انواع نوار گوش | اطفال ، کودکان و بزرگسالان

انواع نوار گوش | اطفال ، کودکان و بزرگسالان

منظور از نوار گوش همان تست گوش یا تست شنوایی است. برخی به تست های شنوایی مرسوم نوار گوش می گویند. در این نوشته می خواهیم به زبان ساده درباره انواع نوار گوش در اطفال، کودکان و بزرگسالان صحبت کنیم.

انواع نوار گوش بزرگسالان

نتایج تست های شنوایی بزرگسالان بصورت ادیوگرام گزارش می شود. برخی از عموم مردم اصطلاح غلط نوار گوش را بجای ادیوگرام به کار می برند. درحالیکه ادیوگرام در واقع نتیجه تست شنوایی است. در ادامه با انواع نوار گوش بزرگسالان بیشتر آشنا می شویم.

برای اطلاعات بیشتر درباره ادیوگرام مطالعه مقاله ی ادیوگرام چیست ؟ | چگونه ادیوگرام را بخوانیم ؟ را به شما پیشنهاد می دهیم.

1-تست شنوایی با تون خالص

در این حالت فرد بزرگسال وارد اتاقک اکویستیک می شود و یک هدفون مخصوص را در گوش خود قرار می دهد. شنوایی شناس ( ادیولوژیست ) در هر گوش صداهای با فرکانس و بلندی مشخص را برای فرد پخش می کند. پس پخش هر صدا فرد از طریق فشار دادن یک دکمه در درون اتاقک مشخص می کند که صدا را شنیده یا نشنیده است. ( هر بار که صدایی شنید می بایست دکمه را فشار بدهد).

اینکه صدا در چه فرکانس و بلندی برای فرد پخش شود در تخصص شنوایی شناس است. در نهایت متخصص شنوایی شناسی پس از اتمام آزمون، نتایج را در ادیوگرام ثبت می کند. سپس به شما می گوید که افت شنوایی دارید یا خیر! و اگر دارید بطور میانگین چند دسی بل است؟

برخی از عموم افراد به غلط به همین نتایج شنوایی نوارگوش می گویند.

2-تست شنوایی ABR

تست شنوایی (نوار گوش) ABR برای بزرگسالانی که همکاری ندارند و یا تمارض به کم شنوایی می کنند مفید است.  در این تست سه الکترود استفاده می شود که یکی را به پیشانی، دیگری را به محل بین ابروها و الکترود سوم را به پشت گوش متصل می کنند. این الکترودها امواج مغزی عصبی و ساقه مغز را ردیابی می کنند.

تست ABR، یک تست کامل، دقیق و بدون درد و آسیب است.

انواع نوار گوش نوزادان و کودکان

در همان بدو تولد یکسری تست های غربالگری شنوایی برای نوزادان انجام می شود. اگر به هر دلیلی نیاز به تست شنوایی باشد، به والدین اطلاع خواهند داد. تست های شنوایی غربالگری عبارتند از تست OAE  و تست AABR . همچنین تست تمپانومتری نیز در تشخیص اختلالاتی که منجر به کم شنوایی کودک می شوند نیز استفاده می شود. در ادامه این سه آموزن شنوایی سنجی را با هم بررسی می کنیم.

1- تست OAE

تست  OAE یک تست سریع و حساس است. در نوزادان در ۳ روز اولیه تولد آزمون  OAE انجام می شود. در برخی از مواقع بدلیل وجود مایع در در گوش تعدادی از کودک در این آزمون رد می شوند. ولی والدین نباید نگران باشند و دو هفته بعد برای تکرار تست و در صورت لزوم تست ABR باید مراجعه کنند. در تست OAE پاسخ سلول های مویی خارجی حلزون ثبت می شود.

انواع نوار گوش | اطفال ، کودکان و بزرگسالان

2- تست AABR

این تست، یک تست تشخیصی است که از طریق آن می تواند میزان افت شنوایی هر گوش را مشخص کرد. نوار گوش AABR بهترین گزینه برای شنوایی سنجی نوزادان و کودکانی است که همکاری ندارند و یا در آزمونهایی غربالگری رد شده اند. عملکرد این تست نیز مانند تست ABR است که در بالا (در بخش انواع نوارگوش بزرگسالان) توضیح داده شد. برخی نکات مربوط به این تست را در زیر بیان می کنیم:

  • تست AABR پاسخ مغز به اصوات شنیداری را اندازه می گیرد.
  • این تست اغلب برای نوزادانی که در آزمون غربالگری رد شده اند انجام می شود
  • تست AABR بدون درد و آسیب است.
  • این تست یک تست کامل و دقیق است اگر کودک خوابیده باشد و یا در حالت بدون حرکت و چشمان بسته آرام باشد.
  • اگر فرزندتان کمتر از ۶ ماه سن دارد می بایست در حالت چرت زدن این تست گرفته شود.
  • اگر فرزندتان ۷ سال به بیشتر سن دارد می توان این تست را در حالت بیداری و آرام و دراز کشیده انجام داد.
انواع نوار گوش | اطفال ، کودکان و بزرگسالان

3- تست تمپانومتری

تمپانومتری میزان کم شنوایی را مشخص نمی کند ولی می تواند در جهت تشخیص نوع کم شنوایی به شنوایی شناس و پزشک کمک کند. با کمک تست تمپانومتری می توان اطلاعات مفیدی در مورد پرده گوش و یا پارگی آن و ..  بدست آورد. این تست با گذاشتن یک لوله در گوش و در مراکز ادیولوژی انجام می شود.

انواع نوار گوش | اطفال ، کودکان و بزرگسالان

مراکز نوار گوش

نوار گوش یا تست شنوایی صرفا توسط متخصص شنوایی شناس و از طریق دستگاههای نوار گوش انجام می شود. ما لیست از مراکز نوار گوش تهران و مراکز  کشور را در برگه های زیر جمع آوری کرده ایم که با کلیک بر روی هر لینک وارد لیست مختص هر شهر می شوید. توجه داشته باشید مراکز نوار گوش همان مراکز شنوایی سنجی هستند.

مراکز نوار گوش تهران

مراکز نوار گوش کشور به تفکیک شهر

نکته پایانی

ما در این مطلب به بیان انواع نوار گوش در اطفال، کودکان و بزرگسالان پرداختیم. همچنین تست های مهم شنوایی در زمان غربالگری نوزادان را نیز بیان کردیم. پیشنهاد می کنیم با مشاهده علائم کم شنوایی در خود یا عزیزانتان در اولین فرصت به مراکز شنوایی سنجی مراجعه نمایید.

برخی از منابع:

شنوایی سنجی|wikipedia

نوارگوش|wikipedia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *