کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند ؟

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند ؟

اوتیسم ( اتیسم ) می تواند بعنوان یک مشکل جدی بر هر هر جنبه ای از زندگی فرد تاثیر بگذارد. دردسر هایی که هم زندگی خود فرد هم اطرافیان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال آیا نقاط مثبتی در این اختلال وجود دارد ؟ بله ، ما در این نوشته ابتدا به سوال پاسخ می دهیم که کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند و سپس در پایان ویژگی مثبت این اختلال را ذکر می کنیم با ما همراه باشید.

کودکان دارای اوتیسم چه خصوصیاتی دارند ؟

در حالیکه هر کودک دارای اوتیسم منحصر به فرد است با این حال کودکان اوتیسم در برخی از خصوصیات شایع مشترکاتی دارند. این خصوصیات در حواس پنج گانه ، تعاملات اجتماعی ، حرف زدن و بیان احساساتش ممکن است نمود کند.

برخی از خصوصیات شایع کودک اتیسم عبارتند از :

  • در رابطه با دیگران مشکلاتی دارد. این مشکلات شامل ارتباط دو طرفه ، ارسال و دریافت پیام بصورت مداوم و رفت و برگشتی ، بازی کردن یا انجام کار با دیگران.
  • علاقه غیر معمول به اشیا
  • نیاز شدید به ثبات و عدم تغییر پذیری
  • عدم تناسب توانمندی ها
  • بیش حسی یا کم حسی در حواس پنجگانه ( بینایی ، لمس ، چشایی ، بویایی یا شنوایی )
  • انجام کارهای تکراری و و حرکت بدن
  • واکنش های غیر معمول در بیان احساسات

نوشته پیشنهادی : اوتیسم کودکان چیست ؟

یکی از خصوصیت کودکان اتیسم ، مشکل در ارتباط و تعامل با دیگران است. به نحوی که بسیاری والدین قبل اینکه تشخیص مشکل فرزندشان ، تصور می کردند که او خجالتی است.

همچنین این کودکان ممکن است علاقه غیر معمولی به برخی از اشیا داشته باشند. شکل بازی آنها با این اشیا یا اسباب بازی ها متفاوت است برای مثال ممکن برای ساعت ها بنشینند و چرخ های ماشین را بچرخانند یا بتوانند همه جزئیات را در خصوص موتور ماشین به شما بگویند.

از ویژگی های کودکان اتستیک علاقه به ثبات است ممکن آنها با تغییر در برنامه روزانه ، لباس ، پرستار و یا سایر بخش های محیط برافروخته بشوند.

این کودکان ممکن است در یک مهارت توانایی بسیار خوبی داشته باشند و در مهارتی دیگر بسیار ضعیف باشند. با این حال همه کودکان دارای اوتیسم به یک شکل نیستند برای نمونه :

  • کودکی ممکن است در گرفتن مداد مشکل داشته باشد ولی حافظه بسیار قوی در بخاطر سپاری اعداد و کلمات داشته باشد. در مقابل برخ یاز کودکان می توانند نوازندگان یا خوانندگان بسیاری خوبی شوند.
  • برخی از کودکان ممکن است ندانند که چطور با دوستانشان ارتباط برقرار کنند در مقابل بخوبی می توانند با کامپیوتر کار کنند.
  • کودکی ممکن است در حرف زدن مشکل داشته باشد و نداند که چطور کلمات را پشت سرهم بگوید ولی در مقابل بتوانند سخت ترین تکه های پازل را کنار هم قرار بدهد.

از دیگر خصوصیات و ویژگی های کودک اتیسم می تواند واکنش شدید به یک یا چند حس از حواس پنجگانه باشد. برای مثال برخی از کودکان به نور لامپ یا خورشید عکس العملی شدیدی نشان می دهند. ممکن است برچسب لباس ها یا صدای بلند منجر به این عکس العمل شدید شود.

ویژگی ها و خصوصیات اوتیسم و اتیسم

ممکن است برخی از این کودکان با رنگ، بو و شکل برخی از غذاها مشکل داشته باشند و این باعث شود که تنوع غذایی کمی داشته باشند.

برخی از این کودکان ممکن است عاشق کارهای تکراری باشند و یک کار را بارها و بارها انجام بدهند. برای نمونه ممکن است مکررا دست بزنند، بپرند یا روی نوک پا راه بروند.
این رفتار های تکراری معمولا در این اختلال شایع است و احتمالا روشی است که کودک استرش را کاهش می دهد یا صرفا چون از انجامش لذت می برد و برایش سرگرم کننده است این رفتارهای تکراری را انجام می دهد.

همچنین برخی از کودکان ممکن است احساسات خود را بشکل اغراق آمیز و شدیدی نشان دهند. برای نمونه اگر بگوییم بازی را تمام کن و بیا ناهار بخور ، به شدت خشمگین می شوند و برای مدت طولانی بهم ریخته می شوند.
اندازه و شدت این احساس با علت و اتفاقی که مسبب آن شده است همخوانی ندارد.احتمالا دلیل این واکنش شدید، تمایل آنها به عدم تغییر باشد.

نوشته پیشنهادی : اوتیسم در جه سنی مشخص می شود؟

خصوصیات مفیدی که کودکان اتیسم دارند:

تا کنون در اینباره نوشتیم که کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند. اگر صرفا بدنبال ویژگی ها و خصوصیت دردساز این اختلال بودید دیگری نیازی به خواندن ادامه این نوشته ندارید!. در ادامه قرار است درباره خصوصیات مثبت این اختلال را بنویسیم تا دید متعادل تری نسبت به این مشکل داشته باشید.

گفتیم که هر کودک دارای اتیسم منحصر به فرد است و همه کودکان این خصوصیات را با هم ندارند برخی از این ویژگیهای خوب این اختلال عبارتند از :

  • به ندرت دروغ می گویند.
  • در همین لحظه و حال زندگی می کنند.
  • به ندرت دیگران را قضاوت می کنند.
  • به دنبال آزروها و خواسته های خود هستند.
  • زندگی خود را محدود به انتظارات و خواسته های دیگران نمی کنند.
  • حافظه بسیار خوبی دارند.

جمع بندی :

یکی از کاربران سایت هوش کالا از ما سوال کرد که کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند ؟ ما تصمیم گرفتیم این مقاله را برای شما منتشر کنیم. هر کودک دارای اوتیسم همانند اثر انگشت منحصر فرد است و توامندی های و چالش های منحصر به خودش را دارد. با این ما سعی کردیم که برخی از شایع ترین ویژگی های این کودکان را بنویسم.

پیشنهاد می کنم برای بهتر شدن این نوشته اگر نقد ، سوال یا نظری دارید حتما در قسمت نظرات مطرح کنید مطمعن باشید ما در سریع ترین زمان ممکن دیدگاه شما را منتشر می کنیم.

برخی از منابع :
verywellhealth

اوتیسم ویکی پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *