پارگی پرده گوش | علل، علائم، تشخیص و درمان

پارگی پرده گوش

به سوراخ شدن یا از بین رفتن پرده نازک میان گوش خارجی و گوش میانی، پارگی پرده گوش گفته می شود. پرده گوش یا پرده صماخ اولین بخش از گوش میانی است. این بافت نازک، گوش میانی و کانال گوش خارجی را جدا می کند.

زمانی که امواج صوتی وارد گوش می شوند این پرده به لرزه در می آید. سپس این لرزش در استخوان های گوش میانی جریان می یابد و باعث شنیدن صداها اطراف می شود. بنابراین اگر پرده گوش آسیب ببیند، شنوایی با اشکال مواجه می شود. اگر پارگی فقط در پرده گوش باشد، حدود 30 دسی بل اُفت در شنوایی فرد به وجود می آید.

با ما همراه باشید تا در این نوشته هر آنچه را که لازم است در مورد پارگی پرده گوش بدانید را شرح دهیم.

چه عواملی باعث پارگی پرده گوش می شوند؟

عوامل مختلفی مانند عفونت، وارد شدن ضربه، داخل کردن اشیاء خارجی به گوش و …می تواند از علل پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش باشد. شایع ترین علت پارگی پرده گوش همان عفونت می باشد. به همین خاطر در کودکانی که مبتلا به عفونت گوش هستند احتمال این پارگی بیشتر است. پارگی پرده گوش می تواند به صورت خود به خود ترمیم یابد. اما در عین حال ممکن است شرایطی موجب انتشار آن بشود.

به طور کلی علل پاره شدن پرده گوش به شرح زیر است:

عفونت گوش

یکی از شایع ترین علت های پارگی پرده گوش عفونت گوش میانی است. زمانی که گوش میانی دچار عفونت می شود، ترشحات آن به صورت چرک از گوش میانی خارج می شود. فشار این ترشحات می تواند باعث آسیب دیدگی و سوراخ شدن پرده گوش شود.

تغییرات فشار یا بارتروما (barotrauma )

آسیب های فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف بر روی حفرات و فرورفتگی های بدن انسان بارتروما نامیده می شود.  بارتروما زمانی به وجود می آید که فشار فضای بیرون از گوش تغییر قابل توجهی نسبت به فضای داخل گوش داشته باشد.

برخی از فعالیت های که باعث بارتروما می شوند عبارتند از :

  • مسافرت هوایی
  • رانندگی کردن در ارتفاعات بالا
  • غواصی
  • امواج شوک
  • ضربه وارد شدن به گوش

فعالیت های که ذکر شد موجب تغییرات فشار در گوش و پاره شدن پرده گوش خواهد شد.

سر و صدای بلند و ناگهانی

سر صدای ناگهانی مانند یک انفجار در نزدیکی شما. امواج ناگهانی موجب پارگی و آسیب به پرده گوش می شوند.

وارد کردن اشیاء به داخل گوش

وارد کردن یک شئ خارجی به گوش مانند گوش پاک کن یا سنجاق می تواند به پرده گوش آسیب بزند و موجب پارگی آن شود. همچنین کودکان ممکن است گاهی اوقات اسباب بازی و هر چیز دیگری که در دست داشته باشند در گوش خود فرو کنند.

پارگی پرده گوش تصویر

آسیب مستقیم به گوش

اگر یک جسم سخت به گوش شما برخورد کند می تواند به پرده گوش و شنوایی شما آسیب بزند.

ضربه شدید به سر

وارد شدن ضربه شدید به سر و شکستن جمجمه می تواند موجب پارگی پرده گوش شود.

در صورت بروز هر کدام مشکلات ذکر شده در اولین فرصت به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید. برای یافتن آدرس مراکز شنوایی سنجی در شهر خود روی لینک زیر کلیک کنید:
مراکز شنوایی سنجی

علائم پاره شدن پرده گوش

درد گوش، زنگ زدن گوش (وزوز گوش)، کاهش شنوایی و … از نشانه های سوراخ شدن پرده گوش است. برخی از افراد حتی متوجه نمی شوند که پرده گوش آن ها دچار پارگی شده است. ممکن است بعد از چند روز ناراحتی در گوش خود و بعد از مراجعه به پزشک متوجه آن شوند.

درد ناشی از پارگی پرده گوش ممکن است شدید باشد یا این که در طول روز افزایش و کاهش یابد.

بعد فروکش کردن درد معمولا چیزی شبیه به ترشح و چرک از گوش تخلیه شود.

علائم پاره شدن پرده گوش عبارتند از :

  • درد ناگهانی در گوش
  • ترشح از گوش (این ترشحات ممکن است خون آلود یا شبیه به چرک باشد)
  • سرگیجه
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • تهوع و استفراغ
  • افت شنوایی

در صورتی که هر یک از علائم پارگی پرده گوش را در خود دارید به پزشک مراجعه نمایید.

[ نوشته پیشنهادی : عفونت گوش در کودکان |علل ، علائم ، راهکارهای درمانی ]

اگر پارگی پرده گوش ناشی از عفونت باشد، ممکن است باعث خونریزی شود. این عفونت ها بیشتر در کودکان، افراد مبتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزا به خصوص در مکان هایی که آلودگی هوا بالا می باشد.

نحوه تشخیص پارگی پرده گوش

اگر علائم سوراخ شدن پرده گوش را داشته باشید، پزشک به راحتی با نگاه کردن می تواند آن را تشخیص دهد. پارگی پرده گوش را با دستگاه اتوسکوپ تشخیص می دهند. همچنین ممکن است برای مشخص کردن علت پارگی و میزان آسیب دیدگی ، آزمایشات دیگری را نیز تجویز کند. از جمله :

  • تست های آزمایشگاهی: در صورتی که از گوش شما ترشح خارج شود، ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای تشخیص عفونت باکتریایی تجویز کند.
  • تست شنوایی: در تست شنوایی پزشک محدوده شنوایی و ظرفیت گوش میانی را بررسی می کند.
  • تمپانومتری: تمپانومتری نحوه عملکرد گوش میانی و سلامت حرکت پرده گوش را مشخص می کند.
نحوه تشخیص پارگی پرده گوش

برای تشخیص پارگی پرده گوش می توانید به مراکز شنوایی سنجی یا متخصصان گوش حلق و بینی مراجعه نمایید.

درمان پارگی پرده گوش

درمان شامل دارو و  برای پیشگیری از عفونت و مراقبت های  حمایتی برای درد است. معمولا پارگی پرده گوش اگر عفونی نشود، بعد از مدتی خود به خود ترمیم خواهد شد. اما در صورتی که پارگی شدید باشد و پزشک تشخیص دهد که ترمیم نمی شود، ممکن است درمان های زیر را انجام دهد:

استفاده از آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت و جلوگیری از بروز عفونت تجویز می شوند. اگر عفونت از بین نرفته باشد، مانع ترمیم پرده گوش خواهد شد.

عمل جراحی

تمپانوپلاستی، رایج ترین روش جراحی پارگی پرده گوش است. در این روش جراح یک تکه از بافت بدن را بر می دارد و به پرده گوش پیوند می زند.

بعد از عمل ممکن است به مدت چند روز ترشحاتی از گوش خارج شود و احساس درد در ناحیه  مجرای گوش به وجود بیاید. اما این طبیعی است و جای نگرانی ندارد، معمولا بعد از مدتی برطرف خواهد شد.

وصله پرده گوش (پچ کردن)

در این حالت متخصص، پرده گوش را به پچ های گوش می بندد و ماده شیمایی را به لبه های گوش می زند، تا رشد را تحریک کند و پس از آن پچ را بر روی سوراخ قرار خواهد داد.

البته این روش باید چند بار انجام شود تا سوراخ بسته شود.

[ نوشته پیشنهادی : درمان کم شنوایی و ناشنوایی مادرزادی | حسی – عصبی ، ارثی ]

سبک زندگی و درمان های خانگی برای پارگی پرده گوش

همان طور که گفتیم سوراخ پرده گوش بعد چند هفته ترمیم می یابد. اما ممکن است این ترمیم حتی ماهها طول بکشد. پس تا زمانی که پرده گوش ترمیم یابد توصیه های زیر را رعایت کنید تا هم روند بهبود سریع تر انجام شود و هم از بروز عفونت جلوگیری شود :

  • همواره گوش را خشک نگه دارید. هنگام دوش گرفتن مقداری پنبه را به وازلین آغشته کنید و آن را در گوش قرار دهید تا از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری شود. شنا نکنید، بدون چتر زیر باران نروید…
  • از دمیدن در بینی خودداری نمایید. فشار ایجاد شده در بینی می تواند به پرده گوش آسیب بزند.
  • از تمیز کردن گوش بپرهیزید. به پرده گوش زمان بدهید تا کاملا ترمیم شود.

پیشگیری از پارگی پرده گوش

با رعایت موارد زیر می توانید از پاره شدن پرده گوش پیشگیری کنید:

  • در میحط کار و یا محیط های پر سر و صدا با استفاده از گوش گیر و محافظ صوتی می توانید از گوش ها در برابر صداهای شدید محافظت کنید.
  • از وارد کردن اشیاء خارجی به گوش خودداری کنید. در هنگام استفاده از گوش پاک کن برای پاک کردن موم گوش مواظب باشید تا به پرده گوش آسیب نزنید.
  • در طی پرواز از گوش های خود مراقبت کنید. عفونت گوش میانی را درمان کنید.

جمع بندی

  در این مقاله از سلسله مطالب شنوایی شناسی مجله هوش کالا به بررسی پارگی پرده گوش پرداختیم. پاره شدن پرده گوش می تواند به علت عفونت یا وارد شدن ضربه و موارد دیگر باشد. علائم سوراخ شدن پرده گوش می تواند سر گیجه، وزوز گوش و … باشد.

پارگی پرده گوش معمولا ترمیم می شود ، اما اگر به صورت خود به خود ترمیم نیابد ممکن است پزشک عمل جراحی را تجویز نماید.

خوانندگان محترم لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به این مطلب در قسمت نظرات برای ما مطرح نمایید.

برخی منابع

Eardrum Rupture

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *