مراقبت های بعد از سکته مغزی | 6 نکته مهم که باید بدانید

مراقبت های بعد از سکته مغزی

اگر چه ممکن است برخی از افراد بعد از سکته مغزی به سرعت بهبود یابند ولی در بسیاری از افراد این آسیب مغزی منجر به مشکلات گسترده می شود. در این صورت فرد به مراقبت های طولانی مدت نیاز دارد تا در حد امکان استقلال خود را باز یابد. نگهداری و مراقبت از بیمار سکته مغزی در خانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در این نوشته در ارتباط با مراقبت های بعد از سکته مغزی برای شما مطالبی را آورده ایم.

مراقبت های بعد از سکته مغزی

مراقبت های بعد از سکته مغزی با توجه به شدت آسیب و علائم فرد متفاوت می باشند ولی به صورت کلی موارد گفته شده در زیر به بهبود سریع فرد کمک فراوانی می کند.

1- بلافاصله توانبخشی را شروع کنید

  • فیزیوتراپی : هدف از انجام فیزیوتراپی این است که درمانگر به وسیله تمرینات کششی و تجهیزات فیزیوتراپی به فرد کمک کند تا فعالیت های حرکتی ساده مانند راه رفتن، ایستادن، نشستن، دراز کشیدن و … را دوباره بیاموزد. برای اکثر بیماران سکته مغزی، توانبخشی عمدتا شامل فیزیوتراپی است.
  • کاردرمانی: پس از سکته مغزی کاردرمانگر در یادگیری مجدد فعالیت های روزانه مانند نوشیدن و بلعیدن، خوردن، لباس پوشیدن، خواندن و نوشتن، استفاده از توالت و … به فرد کمک می کند تا در حد امکان در انجام دادن کارهایش مستقل شود. این نوع درمان شامل ورزش و تمرین است.
  • گفتاردرمانی: گفتاردرمان به فرد کمک می کند تا مهارت های گفتاری را دوباره بیاموزد. گفتاردرمانی برای افرادی مناسب است که مشکلی در شناخت و تفکر ندارند اما در درک گفتار، کلمات نوشتاری، شکل گیری گفتار و … مشکل دارند. با کمک گفتاردرمان و گذشت زمان فرد باید بتواند برخی و گاهی اوقات همه توانایی های زبانی و گفتاری را به دست آورد و به صورت واضح و منسجم صحبت کند.
مراقبت های بعد از سکته مغزی

در صورتی که به خدمات فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاز دارید می توانید بر روی لینک مربوط به آن کلیک کنید تا از خدمات درمانگران معرفی شده استفاده کنید:
لیست مراکز فیزیوتراپی
لیست مراکز گفتاردرمانی
لیست مراکز کاردرمانی

2-توجه به رژیم غذایی سالم ضروری است

  • به جای گوشت قرمز، ماهی و مرغ بخورید.
  • از مصرف چربی های اشباع شده مانند روغن پالم، گوشت های فراوری شده، کره، خامه و… خودداری کنید.
  • سبزیحات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • از غذاهای کامل مانند لوبیا، برنج، میوه ها و … استفاده کنید.
  • از مصرف شیرینی جات، غذاهای پرچرب، نمک و شکر خودداری کنید.
  • از حبوبات بیشتر استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات خام یا پخته، عدس و … غافل نشوید.

[ نوشته پیشنهادی : بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی ]

3-داروهای تجویز شده طبق دستور پزشک معالج مصرف شوند

داروهای تجویز شده برای فرد را طبق دستور مصرف کند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل و حساسیت بعد از مصرف داروها، آن را با پزشک مطرح کنید.

4-مراقبت های روانشناختی را جدی بگیرید

نوع دیگری از درمان که بعد از سکته مغزی اغلب نادیده گرفته می شود، مشکلات روانشناختی است. بسیاری از افراد بعد از سکته مغزی دچار افسردگی و اضطراب می شوند که می تواند ناشی از نداشتن استقلال کافی برای انجام کارها، فشار مالی، ترس از سکته دیگر و… باشد.

مراقبت های بعد از سکته مغزی

افسردگی یا اضطراب می تواند انگیزه فرد برای بهبودی و در نتیجه انرژی او در طول توانبخشی را کاهش دهد. بنابراین مراجعه به یک روانشناس مجرب تاثیر فراوانی در روند بهبودی فرد دارد. در صورت نیاز به مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
لیست کلینیک های روانشناسی سراسر کشور

5-علائم هشدار دهنده سکته مغزی مجدد را بدانید

در طول سه ماه اول بعد از سکته مغزی، خطر ابتلا به سکته مغزی دوم وجود دارد. بنابراین دانستن علائم هشداردهنده سکته مغزی برای درمان به موقع مهم است. از جمله این علائم می توان افتادگی صورت، حرف زدن نامفهوم، سرگیجه، تغییر در بینایی، سردرد شدید و … را نام برد.

6 -به بهبودی ایمان داشته باشید

سعی کنید به بهبودی ایمان داشته باشید و با انجام کارهای ساده و مورد علاقه فرد به او کمک کنید. کارهایی مانند بیرون بردن بیمار در هوای خوب منجر به ایجاد انگیزه در فرد می شود و به روند بهبود کمک می کند.

در این نوشته مراقبت های بعد از سکته مغزی را برای شما آورده ایم تا با انجام این مراقبت ها به بیمار کمک کنید که هر چه زودتر بهبودی خود را بدست بیاورد. در صورتی که تمایل دارید در ارتباط با سکته مغزی اطلاعات بیشتری داشته باشید، بر روی لیست مقالات وب سایت سلام درمانگر کلیک کنید.

برخی از منابع:

Recovery

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *