اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟

اوتیسم در چه سنی مشخص می شود

بسیاری از کاربران سایت هوش کالا از ما می پرسند که اوتیسم در چه سنی قابل تشخیص است ؟. تشخیص اختلال اتیسم ( اوتیسم ) معمولا سخت است. به این دلیل که تست پزشکی یا آزمایشگاهی (همانند تست خون ) برای شناسایی آن وجود ندارد و متخصص براساس ، تاریخچه رشدی کودک ، تعاملات و ارزیابی رفتارهای او ، اقدام به تشخیص این اختلال می کند.

اوتیسم را نمی توان از طریق ازمایش خون یا تصویربرداری از مغز شناسایی کرد. بلکه با بررسی تاریخچه پزشکی و رشدی کودک و مشاهده نشانه های رفتاری مشخص می توان به وجود اتیسم شک کرد. همین امر باعث شده است که تشخیص آن در دوران نوزادی کمی سخت شود.

اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟

سن مشخص شدن اوتیسم می تواند 18 ماهگی یا حتی کمتر باشد. هرچند که در دو سالگی می توان به تشخیص قطعی این اختلال رسید.

برای برخی از کودکان ، سن مشخص شدن اتیسم دیرتر است چراکه علائم اوتیسم ممکن است در آن ها چندان شدید یا واضح نباشد.

قبلا در نوشته تعریف اوتیسم گفتیم که مشکلات و علائم این اختلال بصورت یک طیف ( از خفیف تا شدید ) دیده می شود. در حالیکه یک کودک ممکن است اصلا توانایی بیان واژه را نداشته باشد کودک دیگر ممکن است این توانایی را داشته باشد ولی در حفظ مکالمه با دیگران ضعف داشته باشد. به همین دلیل است که در برخی از نوزادان تشخیص راحتتر و در برخی دیگر سخت تر است.

در برخی از موارد والدین تا نوجوانی یا بزرگسالی متوجه اوتیسم فرزندشان نمی شوند و متاسفانه این افراد به دلیل تاخیر در تشخیص ، خدمات مورد نیاز خود را در سنین اولیه دریافت نمی کنند.

نشانه های اولیه اوتیسم

برای کمک به پاسخ ” اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟ ” بهتر است نشانه های اولیه اوتیسم را که در زیر آمده است را بشناسیم :

  • اجتناب از تماس چشمی :
    کودک علاقه ای به برقراری تماس چشمی ( نگاه کردن به چشمان مخاطب ) ندارد و از تماس چشمی پرهیز می کند.
  • بی احساسی یا کم علاقگی به اطرافیان:
    به نظر می رسد کودک علاقه ای به برقراری ارتباط با کسی حتی نزدیکان خود ندارد.
  • ضعف در مهارتهای زبانی :
    کودک به نسبت هم سن سالانش ، مهارتهای زبانی ضعیف تری دارد و همچنین در استفاده از کلمات مشکل دارد.
  • بهمین ریختگی با تغییر در محیط:
    به نظر می رسد کودک علاقه ای به تغییر در محیط پیرامون و برنامه روزانه اش ندارد و با کوچکترین تغییری به هم می ریزد.

والدین می توانند با مشاهده مهارتهای اجتماعی ،ارتباطی و .. فرزند خود و مقایسه آن با هم سن سالانش به تشخیص زود هنگام این اختلال کمک کنند. همه کودکان در یک بازه زمانی مشخص، لبخند اجتماعی را بدست می آورند، در محدوده 7 تا 9 ماهگی نسبت به اسم خود عکس العمل نشان می دهند و به مرور درک کلمات را بدست می آورند. در محدوده 9 تا 13 ماهگی اولین کلمات را بیان می کنند و در 18 ماهگی یاد می گیرند کلمات را باهم ترکیب کنند.

والدین با شناخت سن اکتساب مهارتهای شناختی ، حرکتی و زبانی و بررسی وضعیت فرزند خود می توانند کمک به بزرگی در تشخیص زودهنگام این اختلال کنند.

الزما هر کودکی که در اکتساب مهارتهایش تاخیر دارد مبتلا به اوتیسم نیست. تشخیص و اگاهی از این تاخیر به شما کمک می کند تا زودتر به متخصص مربوطه مراجعه کنید. با مراجعه به هنگام و انجام ارزیابی های تکمبلی توسط متخصص می توان به وجود یا عدم وجود این مشکل پی برد.

اهمیت تشخیص به هنگام

حتی کودکانی که علائم خفیفی از اتیسم را دارند، وقتی بزرگتر می شوند ممکن است در مهارتهای دوست یابی و یا حفظ رابطه با دوستان خود مشکلاتی داشته باشند. همین فرد ممکن است در درک رفتار و احساسات دیگران مشکلاتی داشته باشد و نتواند پیش بینی کند که آنها چه احساسی دارند. در نتیجه فرد در مدرسه یا محیط کار دچار چالش های جدی می شود.

غربالگری و تشخیص به موقع منجر به دریافت به هنگام خدمات درمانی مناسب کودک ( گفتاردرمانی ،کاردرمانی ، مشاوره ) می شود و در نتیجه در آینده مشکلات کمتری خواهد داشت.

اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟

خدمات پیشنهادی برای کودکان دارای اوتیسم :
مراکز گفتاردرمانی : کمک به رشد مهارتهای ارتباطی ، زبانی و گفتاری کودک
مراکز کاردرمانی : کمک به بهبود مشکلات حسی و حرکتی
مراکز مشاوره : کمک مشکلات والدین و یا مشکلات کودک

جمع بندی و بحث داغ! :

ما در این نوشته سعی کرده ایم به سوال پاسخ بدهیم که اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟ گفتیم که در سن 18 ماهگی می توان این اختلال را تشخیص داد. نشانه های اولیه این اختلال را ذکر کردیم و گفتیم که والدین با بررسی وضعیت مهارتهای رشدی کودک می توانند به تشخیص زودهنگام کمک کنند.

اگر هنوز در این رابطه سوال ، نقد یا دیدگاهی دارید خوشحال می شویم که در قسمت نظرات در پایین ، دیدگاه خود را برای ما بنویسید. ما به شما قول می دهیم که سوال یا نقد شما را در سریع ترین زمان ممکن پاسخ بدهیم.

برخی از منابع :
ویکی پدیا اتیسم
cdc.gov

1 دیدگاه دربارهٔ «اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟»

  1. سلام.کودک ۲۰ ماهه که چند کلمه صحبت میکند،ارتباط چشمی خوبی دارد،با هم سن و سال های خود خیلی بازی میکند،ب اطرافیان لبخند میزند.ولی هر چیزی که دست بگیرد را در هوا می‌چرخاند و اینکه با چرخ های ماشین های خود خیلی بازی میکند.آیا تشخیص اوتیسم میگیرد ؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *