روش تیچ در درمان اوتیسم

روش تیچ در درمان اوتیسم

بحث امروز ما بعد از معرفی روش های درمان اوتیسم، به معرفی روش تیچ در درمان اوتیسم می رسد. این روش بر توانایی های فرد، دلبستگی ها و نیاز های او تمرکز می کند و منجر به افزایش سطح درک کودک از محیط اطرافش می شود. اما روش درمانی تیچ چیست و چه کمکی به کودکان اوتیسم می کند، با ما همراه باشید.

روش تیچ (Teacch) چیست؟

محققان اولین بار در دانشگاه کارولینای شمالی برای کمک بیشتر به افراد مبتلا به اوتیسم روش تیچ را پایه گذاری کردند. از آن جایی که یادگیری افراد مبتلا به اوتیسم بیشتر از طریق دیدن و بینایی است بنابراین در این روش آموزش ها بیشتر بر اساس بینایی است.

5 اصل کلی در استفاده از روش تیچ:

در روش تیچ فرد بر اساس توانایی ها، ویژگی ها و سطح عملکردش ارزیابی می شود و محیط اطراف او با توجه به نقاط قوت و ضعفش تطبیق داده می شود.

5 اصل کلی روش تیچ در درمان اوتیسم را در زیر برای شما آورده ایم:

1-برای هر کار فضا و محل مشخصی در نظر بگیرید:

طبق تحقیقات انجام گرفته در بین افراد مبتلا به اختلال اوتیسم یادگیری آن ها از محیط مشخص و سازمان یافته بیشتر از محیط هایی است که ساختار مشخصی ندارند. منظور از ساختار مشخص محیط پیرامون فرد مثل کلاس، اتاق بازی و … است. فرد با دیدن یک فضای مشخص و با کمک گرفتن از محیط می تواند تشخیص دهد این فضا برای انجام چه فعالیتی است.. این ساختار مشخص از لحاظ بینایی به فرد کمک میکند که بداند چه کاری باید انجام دهد.

محیط دارای ساختار مشخص باعث افزایش آرامش در فرد می شود و از سردرگمی او جلوگیری می کند، در نتیجه درک فرد از محیط اطرافش بیشتر می شود.

2- سعی کنید کارهایتان را طبق یک برنامه مشخص انجام دهید:

دومین اصل روش تیچ برنامه ریزی و زمان بندی مناسب است. این برنامه که نشان می دهد فرد باید چه کارهایی را انجام دهد می تواند به صورت ارتباط کلامی (شفاهی)، نوشتاری، نقاشی و تصاویر باشد. برای مثال اولین کار بعد از بیدارشدن مسواک زدن باشد. این برنامه زمان بندی می تواند روزانه، هفتگی و حتی ممکن است ماهانه باشد.

روش تیچ در درمان اوتیسم

3- فعالیت ها را به صورت گام به گام هدف گذاری کنید :

داشتن مجموعه ای واضح از انتظارات به فرد می گوید که در طول فعالیتی که قرار است انجام دهد چه انتظاری از او دارید و بعد از به پایان رسیدن فعالیت چه اتفاقی صورت می گیرد. این انتظارات ممکن است ارتباطی، رفتاری، دانشگاهی و … باشد. هدف از این کار اینست که به فرد آموزش دهید چگونه فعالیت های خود را به صورت مستقل انجام دهد.

سعی کنید ترتیب فعالیت ها از بالا به پایین یا از چپ به راست باشد. این توالی باید به صورتی سازماندهی شود که فرد در انجام آن مشکلی نداشته باشد. مانند فردی که با استفاده از یک برنامه گام به گام مراحل ساخت یک صندلی را انجام می دهد.

4- از یک روال همیشگی استفاده کنید :

برای افراد مبتلا به اختلال اوتیسم داشتن و حفظ یک روال عادی ضروری است. زمانی که چیزی خارج از روال معمول فعالیت های آن ها روی دهد، ممکن است منجر به عدم همکاری آن ها برای انجام آن فعالیت و کنار کشیدن آن ها بشود.

نوشته پیشنهادی : روش درمانی ABA ( ای بی ای ) چیست ؟

5- در آموزش افراد از تصاویر استفاده کنید:

تحقبقات نشان می دهد که استفاده از تصاویر در شفاف سازی، سازماندهی و راهنمایی افراد مبتلا به اوتیسم مناسب است. این تصاویر به فرد نشان می دهد که چه فعالیت هایی در چه توالی روی می دهند. بنابراین درک فرد را نسبت به کارهایی که انتظار می رود انجام دهد بالا می برد.

روش تیچ در درمان اوتیسم

در صورت نیاز به مراکز توانبخشی در سراسر کشور بر روی لینک کلیک کنید.

هدف از به کاربردن روش تیچ (Teacch) چیست؟

در روش تیچ هدف این است که اطلاعات صوتی را به اطلاعات بصری تغییر دهیم و میزان انعطاف پذیری کودک را بالا ببریم. به این صورت معلومات کودک برایش واضح تر می شود و منجر به افزایش سطح درک او می شود. بنابراین کودک می تواند در انجام کارهایش مستقل باشد، تا حدودی ترتیب انجام کارها را بداند و اغلب اوقات آمادگی برای برقراری ارتباط داشته باشد.

روش تیچ برای چه افرادی کاربرد دارد؟

روش تیچ برای افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در تمامی سنین و در هر سطحی از توانایی ها که باشند مناسب است. قبل از شروع این روش درمانی فرد برای تعیین سطح رشد ارزیابی می شود و متناسب با نیاز هایش روش تیچ برای او به کار می رود.

برخی از منابع:

5Key Principles of the TEACCH Method

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *