روش های به حرف آوردن کودکان ( معرفی 9 روش کاربردی ) | حتما بخوانید!

روش های به حرف آوردن کودکان

روش های به حرف آوردن کودکان

روش های به حرف آوردن کودکان که در این نوشته مطرح کردیم توسط والدین و در خانه می تواند انجام شود. نباید فراموش کنیم که در به حرف آوردن کودک مهمترین نقش را والدین بر عهده دارند.  در این نوشته می خواهیم در مورد حرف زدن کودکان و روشهای به حرف آوردن آنها صحبت کنبم.

1-تماشای تلویزیون و بازیهای گوشی کودکتان  را کم کنید.

مشاهده برنامه ای تلویزیون و بازی با گوشی و تبلت نه تنها کمکی به حرف زدن کودک نمی کند بلکه می تواند یکی از دلایل تاخیر کلامی کودکان باشند. کودکان در ابتدا باید مفهوم ارتباط را یاد بگیرند و بفهمند. در یک ارتباط حداقل دو نفر وجود دارد. و ان دو نفر براساس دلایلی ( احوال پرسی ، درخواست چیزی داستن و..) با هم حرف می زنند. یکی درخواست چیزی می کند و دیگری نست به درخواست او پاسخی می دهد.

تماشای تلویزیون و بازیهای موبایل.. مفهوم ارتباط را به کودک یاد نمی دهد و احتمالا بد یاد می دهد. در این موارد فقط یک نفر وجود دارد و ارتباط تک نفر است. گفتگوی والدین و اطرافیان بازیهای غیر موبایلی و.. سبب شکل صحیح مفوم ارتباط در کودک می شود.

2-با کودکتان زیاد صحبت کنید.

یکی از روش های به حرف آوردن کودکان ، مواجهه کودک با محیط غنی از کلمات است.  البته برخی از والدین به اشتباه تصور می کنند که هر گفتاری و هر صحبتی ( هر چند بی هدف و غیر معمول ) می تواند کمک کننده باشد. بر روی زمین و در کنار کودکتان بنشینید و متناسب با بازی که او می کند و متناسب با زبان بیانی او با او صحبت کنید. بهتر است که حرف زدن شما در سطح فعلی و او و یا کمی بالاتر باشد.

3-متناسب با وضعیت گفتاری کودکتان صحبت کنید.

اگر کودکتان اصلا صحبت نمی کند ، بصورت یک کلمه یک کلمه و یا نهایتا دو کلمه دو کلمه با او صحبت کتید. در این حالت گفتار شما می تواند چنین باشد . “دست” ، “دست بابا” ، “به به” ، “به به می خوای؟” ، هم چنین اگر گفتار کودکتان دو کلمه ای است سعی کنید بصورت دو کلمه ای و سه کلمه ای با او صحبت کنید. همانطور که گفتیم یکی از روشهای کمک به حرف زدن کودک ، این است که در سطح و یا کمی بالاتر از سطح او صحبت کنید. همچنین مهم است که موضوع گفتگو ما برای کودک جذاب باشد.

4-علاقه فرزندتان را دنبال كنيد.

اگر فرزندتان به عكسي خاص در يك كتاب علاقه نشان مي‌دهد، با او درباره آن عكس حرف بزنيد. مثلا اگر درباره عكس يك قايق در يكي از كتاب‌هايش كنجكاو شد، چند عكس ديگر از قايق به او نشان دهيد و بعد، با او درباره قايق و چگونگي استفاده از آن حرف بزنيد. فراموش نکنید که در این مورد کودکتان است که تصمیم می گیرد نه شما .

حرف زدن کودکان

اگر شما موضوعی را انتخاب کنید که کودک به او علاقه ندارد نباید انتظار توجه کامل کودک را داشته باشد. سعي كنيد با او و احساسش، ارتباط برقرار كنيد. زمان حمام کردن ، عذا دادن و پارک رفتن می تواند زمانی مناسبی برای حرف زدن باشد.

5-زمان مناسبی را برای حرف زدن با اون انتخاب کنید

زمان مناسبی را برای حرف زدن و گفتگو با کودکتان انتخاب کنید. معمولا در حین حمام کردن ، غذا دادن ، لباس پوشیدن و .. کودک توجه بهتری به حرف زدن شما دارد.

همچنین می توانید با فرزندتان بیرون بروید. مي‌توانيد به باغ‌وحش يا به پارك  برويد. اين مكان‌ها، درهاي دنيايي نو را به روي فرزندتان باز مي‌كنند. مطئمن باشيد اگر به باغ‌وحش برويد، او علاقه‌مند خواهد شد اسم همه حيوان‌ها را بداند. او سئوال‌پيچتان خواهد كرد.

سعي كنيد در این زمانها  با حوصله و اشتياق بسيار زياد، به سئوال‌هايش پاسخ دهيد. فراموش نکنید که کودکان از طریق بازی حرف زدن را یاد می گیرند.

6-تمرینات حرف زدن را در قالب بازی کار کنید.

تمرینات شما و حرف زدن شما می بایست در فضایی سرگرم کننده و بازی گونه برای کودک باشد. همانطور که قبلا گفتیم یکی از روش های به حرف آوردن کودکان ، دنبال کردند علاقه او است. موضوعی که انتخاب می کنیم باید مورد علاقه او باشد و در عین حال اجرای آن باید بشکل بازی باشد. پس برای کمک به حرف زدن فرزندتان با او بازی کنید. این روش بسیار تاثیر گذار است.

با عروسکهای او بازی کنید ، بالا و پایین بپرید! ، بخندید ، شکلک در بیاورید و هر کاری کنید که کودک از با شما بودتان لذت ببرد. یکی از اشتباهاتی که والدین انجام می دهند نسبت به اشتباهات کودک بسیار حساس هستند و دائما از حرف زدن کودکشان ایراد می گیرند.

7-هيچ وقت از شيوه‌اي كه فرزندتان كلمه‌ها را ادا مي‌كند، ايراد نگيريد.

برخی از والدین  نسبت به خطاهای گفتاری نوزادشان  بسیار حساس هستند و دائما از شیوه  حرف زدن نوزادشان ایراد می گیرند. این  ایرادها نه تنها کمکی به زود حرف زدن کودک نمی کند بلکه سبب کاهش اعتماد بنفس او  و درنتیجه کاهش تلاش برای حرف زدنش می شود.  خوب است بدانید که تلفظ اشتباه واژگان  تا چهار سالگی ،  نگران کننده نیست .  وقتی کودکتان کلمه ای را به اشتباه تلفظ می کند ، سعی کنید همان كلمه يا همان جمله را به شيوه درست براي او تكرار كنيد.

8-برای کودکتان كتاب بخوانيد.

یکی دیگر از روش های به حرف آوردن کودکان کتاب خواندن برای آنها است. فكر نكنيد كه نمي‌توانيد در سن  پايين، براي فرزندتان كتاب بخوانيد. هيچ سني براي كتاب خواندن براي كودك، زود نيست. در سنین پایین بر روی متن کتاب نخوانید و فقط تصاویر کتاب را برای او تعریف کنید. اين‌كه فرزندتان در آينده، يك كتابخوان خوب باشد يا به راحتي بتواند متن‌ها را بخواند، بستگي به اين دارد كه چه‌قدر براي كتاب خواندن براي فرزندتان، در روز وقت بگذاريد. در ابتدا مي‌توانيد با كتاب‌هاي عكس‌دار شروع كنيد و به تدريج كه فرزندتان بزرگ‌تر شد، از كتاب‌هاي داستان استفاده كنيد.

حرف زدن کودکان و کتاب خواندن

9-از گفتاردرمانگر کمک بگیرید:

ما قبلا در نوشته سن حرف زدن کودکان  گفتیم که اگر کودکتان متناسب با هم سالان خود حرف نمی زند زمان طلایی را از دست ندهید و سریعا به مطب گفتار درمانی و نزد آسیب شناسان گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) بروید. آسیب شناس گفتار و زبان در ابتدا بررسی می کند که آیا کودک شما مشکل گفتاری دارد و یا نه و اگر دارد راهکارهای بسیار عملی برای کمک به حرف زدن کودکتان ارائه می دهد.

گفتار درمانی کودکان می توانند بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دنبال شود. تنها متخصص برای درمان اختلالات گفتار و زبان و دیر حرف زدن گفتار درمانگر می باشد. در اینجا ما لیستی از بهترین مطب های گفتار درمانی جمع آوری کردیم که می توانید براساس شهر و تخصص مورد نظر خود مطب گفتار درمانی را به همراه آدرس و شماره تلفن پیدا کنید. ( مشاهده لیست) .

نقش والدین – آیا کودکان خود به خود حرف زدن را یاد می گیرند؟!

والدين و اطرافیان کودک نقش بسيار مهمی در زبان‌آموزي كودكان خود دارند. تحقيقات  نشان داده است كه كساني كه در دوران كودكي‌شان، بيش‌تر كتاب خوانده‌اند يا برايشان بيش‌تر كتاب خوانده شده يا زمان بيش‌تري را به گفت‌و‌گو با والدين خود گذرانده‌اند، از دانش زبان بيش‌تري بهره‌مند شده و دامنه لغت وسيع‌تري دارند. این تحقیقات به ما یادآوری می کنند که کنار گذاشتن کودک با تلویزیون و یا گوشی و تبلت کمکی به حرف زدن کودکتان نمی کنند.

دیگر نوشته های در ارتباط با روش های به حرف آوردن کودکان :

در این نوشته درباره آموزش حرف زدن به کودکان صحبت کردیم و روش های به حرف آوردن کودکان را معرفی کردیم . در پایین مطالب دیگری در اینخصوص برای شما لیست کردیم:

22 دیدگاه دربارهٔ «روش های به حرف آوردن کودکان ( معرفی 9 روش کاربردی ) | حتما بخوانید!»

  1. سلام دخترم ۲سال دوماهشه کلمات رو تکرار میکنه اگ شعر بخونم براش جمله شعر رو تکرار میکنه اسم حیوانات و آب و اعدا و رنگ هارو میدونه ولی وقتی ازش سوال میپرسم بجای جواب دادن ب سوال اکثرمواقع خود سوال رو تکرار میکنه
    مثلن اگ کسی پشت تلفن بهش بگه چرا نیومدی پیشمون
    دقیقن همین سوالو تکرار میکنه و جواب نمیده مثلن بهش میگم آب بیار تا اشاره نکنم نمی‌فهمه و اگ آب بخاد فقط میگ آب نمیگه آب بده کلن جمله نمیگه ولی گربه بیا یا نکن رو میگ
    چرا جمله نمیگه یا جواب سوال رو نمیده اگ هم بده با زبان خودش میده

  2. پسرم دوسالشه .اصلا حرف نمیزنه.حتی مامان و بابا هم نمیگه
    ژنتیکی همینطورن خیلی نگرانم .داغونم کرده.چیکارباید کنم.
    علایم اوتیسم هم نداره

  3. سلام خسته نباشید من پسر ۱۸ ماهه ای دارم که فقط بابا و ممه و چند کلمه ناواضح میگه. حدود ۸ ماهگی ۴ کلمه میگفت .حتی نمیتونه آب رو هم بگه به منم نمیگه مامان.ولی هر کاری بکنیم تقلید میکنه .همه چیو یا با اشاره میخواد یا گریه یا ام ام میکنه. اینم بگم بعد زایمان افسردگی شدید گرفتم تا الانم ادامه داره خیلی وقتا سرش داد میزنم یا باشوهرم جلوش دعوا داشتیم. ممکنه بخاطر این باشه؟

  4. سلام پسرم ۲۰ماهشه اصلا حرف نمی زنه فقط بهش بگیم بگو‌بابا میگه دالی بازی می کنه میگه ده و گشنه ش باشه میگه هام در همین حد.آیا نگران کننده س؟

  5. سلام پسر من 30 هفته بدنیا اومده الان که 2 سال 8 ماه داره درست حرف نمیزنه صحیح وقتی یکسال شد حرف زدن رو شروع کرد اما مشخص نبود همچنان هم حرف زیاد میزنه ولی بصورت کاملا نامفهوم برخی کلمه میگه مثل بابا مامان – بیا اینجا ولی برا جمله بندی نامفهوم حرف میزنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *