تاثیر کم شنوایی بر گفتار ، یادگیری و کودکان

تاثیر کم شنوایی برگفتار و زبان

کم شنوایی در صورت عدم درمان می تواند عوارضاتی را بهمراه داشته باشید. یکی از حس های مهم ما برای شناخت جهان پیرامون ما ، حس شنوایی است. در صورتیکه ما از این حس محروم باشیم یا به اندازه کافی نتوانیم از آن بهره ببریم قاعدتا بخشی از شناخت محیط پیرامون برای ما ممکن نیست. در این نوشته به تفکیک می خواهیم در خصوص تاثیر کم شنوایی بر گفتار ، بر یادگیری و بر کودکان بنویسم. با ما همراه باشید.

تاثیر کم شنوایی بر گفتار

ما حرف زدن را از طریق شنیدن صحبت دیگران یاد می گیریم. کم شنوایی حتی اگر متوسط هم باشد می تواند مانع شنیدن بسیاری از صحبت های دیگران شود. مثلا یک کودک با افت شنوایی متوسط ممکن است نتواند 40 درصد صحبت دیگران را بشنود. در این حالت این کمبود ورودی های شنیداری منجر به تاخیر در کلام و یا مشکلات تلفظی بشود. در ادامه تاثیر کم شنوایی بر گفتار را بصورت تیتر وار نوشتیم:

  • تاخیر در شروع صحبت کردن
  • تاخیر در جمله بندی
  • مشکلات تلفظی

تاثیرات فوق در زمانی رخ می دهد که کودک سمعک یا دستگاه کاشت حلزون را دریافت نکرده باشد. اگر مشکل شنیداری کودک در زمان مناسب تشخیص داده شود و گفتاردرمانی به موقع دریافت کرده باشد قاعدتا نباید نگران بروز چنین مشکلاتی باشید.

تاثیر کم شنوایی بر یادگیری

بسیاری از مهارتها رو ما از طریق کلام به فرزندمان آموزش می دهیم. طبیعتا وقتی کودک در درک صحبت دیگران مشکل داشته باشد در صورت عدم درمان مناسب ، مشکلات یادگیری را نیز نشان می دهد. برخی از مهمترین تاثیرات کم شنوایی بر یادگیری عبارتند از :

  • مشکل در یادگیری کلام دیگران
  • مشکل در مهارتهای خواندن و نوشتن
  • مشکل در درک کنایه و ضرب المثل ها

یکی از دلایل غربالگری شنوایی نوزدان در زمان تولد ، اهمیت تشخیص به موقع کم شنوایی است. با تشخیص به موقع کودک هیچ گونه از این عوارض را نخواهد داشت. اگر به هردلیلی نسبت به مهارتهای شنیداری فرزندتان شک دارید بدون نگرانی ببرای ارزیابی به متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید. برای مشاهده لیست این مراکز در کشور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مراکز شنوایی سنجی کودکان کشور

عوامل موثر کم شنوایی بر کودکان

تاثیرات کم شنوایی نخست به شدت ، موقعیت و زمان شروع آن بستگی دارد. قاعدتا هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشید عوارض ان بیشتر خواهد بود. در پایین لیستی از عوامل موثر در شدت عوارض را ذکر کرده ایم:

  • شدت کم شنوایی : هر چه شدت بیشتر باشد تاثیر کم شنوایی بر کودکان بیشتر خواهد بود.
  • تعداد گوش : اگر هر دو گوش کودک کم شنوا باشد شدت عوارض بیشتر خواهد بود.
  • زمان تشخیص : هر چه تشخیص سریع تر باشد درمان بهتری خواهیم داشت
  • نوع وسیله کمک شنیداری : تشخیص نوع وسلیه بر عهده شنوایی شناس است و بسیار مهم است که وسیله بتواند کم شنوایی را پوشش بدهد.
  • زمان شروع مداخله : هر چه سریعتر برنامه گفتاردرمانی برای کودک شروع شود بهتر است.

بیشترین تاثیر کم شنوایی

بیشترین تاثیر کم شنوای،فقدان قابلیت شنیدن همه یا برخی از اصوات گفتاری مهم است.کم شنوایان بزرگتر ، مشخصا از توانایی در فهم گفتار شکایت می کنند.مکالمه به اندازه کافی برای این افراد بلد هست ولی آن ها نمی توانند واژگان را بفهمندچرا که بخشی از سر نخهای شنیداری حاوی اطلاعات رااز دست داده اند.

نوشته پیشنهادی : همه چیز درباره کم شنوایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *