7 راهکار ساده برای پیشگیری از سکته مغزی

بالا بودن سن و سابقه خانوادگی سکته، از جمله مواردی هستند که احتمال سکته مغزی را افزایش می دهند. شما نمی توانید زمان را به عقب برگردانید یا بستگان خود را تغییر دهید. اما علاوه بر این دو مورد، عوامل تاثیرگذار دیگری هم وجود دارند که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از سکته مغزی را بدون در نظر گرفتن سن یا سابقه خانوادگی از امروز شروع کنید و راههای جلوگیری از سکته مغزی که در این مقاله و ویدئوی بالا مطرح کردیم را عملی کنید.

7 کاری که می توانید برای پیشگیری از سکته مغزی انجام دهید:

چندین عامل وجود دارند که می توانند باعث بروز سکته مغزی شوند. در ادامه راهکارهایی را برای شما آورده ایم که در جلوگیری از بروز این آسیب مغزی موثر هستند:

1- کاهش فشارخون

فشارخون بالا بزرگترین عامل افزایش خطر سکته مغزی در مردان و زنان است. درصورت عدم کنترل فشارخون خطر سکته مغزی دو برابر و گاهی حتی تا چهاربرابر بالا می رود. پس سعی کنید نکات زیر را برای پیشگیری از سکته مغزی در زندگی روزانه خود رعایت کنید:

  • استفاده از نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  • در صورت نیاز از دارو برای کنترل فشارخون بالا استفاده کنید.
  • سعی کنید بیشتر ورزش کنید.
  • سیگارکشیدن را ترک کنید.
  • روزانه از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  • و …

2- کاهش وزن:

چاقی و عوارض مرتبط با آن از جمله فشارخون بالا و دیابت احتمال سکته مغزی را افزایش می دهند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید سعی کنید زیر نظر یک متخصص برنامه کاهش وزن خود را شروع کنید.

در صورت نیاز به هرکدام از مراکز توانبخشی در سراسر کشور روی لینک مربوط به آن کلیک کنید. با مراجعه به مراکز معرفی شده، متخصصین هر رشته فرد را ارزیابی می کنند و برنامه درمانی متناسب با شرایط او در نظر می گیرند:
مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور
مراکز کاردرمانی سراسر کشور
مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور

3- ورزش کردن:

ورزش از دیگر عواملی است که در جلوگیری از سکته مغزی موثر است. ورزش کردن علاوه بر این که به تنهایی به عنوان یک کاهش دهنده سکته مغزی عمل می کند، به کاهش وزن و کاهش فشارخون نیز کمک می کند. بنابراین سعی کنید در حد امکان ورزش کردن را در برنامه هفتگی خود بگنجانید. با چند راهکار ساده هم می توانید ورزش کنید از جمله:

  • هر روز بعد از صبحانه در اطراف محله خود قدم بزنید.
  • تا جایی که می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
  • اگر وقت کافی ندارید می توانید در روز چند بار به صورت 10 تا 15 دقیقه ورزش کنید.
  • و …

4- استفاده از رژیم غذایی خوب

تغذیه مناسب می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد و در صورت نیاز به کاهش وزن کمک کند. سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • میوه ها و سبزیجات تازه مانند کلم بروکلی، اسفناج و … را هر روز مصرف کنید.
  • پروتئین های بدون چربی و غذاهای پر فیبر را انتخاب کنید.
  • سعی کنید الکل مصرف نکنید. اعتیاد به مصرف الکل نیز عامل دیگر افزایش خون است.
  • از مصرف چربی های ترانس و اشباع شده مانند چربی موجود در کره، سوسیس، کالباس و … خودداری کنید، زیرا می توانند عروق شما را مسدود کنند.
  • برای پیشگیری از سکته مغزی از مصرف غذاهای آماده و تنقلات خودداری کنید.
پیشگیری از سکته مغزی

5- مراقبت از سلامت قلب

نوعی ضربان قلب نامنظم وجود دارد که به آن فیبریلاسیون دهلیزی می گویند و باعث ایجاد لخته در قلب فرد می شود. این لخته ها ممکن است به مغز بروند و منجر به سکته مغزی شوند. در صورتی که علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس دارید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کند.

6- ترک کردن سیگار

از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از سکته مغزی ترک سیگار است. مصرف دخانیات به روش های مختلف تشکیل لخته را تسریع می کند و خون شما را غلیظ می کند. بنابراین ترک سیگار در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، یکی از بهترین تغییرات در سبک زندگی است که به شما کمک می کند تا خطر سکته مغزی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

7- کنترل دیابت

داشتن قند خون بالا به مرور زمان به رگ های خونی آسیب می رساند و احتمال تشکیل لخته در آن ها را افزایش می دهد. بنابراین افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی ریسک بالایی برای سکته مغزی دارند. پس سعی کنید طبق دستور پزشک با استفاده از رژیم غذایی، ورزش و داروها قندخون خود را در محدوده توصیه شده نگه دارید.

پیشگیری از سکته مغزی

شناخت عوارض بعد از سکته مغزی کمک فراوانی به شروع به موقع روند درمانی و بهبود فعالیت های فرد می کند. بنابراین اگر می خواهید در رابطه با این موضوع اطلاعاتی داشته باشید روی لینک مربوط به آن کلیک کنید.

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

مغز برای اینکه به خوبی کار کند نیاز به تامین مداوم اکسیژن و مواد مغذی به وسیله خونرسانی دارد. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی به بخشی از مغز نرسد. سلول های مغز تنها پس از چند دقیقه بدون خون و اکسیژن شروع به مردن می کنند. وقتی این سلول ها می میرند، عملکرد مغز از بین می رود و ممکن است فرد نتواند کارهایی را انجام دهد که توسط آن قسمت از مغز کنترل می شود. به عنوان مثال، سکته مغزی ممکن است بر توانایی فرد برای حرکت، خوردن، صحبت کردن، فکر کردن و به خاطر سپردن، کنترل روده و مثانه و کنترل سایر عملکردهای حیاتی بدن تاثیر بگذارد.

در صورت شناخت علائم و نشانه های سکته مغزی و اقدام به موقع، خونرسانی به مغز می تواند دوباره به حالت عادی برگردد و بسیاری از سلول های آسیب دیده بهبود یابند. بنابراین پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه کنید:
شایع ترین نشانه های سکته مغزی کدامند؟

در این نوشته راهکارهایی ساده برای پیشگیری از سکته مغزی را برای شما آوردیم تا با در نظر گرفتن آن ها از بروز این عارضه جلوگیری کنیم. اگر شما عزیزان در رابطه با این مقاله نظر، ایده و سوالی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع:

What Can Help Prevent a Stroke?
7 things you can do to prevent a stroke؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *