8 راهکار برای کمک به دانش آموزان دارای کوررنگی | ویژه معلمان

دانش آموزان دارای کوررنگی

رنگ ها نقش بسیار مهمی در آموزش و یادگیری کودکان دارند. استفاده از رنگ های شاد در فضای داخلی مهد کودک ها، کتاب ها و ابزارهای آموزشی برای کودکان پیش دبستانی و دبستان به همین علت است. قطعاً بدون استفاده از رنگ در دنیای کودکان و دانش آموزان، آموزش برای آن ها خسته کننده و دشوار خواهد بود. در این بین کودکان مبتلا به کوررنگی با چالش های فراوانی روبرو خواهند شد. در ادامه 8 راهکار کلیدی برای کمک به دانش آموزان دارای کوررنگی ویژه معلمان بیان می کنیم.

چرا کوررنگی به عنوان مشکلی در مسیر تحصیل کودکان محسوب می شود؟

متاسفانه برخی از معلمان هیچگونه آموزشی در زمینه ی تشخیص و حمایت از دانش آموزان مبتلا به کوررنگی دریافت نمی کنند. این در حالی است که طبق آمارهای بدست آمده، حداقل یک دانش آموز مبتلا به کوررنگی در هر کلاس حضور دارد. حتی در مدارس پسرانه این تعداد می تواند بیشتر هم باشد.

دانش آموزان مبتلا به کوررنگی نیز اغلب به این نقص و تفاوتشان در دیدن رنگ ها نسبت به دیگران آگاهی ندارند. زمانی که این کودکان در تکالیفی که سایر همسالانشان به راحتی آن ها را به اتمام می رسانند، با مشکل مواجه می شوند، دچار سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس می گردند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کوررنگی در کودکان روی لین زیر کلیک کنید:
کوررنگی در کودکان | هر آنچه در مورد کور رنگی کودکان باید بدانید

دانش آموزان دارای کوررنگی با چه مشکلاتی در کلاس درس مواجه هستند؟

کودکان مبتلا به کوررنگی اغلب هیچگونه حمایتی را در کلاس درس دریافت نمی کنند. از آنجایی که در یادگیری دروس دچار مشکل می شوند، بایستی همواره تلاش مضاعفی را نسبت به همسالانشان انجام دهند تا بتوانند این نقص را جبران نمایند و این امر به مرور زمان منجر به خستگی و دلزدگی کودک از تحصیل می شود. چه بسا بی علاقگی و بی میلی به نحصیل، به ترک تحصیل این دانش آموزان نیز بینجامد.

مشکلات تحصیلی دانش آموزان دچار کوررنگی و گاهی نیز مورد تمسخر واقع شدن از سوی سایر همکلاسی ها به شدت بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس آنان تاثیر منفی می گذارد. در این بین نقش معلم بسیار حمایتی و مهم می باشد. معلم می تواند با آگاهی از شرایط کودک مسیر تحصیل را برای او هموار سازد.

در صورتیکه مشکوک به کوررنگی فرزند خود هستید بهتر است در اولین فرصت به مراکز بینایی سنجی مراجعه کنید. روی لینک زیر کلیک کنید تا به مراکز بینایی سنجی در شهر خود دسترسی پیدا کنید:
لیست مراکز بینایی سنجی و اپتومتری کشور

معلم چگونه می تواند به دانش آموزان دارای کوررنگی کمک نماید؟

  1. به جای استفاده از ماژیک های رنگی، با ماژیک سیاه روی وایت برد بنویسید. (یا از گچ سفید برای نوشتن روی تخته سیاه استفاده نمایید.)
  2. به روشنایی و نورپردازی کلاس دقت نمایید. از استفاده از تابش های زیاد و نورهای خیره کننده اجتناب کنید. کودک را در قسمتی بنشانید که نور طبیعی خوبی دارد.
  3. به جای استفاده از کاغذهای رنگی از کاغذ سفید استفاده نمائید. یا تمرین های رنگی کتاب را برای کودک کپی بگیرید.
  4. بر روی وسایل رنگ آمیزی، نوشتاری یا هنری (مثل مدادها و ماژیک های رنگی ، باستیل، کاغذهای رنگی…) رنگ آن ها را بنویسید.
  5. رنگ های پر تکراری که کودک روزانه با آن ها در ارتباط است را به او آموزش دهید. (برای مثال خورشید زرده / چمن سبزه … )
  6. تا حد امکان بر روی نمودارها، جداول، یا نقشه ها از کدهای رنگی استفاده کنید.
  7. دانش آموزان را گروه بندی کنید. قرار دادن دانش آموزان مبتلا به کوررنگی در گروه باعث می شود که آن ها از سوی سایر همکلاسان حمایت شوند.

حتما به سایر دانش آموزان در رابطه با کوررنگی آموزش دهید. این امر تاثیر به سزایی در جلوگیری از مورد تمسخر واقع شدن از سوی دانش آموزان می گردد.

برخی منابع

Color Blindness Factsheet (for Schools)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *