بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

به صورت کلی رژیم غذایی شما می تواند تاثیر زیادی بر سلامت بدنتان داشته باشد، به خصوص اگر در دوران بعد از سکته مغزی به سر می برید. با دانستن غذاهای مناسبی که به بهبود این آسیب مغزی کمک می کنند می توانید در رژیم غذایی روزمره خود انتخاب های مناسب تری داشته باشید. در این نوشته در رابطه با بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی برای شما صحبت کرده ایم. همچنین مشکلات تغذیه ای پس از آن را به همراه چند راهکار ساده برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

انتخاب غذاهای سالم بعد از سکته مغزی، انرژی لازم برای فعال ماندن، انجام درمان توانبخشی و بازگشت به فعالیت های روزانه را به شما می دهد و همچنین به کنترل فشارخون، وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مجدد کمک می کند. سعی کنید نکات گفته شده در زیر را در برنامه غذایی خود رعایت کنید.

  • از غذاهای کامل استفاده کنید: میوه ها، سبزیجات، ماهی، لوبیا، برنج و … نمونه های خوبی از غذاهای کامل هستند.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده، نمک و شکر خودداری کنید: غذاهای فرآوری شده برعکس غذاهای کامل هستند. این غذاها معمولا به صورت از پیش بسته بندی شده عرضه می شوند و معمولا حاوی مقدار زیادی شکر و نمک هستند که می تواند منجر به سکته مغزی شوند.
  • غذاهای سرشار از فیبر را انتخاب کنید: غذاهای حاوی فیبر نه تنها بر سطح کلسترول و کاهش خطر سکته مغزی تاثیر میگذارند بلکه فواید دیگری مثل کنترل قندخون، جلوگیری از بیماری های گوارشی و کنترل وزن را نیز شامل می شوند. بهترین منابع فیبر، میوه ها و سبزیجات خام یا پخته، محصولات غلات کامل و حبوبات مثل لوبیا، عدس و … است.
  • از مصرف چربی های اشباع شده خودداری کنید: روغن پالم، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، لبنیات، کره، خامه و … سرشار از چربی اشباع شده هستند که میزان کلسترول را افزایش می دهند و منجر به سکته مغزی می شوند.
  • در حد امکان از مصرف شیرینی جات و غذاهای پرچرب خودداری کنید.
  • سعی کنید بیشتر از حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخودفرنگی و … در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  • مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید.
  • به جای گوشت قرمز، ماهی بخورید.
بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

مشکلات تغذیه ای در بیماران سکته مغزی

در بالا گفتیم که بعد از سکته مغزی بهتر است از چه غذاهایی استفاده کنید. اما ممکن است برای شما غذا خوردن به سادگی قبل از سکته مغزی نباشد. آسیب مغزی می تواند حرکت عضلات را سخت تر کند، شما را نسبت به درد حساس تر کند و بر اشتها و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از مشکلات تغذیه ای پس از سکته مغزی را به همراه چند راه حل ساده برای شما آورده ایم:

مشکل بلع یا قورت دادن:

ممکن است شما در حین غذا خوردن دچار خفگی، سرفه یا حالت تهوع شوید، یا هنگام قورت دادن غذا احساس کنید مایعی از بینی شما خارج می شود. رعایت نکات زیر می تواند تا حدودی به شما کمک کند:

  • از غذاهای نرم استفاده کنید: از غذاهایی مانند غلات پخته شده، پوره سیب زمینی، سوپ و … راحت تر می توانید استفاده کنید. اگر می خواهید غذاهای سفت تری بخورید سعی کنید آن ها را به قطعات کوچک برش دهید یا در مخلوط کن خرد کنید تا راحت تر جویده شوند.
  • مایعات مصرفی خود را غلیظ کنید: نوشیدن مایعات کافی برای جلوگیری از کم آبی بدن بسیار مهم است.
  • به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید: گفتاردرمانگر از طریق تمریناتی ماهیچه های زبان، لب ها، گلو و دهان شما را تقویت می کند که به شما در قورت دادن غذا کمک می کند. همچنین ممکن است برای شما دارو هایی تجویز کنند که بلع را برای شما آسان تر کند.

در صورتی که در بلع خود مشکل دارید می توانید به مراکز گفتاردرمانی مراجعه کنید تا متخصصان مربوطه شما را ارزیابی کنند و برنامه درمانی مناسب را برای شما در نظر بگیرند.
مراکز گفتاردرمانی در سراسر کشور

مشکل در استفاده از ظروف:

سکته مغزی می تواند ماهیچه های دست و بازوهای شما را ضعیف کند به صورتی که استفاده از چاقو، قاشق، چنگال و … برای شما سخت می شود. در این حالت سعی کنید از ظروف تخت با دسته های بزرگتر و ضخیم تر استفاده کنید که در دست گرفتن آن ها راحتتر است، از حفاظ های بشقاب استفاده کنید، از چاقوهایی با تیغه خمیده استفاده کنید که به شما کمک می کنند تا غذا را با یک دست برش دهید.

در مواردی که ماهیچه های دست و بازوهای شما ضعیف شده اند، فیزیوتراپی و کاردرمانی می توانند تاثیر بسیار زیادی در جهت بازیابی مهارت هایتان داشته باشند. بنابراین با مراجعه به مراکز زیر متخصصین با تجربه فرد را ارزیابی می کنند و برنامه درمانی متناسب با او در نظر می گیرند:
مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور
مراکز کاردرمانی سراسر کشور

رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی تصویر

در صورتی که به دلایل مختلف از جمله نداشتن وقت کافی، شرایط بیمار و … امکان مراجعه حضوری به مراکز فیزیوتراپی و کاردرمانی برای شما وجود ندارد، می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به راحتی از متخصصین ما برای حضور در منزل کمک بگیرید:
مراکز فیزیوتراپی در منزل
مراکز کاردرمانی در منزل

مشکل نداشتن اشتها:

بعد از سکته مغزی ممکن است مانند قبل احساس گرسنگی نکنید. سکته مغزی می تواند به بخشی از مغز که حواس شما را کنترل می کند آسیب برساند و بر حس چشایی یا بویایی شما تاثیر بگذارد. در هر صورت اگر اشتهای خود را از دست داده اید سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای افزایش اشتها در حد امکان به آرامی ورزش کنید. مانند پیاده روی
  • از غذاهای رنگارنگ مانند سبزیجات، هویج و … استفاده کنید که اشتها آورتر به نظر می رسند و همچنین سرشار از مواد مغذی مفید برای قلب هستند.
  • از غذاهایی با طعم های قوی استفاده کنید: غذاهایی که چربی اشباع شده و نمک کمی دارند، مانند مرکبات، غذاهای گیاهی و ادویه جات
  • افسردگی بعد از سکته شایع است، که می تواند شما را غمگین و مضطرب کند، اشتهای شما را کم کند و خوابتان را دچار مشکل کند. بنابراین سلامت روان خود را نادیده نگیرید.

نداشتن انرژی کافی:

بعد از سکته مغزی معمولا مانند قبل انرژی برای انجام کارهای روزمره ندارید، گاهی ممکن است آنقدر احساس خستگی کنید که نتوانید از رختخواب بیرون بیایید. بنابراین مراقبان شما باید میوه و سبزیجات شسته شده و بسته بندی شده برای شما در یخچال قرار دهند تا استفاده از آن ها برای شما آسانتر باشد، می توانید به جای سه وعده غذایی سنگین از شش وعده غذایی سبک تر استفاده کنید و سعی کنید صبحانه را کامل ترین وعده غذایی خود قرار دهید.

شناخت عوارض بعد از سکته مغزی کمک فراوانی به شروع به موقع روند درمانی و بهبود فعالیت های فرد می کند. بنابراین اگر تمایل دارید در رابطه با این موضوع نیز اطلاعاتی داشته باشید بر روی لینک کلیک کنید.

در بالا نکاتی را در رابطه با بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی برای شما آورده ایم. ولی توجه به این نکته ضروری است که رژیم افراد با توجه به شرایط جسمی آن ها با هم متفاوت است. پزشک شما و متخصص تغذیه باید شرایط شما را ارزیابی کنند و متناسب با آن برای شما برنامه غذایی تجویز کنند. بنابراین بدون مشورت با پزشک و متخصص تغذیه، هیچ تغییر اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد نکنید. اگر شما عزیزان در رابطه با این مقاله ایده، نظر و سوالی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع:


How to Eat After You’ve Had a Stroke
Food and Appetite Problems After a Stroke

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *