سمت چپ مختل شده باشد معمولا نشانه های مشکلات گفتاری بیشتر است. به جز نشانه بالا نشانه های دیگری نیز ممکن است فرد دارای سکته مغزی بروز بدهد برخی از این نشانه ها عبارتند از :

  • ضعف در یک طرف یا دو طرف اندامهای بدن ( دست و پا )
  • سرگیجه و مشکل در تعادل و یا افتادن به یکباره
  • مشکلات بینایی و تاری در یک چشم یا هر دو چشم
  • سردرد های ناگهانی و شدید همراه با تغییر الگو
  • مشکل در بلعیدن یا غذا خوردن

در سکته مغزی یا cva، خون رسانی به سلول های مغز مختل می شود. اینکه چقدر از این سلولها با مشکل خونرسانی مواجه می شوند، نشان دهنده شدت این مشکل است. نتیجه برخی از سکته ها، معلولیت های دائمی و در بعضی افراد موقتی است و برخی منجر به مرگ می شود.

علائم سی وی ای در پزشکی چیست ؟
با کمک این نشانه ها و دریافت کمک فوری می توانید مانع از بروز cva در آینده بشوید.

روش تشخیص سریع سی وی ای چیست؟

فردی که سی وی ای کرده است اگر در همان ساعات اولیه متوجه شود و به بیمارستان مراجعه کند شانس بهبودی بسیار بالایی دارد. به همین جهت تصمیم گرفتیم در همین آغاز کار، یک روش بسیار ساده برای تشخیص اضطراری سکته مغزی را به شما معرفی کنیم.

برای تشخیص cva که مخفف سکته مغزی است همیشه این سه کار را انجام دهید:

  1. لبخند بزند : یکی از نشانه های اولیه این بیماری، ضعف عضلات صورت است. معمولا فردی که دچار این بیماری شده است نمی تواند بدرستی لبخند بزند.
  2. دست هاش را بالا ببرد : ضعف در حرکت دست ها نشانه ای دیگر از علائم اولیه cva است. با بالا بردن هر دو دست می توان ضعف را بصورت مشخص مشاهده کرد.
  3. شروع به حرف زدن کند : برای تشخیص سریع cva می توانید از او سوال بپرسید و یا از بخواهید نام هر چه می بیند را بگوید.
روش تشخیص سریع cvaچیست؟
این تست می تواند مانع از شدت یافتن سکته مغزی شود.

نحوه پیشگیری از سکته مغزی چیست؟

چندین عامل می تواند منجر به بروز سی وی ای َشود. برخی از این عوامل مانند سن، جنسیت و سابقه خانوادگی دست ما نیست و ما نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. اما مواردی هستند که می توانند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهند. بنابراین با اقدامات زیر می توانیم تا حدود زیادی مانع از بروز این مشکل شویم:

  • چک کردن و کنترل فشار خون
  • عدم استعمال سیگار یا دخانیات
  • کنترل دیابت
  • کنترل سطح کلسترول خون
  • عدم استعمال نوشیدنی های دارای الکل
  • کنترل وزن و چاقی
  • استفاده از رژیم غذایی کم نمک و کم چربی
  • ورزش و تحرک کافی

عوارض cva براساس ناحیه

عوارض سکته مغزی براساس اینکه ناحیه cva کجاست متفاوت است. در ادامه چهار ناحیه شایع مغز که در سکته دیده آسیب می بیند را ذکر کرده ایم.

  1. سکته در نیم کره راست مغز : حس و کنترل اندام های طرف مقابل آن ( دست و پای سمت چپ ) مختل می شود.همچنین مشکلاتی در حافظه کوتاه مدت ، تشخیص فاصله اشیا ممکن است داشته باشد.
  2. سکته در نیم کره چپ مغز : حس و کنترل دست و پای راست مختل می شود. مشکلاتی در گفتار و تکلم نشان می دهد.
  3. سکته در مخچه : سرگیجه ، استفراغ و حالت تهوع ، مشکل در هماهنگی بین اندامهای بدن ، مشکل در حفظ تعادل برای سرپا ایستادن و مشکل در حرف زدن بخشی از عوارض آسیب به این ناحیه است.
  4. سکته در ساقه مغز : اگر ناحیه cva ساقه مغز باشد ممکن است عوراضی نظیر : فلجی کامل ، دو بینی ، عدم هوشیاری و رفتن به کما ، مشکل بلع و غذا قورت دادن و حتی مرگ فرد را شاهد باشیم.
ناحیه cva کجاست
عوارض سکته مغزی براساس اینکه ناحیه cva کجاست مشخص می شود.

چطور تشخیص سکته مغزی قطعی می شود؟

ما در این نوشته قصد داشتیم به زبان ساده به شما بگوییم cva چیست. اما برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز به انجام یکسری از آزمایشات پزشکی است. برخی از معمول ترین این آزمایشات عبارتند از :

  • آزمایش خون : پزشک با بررسی آزمایش خون به دنبال سطح قند خون در بیمار، میزان عفونت، سطح پلاکت خون، بررسی سرعت انعقاد خون و… است.
  • ام ار آی ( mri) یا سی تی اسکن (ct scan) : پزشک با مشاهده ام ار آی می تواند سلولهای آسیب دیده را ببیند. سی تی اسکن نیز می تواند یک تصویر شفاف از مغز به پزشک بدهد که از طریق آن خونریزی یا آسیب های مغزی را مشاهده کند.
  • نوار قلب ( الکتروکاردیوگرام یا EKG) : با این تست پزشک می تواند قلب بیمار را بررسی کند و ببیند آیا سکته مغزی به دلیل سکته قلبی بوده یا خیر..
  • آنژیوگرافی مغز : با این تست پزشک رگ های گردن و سر بیمار را به صورت دقیق بررسی می کند و به دنبال یافتن لخته یا انسداد رگ ها است.

به غیر از تست ها و آزمایشات فوق یکسری تست های دیگر نظیر سونوگرافی داپلر کاروتید، سونوگرافی قلب هم وجود دارند که پزشک براساس نیاز خود ممکن است انها را تجویز کند. در واقع این آزمایشات در نهایت به پزشک کمک می کند تا بتواند نوع و شدت سکته را تشخیص بدهد. با تشخیص صحیح می توان اقدامات درمانی مناسب را انجام داد.

درمان cva چیست ؟

اگر تشخیص این بیماری برای شما قطعی شده است احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان بوجود امده است این است که درمان cva چیست ؟ اقدامات درمانی در ساعات اولیه بسیار مهم است. در واقع هر چه اقدامات اولیه زودتر انجام شود می تواند احتمال مرگ و آسیب را کمتر کرد. پزشک براساس نوع cva ممکن است اقدامات درمانی زیر را انجام دهد:

درمان های اولیه سکته مغزی ایسکمیک:

برای درمان این نوع از سی وی ای ممکن است این موارد استفاده شود :

  • فعال کننده بافتی پلاسمینوژن (TPA) : افرادی که در 3 تا 4.5 ساعت اولیه پس از شروع علائم سکته، تزریق TPA دریافت می کنند احتمال بیشتری برای آن ها وجود دارد که بعد از سکته بهبود پیدا کنند.
  • داروی ضد پلاکت و ضد انعقاد : این داروها باید در عرض 24 تا 48 ساعت پس از شروع علائم سکته مغزی مصرف شوند.
  • استنت ها : پزشک فرد را به وسیله دستگاه آنژیوگرافی برای رگ های مسدود شده بررسی می کند و با استفاده از یک فنر به نام استنت مسیر مسدود شده را باز می کند.
  • عمل جراحی : در موارد نادری که سایر روش های درمانی جواب ندهند ممکن است پزشک برای برداشتن لخته خون عمل جراحی انجام دهد.

درمان های اولیه سکته مغزی هموراژیک:

  • داروها : ممکن است پزشک داروهایی برای فرد تجویز کند که فشارخون را کاهش دهند و از تشنج و انقباض عروق خونی جلوگیری کنند.
  • عمل جراحی : ممکن است پزشک برای قطع خونریزی از عمل جراحی استفاده کند.
  • ازبین بردن آنوریسم : پس از انجام تصویربرداری ها پزشک ممکن است آنوریسمی (برآمدگی و تورم دیواره سرخرگ های بدن) را کشف کند که در آن ناحیه هنوز خونریزی شروع نشده یا متوقف شده است. برای جلوگیری از خونریزی اضافی پزشک ممکن است یک گیره کوچک در پایه آنوریسم قرار دهد. این کار جریان خون را قطع می کند و از شکستگی احتمالی رگ خونی یا خونریزی جدید جلوگیری می کند.
  • استفاده از لوله برای کاهش خونریزی : در این روش پزشک یک لوله بلند را به محدوده خونریزی یا رگ خونی ضعیف هدایت میکند. سپس یک دستگاه سیم پیچ مانند را در ناحیه ای که دیواره شریان ضعیف است نصب می کند. در نتیجه این کار جریان خون را در آن ناحیه مسدود می کند و خونریزی را کاهش می دهد.

درمان تکمیلی بیماریcva

براساس اینکه ناحیه cva کجاست و چه مشکلاتی برای فرد بوجود آمده است ممکن است فرد نیاز به یکی از درمان تکمیلی زیر داشته باشد:

  • رفع مشکلات بلع : برای مشکلات بلع و نوشیدن آب نیاز است به از متخصص گفتار درمانی کمک بگیرد.
  • رفع مشکلات حرکتی دست و پاها : برخی از مشکلات با کمک متخصص فیزیوتراپی درمان می شود.
  • رفع مشکلات ظریف حرکتی : اگر فرد در انجام کارهای روزمره خود به تنهایی ضعف داشته باشد نیاز به کمک متخصص کاردرمانی دارد.
  • رفع مشکلات گفتاری و صحبت کردن : پر واضح است که برای رفع این مشکلات و بهبود کلام و درک فرد نیاز به متخصص گفتار درمانی بزرگسالان است.
درمان بیماریcva

رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

تغذیه مناسب برای بیماران سکته مغزی به دلیل بالا بردن سلامت عمومی بدن و جلوگیری از سکته مغزی مجدد بسیار حائز اهمیت است. این افراد بهتر است در رژیم خود به نکات زیر توجه کنند:

  • مصرف نمک و چربی را تا حد امکان کاهش دهند.
  • به جای گوشت قرمز، بیشتر ماهی و گوشت بدون چربی استفاده کنند.
  • غذاهایی بخورند که مقادیر کمتری قند اضافه دارند.
  • لوبیا، سبزیجات و آجیل بیشتری بخورند.
  • و…

پاسخ به سوالات شایع درباره سکته مغزی

ناحیه cva کجاست ؟

cva در مغز رخ می دهد. براساس شدت آن می تواند یک بخش یا چند بخش مغز را باهم درگیر کند. شایع ترین نواحی نیمکره راست ، نیمکره چپ ، مخچه ، ساقه مغز هستند.

بیماری cva مخفف چیست؟

این بیماری مخفف اصطلاح انگلیسی Cerebrovascular Accident است. این اصطلاح همان سکته مغزی است. بنابراین سی وی ای مخفف سکته مغزی است.

سی وی ای چیست ؟

سی وی ای یک مخفف و اصطلاح پزشکی است که برای توصیف بیماری سکته مغزی بکار برده می شود. در سکته مغزی به دلیل عدم خونرسانی به مغز سلولهای مغز آسیب می بینند.پس cva در پزشکی همان سکته مغزی است.

سریعترین راه برای بررسی سکته مغزی چیست؟

از فرد بخواهید لبخند بزند
از فرد بخواهید هررو دست خود را بالا بیاورد
از فرد بخواهید یک جمله ساده را بیان کند

در این نوشته به سوال شایع شما درباره cvaچیست پاسخ دادیم. اگر شما عزیزان در رابطه با این مقاله نظر، ایده و سوالی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع :

HEALTHLINE
STROKE
STROKE PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *