علائم اتیسم در بزرگسالان

علائم اوتیسم در بزرگسالان

کشف علائم اتیسم در بزرگسالان کار ساده ای نیست. اغلب مردم فکر می کنند که اختلال اوتیسم فقط مربوط به کودکان است. درحالی که برخی از افراد تا بزرگسالی متوجه اتیسم خود نمی شوند.

علائم اتیسم در بزرگسالان

علائم اتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و هیچ دو فرد اتیسمی علائم دقیقا مشابهی ندارند. در زیر علائم اتیسم در بزرگسالان را ذکر می کنیم.

1- مشکل در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی

از بارز ترین علائم اتیسم در بزرگسالان، ناتوانی در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. این ویژگی درافراد مبتلا به این اختلال دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از جمله:

  • معمولا با دیگران دیدگاه مشترک ندارند.
  • در ایجاد ارتباط مشکل دارند.
  • درک و برداشت درستی از اصطلاحاتی که دیگران به کار می برند ندارند.
  • به دلایل ضعف در مهارت های کلامی در مکالمه با دیگران مشکل دارند.
  • شناخت احساسات و دیدگاه دیگران برای فرد مشکل است.

ناتوانی در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی با دیگران می تواند منجر به ایجاد چالش های جدی برای حضور فرد مبتلا به اتیسم در اجتماع شود.

نوشته پیشنهادی : چطور به ارتباط بهتر افراد دارای اوتیسم کمک کنیم؟

علائم اتیسم در بزرگسالان

2- وابستگی به شرایط عادی و روزمره

افراد مبتلا به اتیسم تاکید بر اجرای عادت های آشنای روزانه خود دارند. تغییر در برنامه این افراد منجر به اضطراب و نگرانی شدید آن ها می شود. برای نمونه کارهای غیرمنتظره ای مانند رنگ کردن خانه، غذای جدید، مسافرت و … برای این افراد ناخوشایند است.

با مراجعه به مراکز زیر می توانید مشکلات به وجود آمده در اثر اتیسم را مدیریت کنید.
لیست مراکز توانبخشی

3- اضطراب و مشکل در خواب

از دیگر علائم اتیسم در بزرگسالان می تواند مشکل خواب و اضطراب باشد. اضطراب ممکن است خود را در اشکال مختلف مانند افسردگی، اشتغال ذهنی به یک موضوع، مشکل توجه، تمرکز و … نشان دهد. خوابیدن افراد مبتلا به اتیسم معمولا نسبت به افراد عادی چند دقیقه بیشتر طول می کشد. بیدارشدن چندباره این افراد از خواب در طول شب نیز دیده می شود. برخی از این افراد در شب دچار آپنه یا وقفه ی تنفسی می شوند. در این حالت تنفس، کم عمق یا ممکن است برای چند لحظه قطع شود.

اضطراب و بی خوابی در برخی افراد مبتلا به اتیسم دیده نمی شود.

نوشته پیشنهادی : اوتیسم در چه سنی مشخص می شود ؟ 

4- مشکل در ابراز احساسات

  بزرگسالان مبتلا به اتیسم معمولا در ابراز احساسات مشکل دارند به این دلیل که نمی توانند احساسات خود را تنظیم کنند. برای نمونه این افراد نمی توانند شاد بودن یا ناراحت بودن خود را به راحتی نشان دهند.

علائم اتیسم در بزرگسالان

5- مشکل در مهارت های زبانی

مشکلات زبانی در گفتار و کلام این افراد ممکن است دیده شود. این افراد معمولا در دستور زبان، پاسخ به سوالات، حفظ موضوع و استفاده صحیح از ضمایر با چالش هایی رو به رو هستند. بنابراین شرکت در مکالمه برایشان دشوار است.

نوشته پیشنهادی : نقش گفتاردرمانی در اتیسم 

6- علاقه شدید به موضوع خاص

علائم اتیسم در بزرگسالان

این افراد ممکن است علاقه ی شدید در رابطه با چند موضوع خاص مانند مجموعه کتاب ها، یک دوره تاریخی، صنعت، فیلم و رشته تحصیلی از خود نشان دهند. ممکن است در انجام کارها در زمینه های دیگر مشکل داشته باشند ولی در یک موضوع خاص به شدت برتر و آگاه باشند.

در برخی موارد افراد مبتلا به این اختلال توانایی برتر در ریاضیات و رشته های مرتبط دارند.

7- اختلال در پردازش حسی

از دیگر علائم اتیسم بزرگسالان این است که این افراد حساسیت بیش از حدی نسبت به بوها و صداها دارند. برای مثال ممکن است آن ها با صدای بوق ماشین واکنش شدیدی از خود نشان دهند یا بوی یک عطر خاص آن ها را برافروخته کند.

8- رفتارهای تکراری

افراد مبتلا به این اختلال معمولا تمایل به تکرار حرکات، واژه ها و … دارند. بنابراین پیش بینی رفتار و حرکات آن ها کار سختی نیست.

اتیسم در بزرگسالان اغلب با توجه به رفتارهای تکراری و مشکلات ارتباطی-اجتماعی تشخیص داده می شود. در این نوشته علائم اتیسم در بزرگسالان را برای شما آورده ایم ولی توجه به این نکته ضروریست که تشخیص قطعی اتیسم بر عهده مرکز درمان اتیسم می باشد.

برخی از منابع:

Signs of autism in adults

2 دیدگاه دربارهٔ «علائم اتیسم در بزرگسالان»

  1. خسته نباشید
    یه سوال من الان 12 سالمه ولی علاعم انتیسم در بزرگ سالی رودارم درصورتی که علاعم بزرگ سال هاست نه نوجوان ها یعنی باید چیکار کنم علاعمش رو همه رو دارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *