علائم هشدار دهنده اوتیسم

علائم هشداردهنده اوتیسم

دانستن علائم هشدار دهنده اوتیسم به والدین و مراقبان کودک کمک می کند تا در زمان مناسب به متخصصین مربوطه مراجعه کنند. مراجعه زودهنگام باعث تشخیص به موقع این اختلال می شود. تشخیص زودهنگام منجر به درمان به موقع می شود. درنتیجه، تمام این موارد باعث می شود کودکی داشته باشیم که رنج کمتری از عوارض اتیسم ببرد. بنابراین تمرکز نوشته ما بر این موضوع است که با علائم هشداردهنده بیشتر آشنا شویم.

علائم هشدار دهنده اوتیسم

در پایین لیستی ازشایع ترین علائم اتیسم را ذکر کرده ایم. هرچند باید بگوییم کودکان اتیسمی ممکن است یک یا چند و یا همه ی این علائم را با هم داشته باشند. بنابراین هیچ دو کودک اتیسمی کاملا شبیه به هم نیستند.

1- از تماس چشمی اجتناب می کند:

معمولا تماس چشمی درکودک مبتلا به اتیسم منجر به استرس و ناراحتی او می شود. برای پی بردن به این موضوع که آیا فرزند شما تمایلی به تماس چشمی دارد یا نه، میتوانید موارد زیر را درتعامل با او بررسی کنید:

  • وقتی والدین و اطرافیان کودک را ترک می کنند او با چشم خود آن ها را دنبال نمی کند.
  • کودک چهره های آشنا و غریبه را از هم تشخیص نمی دهد به همین دلیل به چهره های جدید توجهی نشان نمی دهد.
  • وقتی پدر یا مادر اورا ترک می کنند گریه نمی کند.
  • و…

عدم تماس چشمی یکی از علائم هشدار دهنده اوتیسم است. این مشکل حتما دلیل بر اختلال اتیسم نیست بلکه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است فرزند شما:
خواب آلود یا گرسنه باشد.
مشکل بینایی داشته باشد.
کم رو و خجالتی باشد.
و…

نوشته پیشنهادی : علائم اوتیسم در کودکان سه ساله

2- به اسم خود پاسخ نمی دهد:

وقتی کودکتان را صدا می زنید از خود واکنشی نشان نمی دهد و بی تفاوت است. در صورتی که در حالت عادی اولین واکنش نوزادان به نام خود حدود 5 تا 9 ماهگی می باشد. کودک دراین زمان متوجه می شود که اسمش ارتباط خاصی با او دارد و با چرخاندن سر یا حرکت دیگری به شنیدن اسم خود واکنش نشان می دهد.

دقت داشته باشید که در برخی موارد کودک مبتلا به اتیسم نسبت به اسم خود واکنش نشان می دهد. پس نمیتوانیم بگوییم اگر کودک به اسم خود واکنش نشان داد دیگر مبتلا به اتیسم نیست. در صورتی که این مورد جزو شاخص های مهم علائم هشدار دهنده اوتیسم است.

علائم هشداردهنده اوتیسم

نوشته پیشنهادی : علائم اوتیسم در نوجوانان

3- در ارتباط با رفتارها و کارهای دیگران تقلید نمی کند:


در کودکان مبتلا به این اختلال اصولا نوزاد نسبت به رفتار ها و کار های اطرافیان مانند لبخند زدن، کف زدن و … واکنش نشان نمی دهد و تقلید نمی کند.

نقش اجتماعی تقلید تاثیر مهمی در زندگی فرزند شما دارد. از این نظر که تقلید زیربنایی برای رشد سایر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان است.

4- رفتارهای تکراری انجام می دهد:

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اوتیسم این است که کودک شما ممکن است کارهای یکنواخت انجام دهد و رفتارهای تکراری از خود نشان دهد. او با هرگونه تغییر برنامه مشکل دارد و تغییر در برنامه روزانه کودکتان را مضطرب می کند.

  • رفتارهایی مانند چرخاندن اشیا بدون هدف
  • راه رفتن روی نوک انگشتان پا
  • تکرار کردن بعضی کلمات و صداها به صورت طوطی وار
  • تکان دادن دست ها به صورت تکراری

دقت شود که رفتارهای تکراری حتما نشانه ای برای اختلال اوتیسم نیست چرا که در اختلال های دیگر از جمله اختلال وسواس فکری، سندروم تورت و …نیز فرد رفتارهای تکرار شونده دارد. تشخیص این رفتارهای تکراری به عنوان نشانه اختلال اتیسم تنها بر عهده یک متخصص اتیسم است.


کودک عادی که دچار اختلال اتیسم نیست با هدف خاصی مثل ایجاد صدا، نور یا حرکت اسباب بازی اش را می چرخاند و به دنبال پیامد است. درحالی که کودک اتیسمی بدون هدف به صورت پی در پی اسباب بازی را می چرخاند و به دنبال هیچ گونه پیامدی نیست. کودک در حالت عادی میچرخد و میچرخد و لبخند میزند و به اطرافیان نگاه می کند ولی کودک اتیسمی فقط میچرخد و توجهی به اطرافیان ندارد.

نوشته پیشنهادی : علت اوتیسم چیست ؟

5- احساسات کمتری از خود نشان می دهد:

کودک مبتلا به اتیسم معمولا علاقه ای به دیگر کودکان ندارد. او برای بازی با کودکان دیگر از خود رغبتی نشان نمی دهد. به اطرافیان خود تا زمانی که به او لبخند نزنند واکنشی نشان نمی دهد و لبخند نمی زند.

نوشته پیشنهادی : علائم اوتیسم در بزرگسالان

دانستن علائم هشدار دهنده اوتیسم و مراجعه زودهنگام به متخصص مربوطه باعث تشخیص به موقع این اختلال می شود. اگر به اختلال اتیسم مبتلا هستید با مراجعه زودهنگام به مراکز زیر میتوانید مشکلات به وجود آمده در اثر اتیسم را مدیریت کنید.
مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور
مراکز کاردرمانی سراسر کشور
مراکز مشاوره سراسر کشور

6- در توجه مشترک دچار مشکل است:

منظور از توجه مشترک این است که وقتی شما به جایی اشاره می کنید کودکتان به آن مکان توجهی ندارد و به دست شما نگاه می کند. او به غذا یا اسباب بازی که مورد نیازش است اشاره نمی کند.

علائم هشدار دهنده اوتیسم

در نوشته بالا علائم هشدار دهنده اوتیسم را برای شما آورده ایم. توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در بالا به عنوان یک هشداردهنده برای شماست. در صورت مشاهده باید برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید. با مشاهده یک یا چند مورد از علائمی که در بالا برای شما آوردیم نمی توان با قطعیت اتیسم را تشخیص داد.

برخی از منابع:

Autism Warning Signs

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *