همه چیز درباره نوک زبانی حرف زدن | بزرگسالان و کودکان

نوک زبانی

نوک زبانی یا سر زبانی حرف زدن در بزرگسالان و کودکان قابل درمان است. نوک زبانی، سر زبانی یا شل حرف زدن همگی جزو اختلالات تلفظ محسوب می شوند.  در این نوشته درباره علت بوجود آمدن این مشکل، علائم و راههای درمانی آن صحبت خواهیم کرد. اگر بدنبال درمان مشکل نوک زبانی حرف زدن در کودکان و بزرگسالان هستید با همراه باشید.

تعریف نوک زبانی حرف زدن

عموم مردم اکثرا به مشکلات تلفظ حروف، “صحبت نوک زبونی”  می گویند. خیلی از کودکان بصورت نوک زبانی حرف می زنند. آنها از این طریق جذاب تر و دوست داشتنی تر بنظر می رسند!. نوک زبانی حرف زدن (مشکلات تلفظی) یکی از شایع ترین مشکلات گفتاری در دوران کودکی است.

مشکل تلفظ با لکنت زبان متفاوت است. در لکنت زبان فرد قادر است حروف و کلمات را بدرستی تلفظ کند ولی در هنگام بیان آنها دچار وقفه هایی از جنس تکرار، گیر و کشیده گویی می شود. در نوک زبانی حرف زدن فرد از اساس قادر نیست برخی از حروف را بدرستی تلفظ کند. برای نمونه  بجای “کتاب “می گوید “تتاب” .

نوک زبانی حرف زدن در کودکان

بسیاری از کودکان در طول یادگیری واژگان و کلمات جدید ممکن است مشکلات تلفظی نیز داشته باشند. ممکن است فرزند شما در زمانی ” بستنی ” را ” بتنی ” تلفظ می کرد. این مشکلات تلفظ از یک سن به بعد، برای کودک دیگر طبیعی نیست و اگر درمان نشود، بر روی اعتماد به نفس کودک تاثیر منفی می گذارد.

یکی از معیارهایی که شما می توانید سن درست حرف زدن کودک را تشخیص بدهید هم سن و سالانش است. اگر غالب دوستان هم سن او، آن صدای مورد نظر را درست تلفظ می کنند. در این صورت نیاز است که حتما با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان

افراد بزرگسال نیز ممکن است نوک زبانی حرف بزنند. این مسئله می تواند از دوران کودکی فرد با او همراه باشد. یا پس از سکته مغزی ، ضربه و به سر در گفتار بزرگسالان دیده شود. ما در مورد نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان و مشکلات تلفظ آنها پس از سکته مغزی و یا ضربه سر در نوشته های زیر به طور مفصل صحبت کردیم.

[نوشته پیشنهادی : درمان اختلالات تلفظی در کودکان و بزرگسالان]

علائم

نوک زبانی حرف زدن به شکل تلفظ اشتباه حروف در کلمات دیده می شود. کودکان بیشتر از بزرگسالان مشکلات تلفظی دارند. در زیر نمونه هایی از گفتار نوک زبانی را در بزرگسالان و کودکان را ذکر کردیم:د

  • جابه جا گویی حروف: ممکن است بجای “ر” – “ل” و یا “ی” بگویند : “خروس” را “خلوس” می گوید.
  • خرابگویی: در گفتار نوک زبانی بزرگسالان این مورد شایع است در این حالت صدایی شبیه به صدای هدف می گوید مثلا به جای سیب می گوید ” ثیب “
  • حذف: بخصوص در گفتار نوک زبانی کودکان دیده می شود – کودکان صدای مورد نظر را در کلمه اصلا بیان نمی کنند و جذف می کنند ( برای نمونه ” گوشی ” را ” اوشی” می گویند.)

نوک زبانی حرف زدن کودکان اگر از یک سن به بعد هنوز ادامه داشته باشد برای کودک مشکل ساز می شود و باید سریعتر مداخله درمانی دریافت کند. این سن برای هر صدا متفاوت است.

چه زمانی باید به فکر درمان سر زبانی حرف زدن فرزندمان باشیم ؟

کودکان در سن 3 تا 3.5 سالگی تلفظ صحیح حروفِ  (( پ، ب ،ت ، د ، م ، ن ، ف ، و ، ش ، ه ، خ ، چ ، ج ، ل ، ی )) را تا 90 درصد موارد بدست آورده اند.

در سن 3.5 تا 4 سالگی تلفظ صحیح حروفِ ( ر ، ژ ) را تا 90  درصد موارد بدست آورده اند.

گفتار کودکان طبیعی در 2 سالگی،25% ، در 2/6 ماهکی، 50% در سه سالگی 75% و در جهار سالگی 90-100% برای دیگران حتی شنوندگان نااشنا، واضح است. اگر وضوح گفتار کودکتان کمتر از این است.

اختلالات واج شناختی چیست؟

اگر کودکی مشکلات تلفظ اش دارای الگوهای مشخص باشد دارای مشکلات واج شناسی است . برای مثال کودکی که تمام صداهای ساخته شده در عقب دهان را ( مانند ک و گ ) را با نوک زبان تولید می کند ( به جای ک ، ت می گوید و یا بحای گ ،د می گوید ) دارای مشکلات واج شناختی است .

درمان نوک زبانی حرف زدن در کودکان

درمان نوک زبانی حرف زدن در کودکان بصورت قطعی و 100 درصد امکان پذیر است . برای درمان مشکلات مربوط تلفظ و نوک زبانی حرف زدن صرفا باید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید و همچنین می توانید در کنار گفتار درمانی از نرم افزار گفتار درمانی تولید بیان استفاده کنید که سرعت درمان را بسیار بیشتر می کند.

توجه داشتید باشید که زمان مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان بسیار مهم است و هرچه در زودتر مراجعه کنید زودتر نتیجه خواهید دید.

1-مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ):

آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتار درمانگران)، تنها متخصصانی هستند که برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان آموزش های دانشگاهی دیده اند. دربرگه مراکز گفتار درمانی لیستی از مطب های آسیب شناسان گفتار و زبان به تفکیک شهر آورده شده است.

2-گفتاردرمانی آنلاین

گفتاردرمانی آنلاین توسط بهترین گفتاردرمانگر ها انجام می شود. مهم نیست شما کجا هستید. از مزایای گفتاردرمانی آنلاین می تواند آموزش و کمک والدین در این امر باشد که این خود باعث افزایش سرعت درمان می شود. درمانگر از طریق تماس تصویری نحوه تلفظ و یا تحریک صداها را به کودک می گوید و در مواردی از والدین می خواهد که به او کمک کنند.

درمان در بزرگسالان

درمان نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان به نسبت کودکان ، نیاز به زمان بیشتری دارد. قطعا این مشکل با مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) درمان خواهد شد. در گفتار درمانی برای نوک زبانی حرف زدن بزرگسالان می بایست در ابتدا واج مورد نظر در سطح صدا به تنهایی آموزش داده شود و سپس به سطوح هجا و کلمه و جمله برده شود.

1-مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر):

آسیب شناسان گفتار و زبان ( گفتار درمانگران ) ، تنها متخصصانی هستند که برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان آموزش های دانشگاهی دیده اند. دربرگه مراکز گفتار درمانی لیستی از مطب های آسیب شناسان گفتار و زبان به تفکیک شهر آورده شده است.

2-استفاده از گفتاردرمانی از راه دور

تعجت نکنید. آموزش تلفظ را را دور و یا از طریق آنلاین ممکن است. این به خصوص برای کسانی که به دلایلی نمی توانند به کلینیک رفت و آمد کنند مفید است. بسیاری از بزرگسالان از ما می پرسند آیا در این سن ، از راه دور مشکل ما حل می شود؟ پاسخ ما این است که در سن بالا به دلیل عادت به تلفظ بد ، درمان کم طولانی تر و نیاز به تلاش بیشتر است. اما 100 درصد درمان پذیر است و وقتی شما توانستید این مشکل را حل کنید، حتما خواهید گفت ” ارزشش را داشت”.

ما قبلا در نوشته ای جداگانه درباره ” گفتاردرمانی از راه دور” نوشته ایم. شما همچنین می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به آسانی درخواست مشاوره و درمان آنلاین نوک حرف زدن کنید.

تمرینات درمان سر زبانی حرف زدن

ما قبلا برای آموزش تلفظ حروق یکسری تمرینات در خانه را طراحی کرده ایم. این تمرینات را جداگانه در این نوشته ها آورده ایم. برای مطالعه هر نوشته بر روی آن کلیک نمایید.

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف ق ]

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف گ ]

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف ش ]

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف ک ]

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف س ]

نوشته پیشنهادی : آموزش تلفظ حرف ر ]

نوشته پیشنهادی : درمان مشکلات تلفظی ]

جمع بندی

ما در این نوشته درباره نوک زبانی حرف زدن در کودکان و بزرگسالان صحبت کردیم. راههای درمانی آن را نیز بیان کردیم. گفتیم که به کمک گفتاردرمانی میتوان مشکلات تلفظ و نوک زبانی را در کودکان و بزرگسالان برطرف کرد.

اگر سوال یا تجربه ای درباره مشکلات تلفظ دارید از طریق کامنت با ما درمیان بگذارید.

برخی منابع

ویکی پدیا

2 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره نوک زبانی حرف زدن | بزرگسالان و کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *