هر آنچه در مورد کوررنگی کودکان باید بدانید

کوررنگی در کودکان

احسان پسر 4 ساله باهوشی بود که می توانست تا 20 بشمرد. الفبا را از حفظ بود و به خوبی داستان تعریف می کرد. اما هنوز نمی توانست هنگام بازی لگوهای بنفش را تشخیص دهد. متاسفانه کوررنگی در خانواده احسان موروثی بود و با مراجعه به بینایی سنجی مشخص شد که او نیز به کوررنگی مبتلاست. اگر شما نیز جزو والدینی هستید که احتمال می دهید فرزندتان دچار کوررنگی است، با ما همراه باشید تا درباره کوررنگی در کودکان بیشتر صحبت کنیم.

آیا فرزند من دچار کوررنگی است؟

در صورتی که فرزندتان پسر باشد باید بدانید که احتمال ابتلا به کوررنگی در پسران 1 نفر از هر 12 نفر می باشد. ولی اگر کوررنگی یا همان نقص دید رنگ (color vision deficiency) در خانواده شما (خصوصاً در خانواده مادر ) سابقه ژنتیکی دارد. پس احتمال ابتلای پسر شما نیز بالاتر خواهد رفت. مخصوصاً اگر پدر بزرگش (پدرِمادر) به این نقص مبتلا بوده است.

در دختران احتمال کوررنگی بسیار کمتر است (1 نفر از هر 200 نفر). همچنین اگر کوررنگی سبز و قرمز داشته باشند، نشان می دهد که پدرشان حتما نقص دید رنگ داشته است.

در رابطه با احسان نیز این موضوع به خوبی صدق می کرد. پدر بزرگش کوررنگ و مادرش ناقل این نقص ژنتیکی بود. برادر دوقلوی احسان نیز دچار کوررنگی شد ولی خواهرش مبتلا نشد.

کوررنگی در کودکان چگونه رخ می دهد؟

کوررنگی نابینایی نیست بلکه ناتوانی در دیدن برخی رنگهای مشخص است. زمانی رخ می دهد که سلول های مخروطی (یاخته مخروطی) شبکیه ی چشم که مسئول درک رنگ ها هستند، دچار اختلال شوند.

بسته به این که کدام قسمت این سلول ها درگیر شده است، کودکان در دیدن طیف رنگ های مختلف با مشکل مواجه می شوند. اما اغلب در تشخیص رنگهای قرمز یا سبز ناتوانند.

نشانه های اولیه کوررنگی در کودکان

مهمترین نشانه ی کوررنگی در کودکان مشکل در تشخیص رنگ ها و استفاده از آن ها می باشد. اگر فرزند شما مشکوک به این عارضه باشد، نشانه های اصلی برای پی بردن به ان عبارتند از :

  • هنگام نقاشی رنگ ها را به اشتباه به کار می برد. مثلا برگ درختان را بنفش می کند.
  • هنگام رنگ آمیزی دامنه توجه کمتری نسبت به سایر همسالانش دارد.
  • مشکل در تشخیص مدادهای رنگی قرمز یا سبز یا هر مداد رنگی دیگری که در ترکیب رنگش ، قرمز یا سبز به کار رفته ( مثل ، قهوه ای یا بنفش)
  • بو کردن غذا قبل خوردن آن معمولا این کودکان حس بویایی قوی ای دارند.
  • دید این کودکان در شب عالی است.
  • به نورهای زیاد حساس اند.
  • زمانی که می خواهند نوشته ای را در صفحات رنگی بخوانند، دچار مشکل می شوند.
  • زمانی که به تصاویر قرمز رنگ در زمینه ای سبز یا برعکس نگاه می کنند از این موضوع شکایت می کنند که چشم ها یا سرشان دچار آسیب شده است.
  • معمولا علاقه ای به رنگ آمیزی تصاویر یا، بازی با لگوها و مهرهای رنگی ندارند.

[ نوشته پیشنهادی : 3 تکنیک فوق العاده برای آموزش رنگ ها به کودکان ]

اگر احتمال می دهید که کودکتان دچار کوررنگی است:

در سن 5 سالگی کودکان با دید رنگ طبیعی قادر به تشخیص تمامی رنگ ها خواهند بود، اما این کار برای کودکان مبتلا به کوررنگی دشوار است.

اگر فرزند شما در تشخیص برخی از رنگ ها با مشکل مواجه است، دستپاچه نشوید. همه ی کودکان این مهارت را در سن مشابه یاد نمی گیرند. برخی کودکان زودتر و برخی دیرتر رنگ ها را می آموزند ولی اگر دائماً در تشخیص رنگ های قرمز، بنفش و نارنجی دچار مشکل اند و خصوصا اگر کوررنگی در خانواده شما سابقه ژنتیکی دارد، باید هر چه زودتر و بدون اتلاف وقت به بینایی سنجی مراجعه نمایید.

کوررنگی در کودکان

برای سهولت در یافتن مراکز بینایی سنجی شهرتان بر روی مراکز بینایی سنجی کلیک نمایید.

تشخیص و درمان کوررنگی در کودکان

تشخیص هرچه زودتر کور رنگی باعث می شود که کودک در آینده دچار مشکلات آموزشی و تحصیلی نشود. اگر کور رنگی به موقع تشخیص داده نشود، به علت مشکلات تحصیلی در مدرسه کودک با چالش های فراوانی رو به رو خواهد شد که به مرور باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس او می شود.

در رابطه با درمان کوررنگی، متاسفانه درمان مشخصی ندارد. بعضی از بیماران می توانند از لنزها یا عینک های مخصوص استفاده کنند.

بهتر  است پس از تشخیص کوررنگی حتما معلم فرزندتان را در جریان بگذارید. معلم می تواند با انجام راهکارهای ساده، کمک شایانی به حل مشکل کودک در کلاس درس نماید.

[ نوشته پیشنهادی : 8 راهکار برای معلمان جهت کمک به دانش آموزان مبتلا به کوررنگی ]

جمع بندی :

در این نوشته از سلسله مطالب بینایی سنجی در وب سایت هوش کالا به کور رنگی در کودکان پرداختیم. این بیماری به صورت ژنتیکی و معمولا از طریق مادر به فرزند پسر منتقل می شود. البته دختران هم به این بیماری دچار می شوند اما در پسران شایع تر است.

کور رنگی در کودکان موجب مشکلات درسی آن ها خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می شود چشمان فرزندتان را چک کنید که به این بیماری مبتلا نباشد. نشانه های که در بالا ذکر کردیم می تواند نشان دهنده کوررنگی در فرزند شما باشد. یکی از علائم شایع کوررنگی دشواری در تشخیص رنگ سبز و قرمز است.

از انتقادات و پیشنهادات شما مخاطبان محترم نسبت به این نوشته استقبال خواهیم کرد. لطفا پیشنهادات و تجربیات خود را برای ما مطرح نمایید.

برخی از منابع

color-blindness

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *