شایع ترین نشانه های سکته مغزی کدامند؟

نشانه های سکته مغزی

خونی که به مغز می رود شامل اکسیژن و مواد حیاتی برای زنده نگه داشتن سلول های مغزی است. زمانی که خون به سلول های مغزی نرسد و عملیات خونرسانی به مغز قطع یا کاهش یابد سکته مغزی رخ می دهد. درنتیجه، آرام آرام آن سلول ها شروع به از بین رفتن می کنند. با شناخت نشانه های سکته مغزی و اقدام به موقع، خونرسانی به مغز می تواند دوباره به حالت عادی برگردد و بسیاری از سلول های آسیب دیده بهبود یابند. بنابراین در این نوشته شایع ترین علائم سکته مغزی را برای شما آورده ایم تا با دانستن آن ها و مراجعه سریع به پزشک عوارض بعد از سکته مغزی را به حداقل برسانید.

5 مورد از شایع ترین نشانه های سکته مغزی

زمانی که سکته مغزی اتفاق می افتد، هر دقیقه مهم و حیاتی است و اقدام سریع می تواند تفاوت بزرگی برای فردی که سکته کرده ایجاد کند. بنابراین آشنایی با نشانه های سکته مغزی در تشخیص زودهنگام، مراجعه سریع به مراکز درمانی و کاهش عوارض این آسیب مغزی تاثیر بالایی دارد. در ادامه شایع ترین این علائم را برای شما آورده ایم:

1- بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، بازو، پا یا یک طرف بدن

ممکن است فرد دچار بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، دست و اندام هایش شود که اغلب فقط یک طرف بدن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت سعی کنید از فرد بخواهید همزمان هر دو دست خود را بالای سر ببرد. اگر یکی از دست ها به سمت پایین حرکت کرد این احتمال وجود دارد که فرد دچار سکته مغزی شده باشد. یا از فرد بخواهید که لبخند بزند، در صورتی که یک طرف دهان فرد حالت آویزان و افتادگی داشته باشد نیز احتمالا فرد سکته کرده است.

2- مشکل یا گیجی ناگهانی در گفتار

در صورتی که فرد سکته کرده باشد نمی تواند کلمات را به خوبی بیان کند. ممکن است دچار سردرگمی شود و لغات را نامفهوم بیان کند. همچنین درک حرف های اطرافیان برایش دشوار است. در این صورت برای اینکه مطمئن شوید از فرد بخواهید یک عبارت ساده را تکرار کند. اگر عبارت ساده را نامفهوم بیان کرد فرد دچار سکته مغزی شده است.

3- مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم

ممکن است به طور ناگهانی دید در یک یا هر دو چشم فرد تار یا سیاه شود یا دچار دوبینی شود.

4- شروع ناگهانی سرگیجه و نداشتن تعادل

احتمال دارد فرد به صورت ناگهانی تعادل خود را از دست بدهد، دچار سرگیجه شود و توانایی راه رفتن نداشته باشد.

5- سردرد ناگهانی و شدید بدون علت شناخته شده

سردرد شدید که به صورت ناگهانی شروع می شود و ممکن است با حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ، تغییر هوشیاری و … همراه باشد.

توانبخشی بعد از سکته مغزی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی فرد دارد. در صورت نیاز به مراکز توانبخشی میتوانید روی لینک مربوط به هر کدام کلیک کنید و به مراکز معرفی شده مراجعه کنید تا متخصصین با تجربه فرد را ارزیابی کنند و برنامه درمانی متناسب با او در نظر بگیرند:
مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور
مراکز کاردرمانی سراسر کشور
مراکز گفتاردرمانی سراسر شور

نشانه های سکته مغزی

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث بروز سکته مغزی شوند. با مطالعه مقاله ۷ راهکار ساده برای پیشگیری از سکته مغزی از بروز این عارضه مغزی جلوگیری کنید.

در صورتی که به دلایل مختلف از جمله شرایط بیمار، نداشتن وقت کافی و … امکان مراجعه حضوری به مراکز توانبخشی برای شما وجود ندارد، می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به راحتی از متخصصین ما برای حضور در منزل کمک بگیرید:
مراکز فیزیوتراپی در منزل
مراکز کاردرمانی در منزل

عوامل تاثیرگذار در بالا بردن خطر سکته مغزی

عوامل زیادی می توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند که در ادامه چند مورد از آن ها را برای شما آورده ایم تا با آگاهی از آن ها در حد امکان از بروز سکته مغزی جلوگیری کنید:

  • فشارخون بالا
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عدم تحرک بدنی
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • سابقه شخصی یا خانوادگی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • بالا رفتن سن
  • و…

انواع مختلف سکته مغزی

حمله ایسکمیک گذرا

حمله ایسکمیک گذرا می تواند به دلیل گرفتگی موقت یا کاهش خونرسانی به بخشی از مغز رخ بدهد. در این حالت ممکن است علائم به سرعت رفع شوند و خونرسانی دوباره به حالت عادی برگردد. حمله ایسکمیک گذرا معمولا نشانه از سکته شدیدتر در آینده است.

سکته مغزی ایسکمیک

از شایع ترین انواع سکته مغزی است که به دلیل انسداد رگ ورودی به مغز اتفاق می افتد. از هر 10 مورد سکته مغزی که رخ می دهد، 9 مورد آن ها از این نوع است.

سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی دهنده

این نوع از سکته زمانی رخ می دهد که یکی از رگ ها یا مویرگهای درون مغز پاره شود. علت این نوع از سکته می تواند فشارخون بالا و یا ضعیف شدن رگها باشد.

در این نوشته در رابطه با نشانه های سکته مغزی با شما صحبت کردیم. همچنین عواملی که احتمال بروز سکته را افزایش می دهند را برای شما آوردیم. امیدواریم که این اطلاعات به سوالات موجود در ذهنتان پاسخ لازم را داده باشد. اگر شما عزیزان در رابطه با این مقاله نظر، ایده و سوالی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برخی از منابع:

Stroke

1 دیدگاه دربارهٔ «شایع ترین نشانه های سکته مغزی کدامند؟»

  1. مادرم سکته مغزی داشتن ۲۰ سال پیش چند روز پیش دوبینی شدید پیدا کرد متوجه شدیم سکته کردن آیا احتمال سکته مجدد وجود دارد؟ آیا دوبینی باز میگردد؟ خیلی نگران هستیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *