علائم لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان

علائم لکنت زبان کودکان و بزرگسالان

علائم لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان براحتی قابل تشخیص است. با این وجود ممکن است فرد دارای لکنت یک یا چند مورد از این علائم ذکر شده را نشان بدهد. همچنین شدت لکنت زبان نیز در افراد متفاوت است. منظور از شدت میزان وقوع در لکنت است.

لکنت با بسیاری از اختلالات گفتاری دیگر اشتباه گرفته می شود. فرد دارای لکنت زبان علی رغم اینکه می داند دقیقا چه می خواهد بگوید در هنگام تلفظ کلمات به یکباره خود را در حال تکرار ، قفل و یا کشیده گویی برخی است صدا می بینید. این درحالی است ممکن است در زمانی دیگر به راحتی آن کلمه یا صدا را تلفظ کند.

فرد دارای لکنت زبان در برخی از موقعیت ها، لکنت بیشتر یا کمتری دارد همچنین ممکن است در صحبت با برخی از افراد استرس بیشتری داشته باشد.

علائم لکنت زبان در بزرگسالان و کودک

علائم لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان شامل : 1- تکرار 2- قفل 3- کشیده گویی است. ممکن است فردی هر علائم لکنت را با هم داشته باشد و یا فقط یک یا دو علامت اصلی را داشته باشد. در ادامه درخصوص این سه علامت اصلی و سایر علائم لکنت بزرگسالان و کودکان توضیح خواهیم داد.

1-تکرار

تکرار صدا ، هجا یا کلمه یکی از علائم اصلی لکنت است. در این حالت فرد مثلا وقتی می خواهد بگوید ممکن است به یکی از اشکال زیر کلمه را بیان کند :

ت ت ت ت ت توپ = در این حالت فرد واج یا صدا را تکرار می کند. این صدا الزاما صدای اول نیست.

تو تو تو تو توپ = در این حالت فرد ، یک هجا یا بخش از کلمه را تکرار می کند.

توپ توپ توپ = در این حالت همانطور که مشخص است فرد کل کلمه را تکرار می کند.

2-کشیده گویی

یکی دیگر از علائم لکنت کودکان کشیده گویی یک صدا است. در این حالت فرد یکی از واکه های کلمه ( آ -ای -او – اِ -اُ -اَ ) را بصورت غیر معمول می کشد.

بیــــــــــــــــــــــــــــــــنی = در این حالت فرد صدای ای را کشیده تر از حالت معمول بیان می کند.

3-قفل

یکی از نشانه های دیگر لکنت زبان در بزرگسالان ، قفل کردن روی یک صدا است. در هنگام قفل ، فرد به یکبار خود را در اسپاسم عضلانی اندمهای گویایی می بنید و قادر نیست این اندامها را بدرستی حرکتی بدهد. به نظر می رسد این علامت بخصوص در شدت لکنت های متوسط و شدید دیده می شود.

م************محمد = در این مثال فرد بر روی صدای م قفل می کند.

4-مشکل در شروع صحبت کردن

از علائم لکنت بزرگسالان و کودکان نیز می تواند شمکل در شروع صحبت کردن باشد. فرد در این حالت در هنگام شروع کلمه یا جمله دچار لکنت می شود.

5-اضافه کردن صداواژه

فرد ممکن است در بین کلمات و جملات از صداواژه هایی نظیر ” ام ” و.. مکررا استفاده کند.

نیمه پنهان لکنت زبان

مواردی که در بالا ذکر شده همگی از موارد آشکار و گفتاری لکنت است. اما در صورتیکه لکنت در کودکی درمان نشود به مرور اضطراب و ترسهایی به فرد اضافه می شود که به عنوان نیمه پنهان لکنت نام گزاری شده است. علائم این نیمه براحتی توسط دیگران دیده نمی شود و فقط خود فرد و گفتاردرمانگر می توانند وجود آنها را تشخیص بدهد.

علائم لکنت بزرگسالان

این بخش شامل عواطف ، احساسات ، ترس ها ، نگرانی ها و فرار های فرد از لکنت زبان است.

بسیاری از افراد در دوران کودکی ، اطلاعی از تکرار ها و قفل های خود نداشتند ( بخش پنهانی در ابتدا وجود نداشت ) ولی به مرور ، با افزایش سطح آگاهی فرد و مشاهده برخورد دیگران این بخش شکل می گیرد. این تجارب ، آرام ، آرام سبب شکل گیری ترس ها ، اضطراب ها و فرار ها از لکنت زبان شد .

[ روشهای مطرح شده در درمان لکنت بزرگسالان ]

این احساسات در افراد مختلف انواع و شدت مختلفی دارد. قصد تشریح کامل این احساسات ندارم ولی تمایل دارم با ذکر مثالهایی اهمیت این بخش را در ذهن شما روشن تر کنم. موارد زیر می تواند بعنوانی علائم لکنت زبان بزرگسالان شناخته شود:

  • فردی که بدلیل ترس از بروز لکنت ، در جمع دوستان و اقوام کمتر حضور پیدا می کند و یا تمایلی به صحبت به انها ندارد.
  • به دلیل ترس از وقوع لکنت ، ترجیح می دهد برخی از کلمات را اصلا بیان نکند . ( هنگام خرید به جای “کیک ” ، “شیرینی ” می گوید.)
  • بواسطه لکنت زبان زودرنج شده است و با اعضای خانواده دائم در حال بحث است.
  • در حالیکه جواب و راه حل ، مسائل درسی را در مدرسه می داند ولی داوطلب پاسخ نمی شود.
  • به دلیل لکنت عزت نفس پایینی دارد و در بسیاری از مصاحبه های شغلی یا تحصیلی شرکت نمی کند.

برای درمان باید چه کار کنیم ؟

گفتیم که لکنت زبان یک اختلال گفتاری است. اگر علائم لکنت زبان ذکر شده را داشتید یا فرزندتان این نشانه ها را داشت. می بایست در اولین قدم با یک متخصص لکنت زبان یعنی گفتاردرمانگر تماس بگیرید.

گفتاردرمانی یکی از شاخه های علوم پزشکی است که تخصص درمان اختلالات گفتار و زبان در کودکان و بزرگسالان را برعهده دارد. اگر خودتان یا فرزندتان علائم لکنت را داشت برای ارتباط با آسیب شناس گفتار و زبان با گفتاردرمانگر شما می توانید یکی از مسیرهای زیر را به دلخواه خود انتخاب کنید :

مراجعه به کلینیک :
برای مراجعه و ویزیت حضوری می توانید با کلیک با لینک مراکز گفتاردرمانی به تفکیک شهر اطلاعات تماس متخصصین گفتاردرمانی را مشاهده کنید.

درمان آنلاین لکنت :

در این حالت شما در هر کجایی که هستید می توانید با متخصص گفتاردرمانی بصورت آنلاین و تصویری ارتباط برقرا کنید برای درخواست جلسات آنلاین بر روی لینک زیر کلیک کنید :

درخواست نوبت با گفتاردرمانگر

جمع بندی :

در این نوشته سعی کردیم علائم لکنت زبان بزرگسالان و علائم لکنت زبان کودکان را ذکر کنیم. گفتیم که سه علامت اصلی این مشکل تکرار ، قفل و کشیده گویی است. گفتیم این علائم مربوط به نیمه آشکار است و نیمه پنهان که بخصوص به مرور بوجود می آید شامل ترس ها ، اضطراب ها و ترس های ناشی از لکنت است. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما پاسخ داده باشیم اگر هنوز سوالی دارید می توانید در ایسنتاگرام ما ، بخش کامنت ها در پایین همین نوشته مطرح کنید تا ما به سوال شما پاسخ بدهیم.

برخی از منابع :

healthline

2 دیدگاه دربارهٔ «علائم لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان»

  1. سلام… من گاهی اوقات یه کلمه رو به راحتی میخونم اما برای خوندن همون کلمه برای دومین بار، دوحرف اول کلمه رو تکرار میکنم با اینکه بقیه حروف رو به وضوح میبینم و بعد از یه مکث درستشو میخونم… ولی گاهی اوقات حرفام یادم میره یا چند بار یه کلمه ای رو یادم رفته بود کلمه قبلش رو انقدر تکرار کردم تا کلمه هه یادم اومد…

  2. سلام وقتتون بخیر من لکنت زبان دارم وقتی با طرف مقابلم حرف میزنم واسط حرف زدنم قفل میشم وقتی تنها باخودم حرف میزنم لکنت ندارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *