عوارض بعد از سکته مغزی

عوارض بعد از سکته مغزی

شناخت عوارض بعد از سکته مغزی کمک فراوانی به شروع به موقع روند درمانی و بهبود فعالیت های فرد می کند. سکته مغزی با آسیب به سلول های مغز می تواند باعث از دست رفتن عملکرد دائمی یا موقتی فرد شود. اثرات این آسیب، به اینکه کدام قسمت از مغز و به چه میزان صدمه دیده بستگی دارد. ما در این مقاله شایع ترین عوارض پس از این آسیب مغزی را بررسی و در نهایت راهکارهایی برای کاهش آنها در حد امکان به شما معرفی می کنیم.

شایع ترین عوارض بعد از سکته مغزی

از دست رفتن توانایی افراد و میزان آسیب وارد شده به آن ها پس از سکته مغزی، به شدت این آسیب مغزی (درگیرشدن کدام قسمت از مغز و به چه میزان) و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. در ادامه شایع ترین این عوارض را برای شما آورده ایم:

مشکل در تعادل:

پس از سکته مغزی فرد معمولا با مشکلات حرکتی و تعادلی رو به رو می شود. به عنوان مثال فرد در راه رفتن، نگه داشتن وسایل، انجام فالیت های بدنی یا ورزشی، کارهای روزمره و … مشکل دارد.

فیزیوتراپی و کاردرمانی پس از سکته مغزی تاثیر قابل توجهی بر ناتوانایی های مربوط به اختلالات تعادلی و حرکتی فرد دارند و همچنین از عوارض احتمالی پس از سکته نیز جلوگیری می کنند. درمانگران، دامنه ی حرکتی، استقامت، قدرت، اختلال در راه رفتن، نواقص حسی و … را به صورت دقیق و تخصصی ارزیابی می کنند و متناسب با شرایط فرد برنامه توانبخشی مخصوص برای او در نظر می گیرند.

در صورت نیاز به مراکز توانبخشی زیر روی لینک مربوط به آن کلیک کنید:
مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور
مراکز کاردرمانی سراسر کشور

عوارض بعد از سکته مغزی تصویر

مشکل در غذا خوردن:

از دیگر عوارض شایع پس از این آسیب مغزی مشکل در غذا خوردن، نوشیدن و به صورت کلی بلع فرد به دلیل ضعیف شدن عضلات لب و صورت است.

مشکل در حرف زدن:

در مواردی سکته مغزی بر بخشی از مغز فرد تأثیر می گذارد که به صحبت کردن، خواندن و ارتباط کمک می کند. در این صورت فرد به دلایل زیر در صحبت کردن مشکل دارد و نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند:

  • مشکل در یافتن کلمات مناسب یا درک آنچه دیگران می گویند.
  • ضعف ماهیچه هایی که به گفتار کمک می کنند.
  • اختلال در ارتباط عصبی بین مغز و دهان که صحبت کردن فرد را مشکل می کند.
  • و …

به طور کلی هر چقدر هم اختلالات گفتار و زبان فرد شدید باشد، باز هم امیدی برای بهبود گفتار فرد پس از سکته مغزی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میکنیم در صورتی که فرد در صحبت کردن و غذا خوردن مشکل دارد هر چه سریعتر به مراکز گفتاردرمانی کشور مراجعه کند.

گفتاردرمان در زمینه های زیر به فرد کمک می کند تا در حد امکان مهارت های گفتاری و زبانی خود را بازیابی کند:

  • به فرد کمک می کند تا مهارت هایی مانند تشخیص و به صدا درآوردن حروف را دوباره یاد بگیرد.
  • استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند نمودارها، تصاویر و … را به فرد و اطرافیانش آموزش می دهد.
  • تمریناتی برای تقویت عضلات دهان یا زبان به فرد اموزش می دهد.
  • و …

مشکل در حافظه:

سکته مغزی می تواند تفکر و حافظه فرد را تغییر دهد و تغییرات شناختی متفاوتی ایجاد کند، از جمله:

  • توانایی تمرکز و توجه
  • یادگیری مهارت های جدید
  • توانایی برنامه ریزی
  • حل مساله
  • دانستن روز و ساعت
  • دانستن انچه اخیرا اتفاق افتاده
  • دیدن یا احساس چیزها فقط از یک طرف
  • قضاوت فاصله

ممکن است فرد پس از سکته مغزی به دلیل اینکه متوجه عواقب احتمالی کارهای خود نیست، نسبت به قبل بی پرواتر عمل کند و این امر منجر به نگرانی هایی در مورد ایمنی فرد می شود. بنابراین مهم است که برای بازیابی مهارت های شناختی فرد تلاش کنید. در این زمینه با متخصصان کاردرمانی و گفتاردرمانی صحبت کنید.

احساس خستگی:

فرد به صورت کلی ضعف در اندامها دارد که می تواند ناشی از تغییرات جسمی یا داروها باشد ولی ممکن است تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب و … هم منجر به خستگی فرد شوند.

عوارض بعد از سکته مغزی تصویر

در صورتی که فرد به دلایل مختلف از جمله شرایط جسمی، نداشتن وقت کافی و… قادر به مراجعه حضوری به مراکز توانبخشی نیست، می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به راحتی از متخصصین در منزل کمک بگیرید:
مراکز فیزیوتراپی در منزل
مراکز کاردرمانی در منزل

سایر عوارض که ممکن است فرد پس از سکته مغزی با آن رو به رو شود:

بی اختیاری در ادرار: انواع بی اختیاری میتواند به دلیل ضعف عضلانی، داروها، تغییر در احساسات و… باشد.

احساس درد: ممکن است در حین انجام فعالیت ها بیش از حد معمول احساس درد داشته باشد. این درد می تواند ناشی از آسیب فیزیکی به بافت های فرد مثل ماهیچه ها و … یا ناشی از آسیب به اعصاب باشد که باعث ارسال نادرست پیام ها به مغز می شود.

افسردگی: احساس غم و اندوه در اکثر اوقات، احساس بی ارزشی، مشکل در خوابیدن، نداشتن تمرکز کافی، از دست دادن حس لذت در کارهایی که قبلا از انجام آن ها لذت میبرده است.

اضطراب: بیشتر اوقات فرد احساس نگرانی و ترس دارد و به سختی می تواند به ارامش برسد.

تحریک پذیری: فرد به چیزهایی واکنش نشان می دهد که معمولا افراد عادی را اذیت نمیکند.

پرخاشگری: ممکن است به صورت فیزیکی یا کلامی باشد.

نداشتن انگیزه: در برخی مواقع، فرد انگیزه ای برای انجام کارها ندارد.

در صورتی که فرد پس از سکته مغزی، دچار افسردگی، اضطراب، از بین رفتن انگیزه و … شد، می توانید با مراجعه به مراکز مشاوره مشکل را با روانشناس مربوطه در میان بگذارید.

ما در این نوشته در رابطه با عوارض بعد از سکته مغزی و روش های به حداقل رساندن این عوارض برای شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که شما عزیزان نظر، ایده و سوالی دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع:

Effects of stroke

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *