4 چیزی که در خصوص “اختلال تکاملی زبان یا DLD” باید بدانید

4 چیزی که در خصوص "اختلال تکاملی زبان یا DLD" باید بدانید

ممکن است برخی از کودکان در شروع حرف زدن تاخیر داشته باشند، ولی بعدا به هم سن سالان خودشان برسند. در مقابل، برخی دیگر از این کودکان که تاخیر در گفتار دارند، تا سن مدرسه همراه آن ها باقی می ماند.

وقتی که علت تاخیر کلامی کودک به خاطر مشکلات پزشکی ( مثل سندروم داون ، مشکلات جسمی ..) یا هر علت دیگری توجیه نشود و این مشکلات زبانی تا سن مدرسه ادامه داشته باشد به آن اختلال DLD یا اختلال تکامل زبانی می گوییم.

در این نوشته قصد داریم 4 نکته مهم در خصوص اختلال تکاملی زبان را بیان کنیم، لطفا با ما همراه باشید :

1-اسامی زیادی برای توصیف اختلال تکامل زبانی وجود دارد.

در گذشته محققان اصطلاحات مختلفی برای توصیف اختلال تکامل زبانی بکار می بردند. برخی از این اختلالات عبارتند از :

  • نقص زبانی
  • اختلال زبانی
  • تاخیر کلامی
  • نقص در یادگیری زبان

اینکه برای یک اختلال یکسان، نام های مختلفی به کار برده شود، تا حدودی گیج کننده خواهد بود. به همین دلیل متخصصان به این نتیجه رسیدند که برای مشکلات زبانی که تا زمان مدرسه همراه فرد است یک نام مشابه انتخاب کنند. در نتیجه برای این اختلال نام یا اصطلاح “تکامل زبانی به انگلیسی Developmental Language Disorder ” در نظر گرفته شد.

2-مشکلات تلفظی در کودکان دارای اختلال تکامل زبانی ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد.

DLD (اختلال تکامل زبانی)، مشکلات زبانی از جمله استفاده صحیح از قواعد گرامری، مشکل در بیان واژگان، تنوع واژگان، درک دستور، بیان اتفاقات و داستان های روزمره و… را به همراه دارد.

این اختلال الزاما مشکلات گفتاری به همراه نمی آورد. منظور از مشکلات گفتاری، مشکلات تلفظی و وضوح گفتار است.

برخی از کودکان دارای اختلال تکامل زبانی ممکن است مشکلات تلفظی و مشکلات زبانی را با هم داشته باشند. با این وجود همانطور که گفته شد الزاما در همه این کودکان مشکلات تلفظی وجود ندارد.

4 چیزی که در خصوص "اختلال تکاملی زبان یا DLD" باید بدانید

3-شیوع مشکلات زبانی در کودکان خیلی بیشتر از آن است که فکر می کنید.

به طور تقریبی شیوع اختلال تکامل زبانی کودکان 7 درصد می باشد. این بدین معنا است که در یک کلاس 30 نفره حداقل دو نفر از بچه ها دارای اختلال تکامل زبانی هستند.

شیوع اختلال تکامل زبانی هفت برابر بیشتر از اختلال اتیسم کودکان و حدود 46 برابر بیشتر از کم شنوایی است.

علی رغم اینکه اختلال تکامل زبانی یک اختلال شایع است، ولی این اختلال در بسیاری از کودکان در زمان مناسب تشخیص داده نمی شود. در نتیجه این کودکان خدمات گفتاردرمانی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

در یک مطالعه بر روی 245 کودک که 85 نفر از آن ها دارای اختلال تکامل زبانی بوده اند، مشخص شد که نیمی از این 85 نفر، سابقه ارجاع به کلینیک گفتاردرمانی را داشته اند.

4- کودکانی که زودتر تشخیص و کمک دریافت می کنند، خروجی بهتر دارند.

راه حل های زیادی وجود دارد که می توان به کودکان دارای اختلال تکامل زبانی کمک کرد. نکته مهم، تشخیص زودهنگام این اختلال است. با تشخیص و مراجعه به موقع به آسیب شناس گفتار و زبان، والدین نحوه ارتباط موثر با کودک را خواهند آموخت.

مراکز گفتاردرمانی در سراسر کشور

گفتاردرمانگر براساس وضعیت زبانی کودک اقدام به طراحی برنامه درمانی می کند. این برنامه درمانی به خانواده ارائه می شود و نحوه اجرای آن نیز به آن ها آموزش داده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *