گفتار درمانی کودک 3 ساله | روشهای رفع مشکلات گفتاری کودکان سه سال

گفتار درمانی کودک 3 ساله و روش حرف زدن

گفتار درمانی کودک 3 ساله می تواند براساس مشکل او متفاوت باشد. مشکل برخی از کودکان سه ساله این است که واژگان بیانی کمی دارند یا در حد چند کلمه و جمله محدود صحبت می کنند. به این مشکل تاخیر زبانی می گویند. برخی جملات و واژکان زیادی دارند ولی کسی متوجه صحبت شان نمی شود که به این مشکل اختلال تلفظ می گویند. مشکلات دیگری نیز هستند که این دو از شایع ترین انها هستند.

در این نوشته می خواهیم درباره گفتاردرمانی کودک سه ساله برای اختلال تاخیر زبانی صحبت کنیم. در ابتدا تعریفی از گفتاردرمانی را خواهیم گفت و سپس ویژگی های گفتار مورد انتظار از یک کودک 3 ساله را ذکر می کنیم و در پایان روشها و تکنیک هایی برای حل این مشکل را به شما ارائه می دهیم.

اگر فرزند شما مشکل تلفظ دارد توصیه می کنیم نوشته درمان مشکلات تلفظی را بخوانید. اگر هم دارای لکنت زبان است به نحوی که به یک باره بخش هایی از کلمات را تکرار می کند یا بر روی انها قفل می کند نوشته درمان لکنت زبان در کودکان برای شما مفید خواهید.

گفتار درمانی کودک 3 ساله چیست ؟

گفتاردرمانی یکی از رشته های دانشگاه علوم پزشکی است که فارغ التحصیلان آن را آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر می نامند. گفتاردرمانگر اقدام به درمان اختلالات گفتار و زبان در کودکان و بزرگسالان می کند.تمریناتی که در ادامه بعنوان گفتار درمانی کودکان 3 ساله مطرح می شود هیچگاه نمی تواند جایگزین اقدامات گفتاردرمانگر باشند. تمرینات زیر مناسب والدین و برای کار درخانه است. اکتفا کردن به صرف اشتباه است. اگر کودکی دارید که مشکل گفتاری دارد یا دارای اختلالاتی نظیر کم شنوایی ، اوتیسم و.. است حتما می بایست تحت نظر یک آسیب شناس گفتار و زبان باشید.

برای دسترسی به فهرست کلینیک های گفتاردرمانی سراسر کشور بر روی لینک زیر کلیک کلید.

مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور

آیا فرزند من تاخیر زبان دارد؟

برای پاسخ دقیق به این سوال می توانید با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید. راه دیگر این است توانایی های گفتار و زبان فرزند خود را با رشد نرمال مقایسه کنید. اگر فرزند شما این توانمندی ها را نداشت می توان گفت او دارای تاخیر است و برای ارزیابی های دقیق نیاز است به متخصص ( گفتاردرمانگر ) مراجعه کند. در ادامه لیست از توامندی های گفتار و زبان کودک 3 ساله را ذکر کردیم :

  • 900 یا بیشتر کلمه بیانی دارد.
  • جملات سه کلمه ای ، چهار کلمه را بیان می کند.
  • حروف اضافه نظیر “با” ، “از” را بکار می بر.
  • فعلهای مرکب نظیر ” نگاه کن ” ، ” ” کار کردن ” ، ” باز کردن ” و.. را بکار میبرد.

وضعیت گفتاری فرزندتان را با هم سن سالانش مقایسه کنید. اگر فرزندتان توانایی های فوق را نداشت و نسبت به هم سن سالانش وضعیت ضعیف تری داشت. بدون نگرانی با یک یک متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید. توجه داشته باشید مهارت حرف زدن سن طلایی دارد و هر چه سن کودک بالاتر برود درمان سخت تر و زمانبر تر خواهد شد.

7 تمرین ساده گفتاردرمانی کودک سه ساله ( مختص والدین )

در ادامه تمرینات برای کار درخانه و کمک به رشد حرف زدن کودک 3 ساله را اورده ایم. این تمرینات کلی هستند.

1- با فرزندتان زیاد صحبت کنید.

ما حرف زدن را طریق شنیدن صحبت دیگران با هم یا صحبتی که با ما می کردند یاد گرفتیم. چیزی تغییر نکرده است هنوز هم بهترین تمرین برای یادگیری گفتار و زبان شنیدن است. با فرزندتان زیاد صحبت کنید وقت بیشتری به او اختصاص بدهید و سعی کنید در خصوص هر کاری که انجام می دهید یا انجام بدهید صحبت کنید.

وقتی در آشپرخانه هستید بگویید که ” من رفتم آشپزخونه ” ، “می خوام ظرفا رو بشورم ” ، ” وای چقدر ظرفا کثیف شدن” باید اول ظرفها رو بیارم اینجا ” …

وقتی فرزندتان را به حمام می برید بگویید ” می خوایم بریم حموم ” ، می خوام تمییز بشیم!” ، ” باید اول لباس ها رو دربیاریم ” ” اول پیراهنت رو در میارم ” …

2- برای او کتاب داستان بخوانید.

بچه ها علاقه ای زیادی به داستان ها دارند. بافت داستان کمک زیادی به رشد گفتار و زبان کودکان می کنند. در نوشته ” تاثیر کتاب خوانی بر حرف زدن ” خواندیم که تحقیقات حتی ثابت کردن کتاب خواندن بر رشد گفتار نوزادان نیز موثر است.

کتاب داستان های با تصاویر رنگی و جذاب را برای فرزندتان انتخاب کنید. نیاز نیست حتما متن کتاب را بخوانید می توانید براساس وضعیت گفتاری فرزندتان داستان را بخوانید. برای مثال اگر فرزندتان بطور میانگین با جملات دو کلمه ای صحبت می کند شما داستان را با جملات دو و سه کلمه ای صحبت کنید.

در گفتار درمانی کودکان 3 ساله ، آسیب شناس گفتار و زبان براساس ارزیابی های دقیق به شما می گوید چه جملات و کلمات را با کودک کار کنید و جملاتتان چند کلمه ای باشد.

3- واضح و شمرده صحبت کنید.

تصور کنید به کلاس زبان انگلیسی رفته اید و استاد شما بدون در نظر گرفتن سطح شما ، شروع به صحبت با سرعت بالا و جملات طولانی می کند. در این حالت نه تنها شما چیزی یاد نخواهید گرفت بلکه در آینده نسبت به زبان انگلیسی بی علاقه می شوید.

وقتی در حال صحبت با فرزندتان هستید سعی کنید با سرعت پایین ، وضوح بالا وصحبت کنید. از کلمات پیچیده و جملات بسیار طولانی استفاده نکنید. هر چقدر شما واضح تر حرف بزنید فرزندتان علاقه بیشتری به شنیدن صحبت های شما دارد.

4- کمتر سوال بپرسید .

کار کردن تمرینات گفتار درمانی کودک سه ساله برخی از والدین بیشتر شبیه به جلسه امتحان است. بدین معنا که بجای صحبت کردن با کودک ، توضیح دادن ، یاد دادن واژگان دائما در حال تست او هستند. ” این چیه ؟” حالا تو بگو ” ، ” چی گفتم ؟” ، ” بابات چی پوشیده ؟”

سوال زیاد باعث کاهش اعتماد به نفس کودک و فرار او می شود. بجای سوال پرسیدن مداوم می توانید در مورد آن شی یا اتفاق توضیح بدهید. صبور باشید فرزندتان در زمان مناسب آنچه می خواهید و خوب کار کردید را یاد خواهد گرفت.

اگر تمرینی را بصورت مداوم با فرزندتان کار می کنید ولی یاد نمی گیرد. می تواند اشکال کار در نحوه آموزش شما باشد یا ممکن است تمرینی که انتخاب کردید مناسب او نباشد. آیا این تمرین در سطح کودک است ؟ آیا شما تحت نظر یک آسیب شناس گفتار و زبان هستید؟

5-آلبوم مصور درست کنید.

گفتار درمانی کودک سه ساله را در قالب بازی پیاده کنید.

یکی دیگر از روشها ساخت آلبوم تصاویر است . تصاویر مورد علاقه کودک و آشنا را از کتب مختلف ببرید و در یک البوم جمع کنید. در مورد تصاویر با هم صحبت کنید. تصاویر را طبقه بندی کنید. ( خوراکیها ، لوازم حمام ، حیوانات و.. ) . انجام این تمرینات جدا از فرصت آموزش واژگان ، می تواند زمان مناسبی برای یاد دادن جملات سه کلمه و چهار کلمه ای باشد. شما می توانید از ظریق الگو دادن طول جملات کودک را افزایش دهید.

6- جملات و عبارات را بسط و گسترش بدهید.

گفتاردرمانی کودکان سه ساله می تواند تمرکز بر افزایش طول جملات کودک باشد. برای این کار نیاز است که آنچه کودک دارد و یا می گوید را بسط و گسترش بدهید. برای نمونه اگر فرزندتان می گوید: مامان غذا ، شما بگید مامان غذا می خوام. از این طریق کامل کردن جمله یا اضافه کردن یک صفت به جمله می توانید طول جمسلات کودک را افزایش دهید و به حرف زدن کودک سه ساله تان کمک کنید.

7- قالب تمرینات خود را بازی قرار دهید.

شغل بچه ها بازی کردن است. هر چقدر تمرینات شما برای کودک حالت بازی داشته باشد احتمالا یادگیری و تکرار توسط او بیشتر می شود. در هنگام حرف زدن با او بخندید ، بالا و پایین بپرید و احساسات خود را بصورت اغراق امیز نشان بدهید.

معجزه گفتار درمانی

والدین بسیار یپس از دریافت جلسات گفتاردرمانی از این دیر آمدن و اطمینان به گفتاردرمانگر خود اظهار پشیمانی کرده اند. نباید فراموش کرد که حرف زدن کودکان در سنین کودکی اتفاق می افتد و بهترین سن برای یادگیری زیر 3 سال و بعد زیر 6 سال است. این دوران طلایی را از دست ندهید و حتی اگر شده است از یک جلسه گفتاردرمانی استفاده کنید.

بسیاری از والدین تصور می کنند که اگر به گفتاردرمانی مراجعه کنند به معنای پذیرفتن مشکل کودشکان است و گفتاردرمانی صرفا برای کودکان دارای مشکل است. این یک تفکر غلط است و در موارد بسیاری اتفاقا باعث عقب افتادگی بسیاری از فرزندان طبیعی شده است. این تفکر مثل این می ماند که بگویم گرفتن معلم کمکی برای فرزند خود به معنای عقب ماندگی و تنبلی کودک است.

بسیاری از مراجعان گفتار درمانی کودکانی هستند که اتفاقا دارای هوش بسیار بالایی هستند و مشکل آن ها یک مشکل ساده است که با چند جلسه حل خواهد شد. وب سایت هوش کالا شرایطی را فراهم آورده است که شما می توانید سوالات خود را ایستاگرام گفتاردرمانی آنلاین بپرسید. همچنین می توانید در قسمت نظرات زیر همین پست سوالات خود را بپرسید.

برخی از منابع :

speechandlanguagekids

3 دیدگاه دربارهٔ «گفتار درمانی کودک 3 ساله | روشهای رفع مشکلات گفتاری کودکان سه سال»

  1. سلام پسرم ۳سالشه مامان بابا واضح میگه ولی بقیه حروف بلدنیست.لج بازه بهش میگم‌ یه کلمه تکرارکن انجام‌نمیده.چیکارکنم
    هزینه گفتاردرمانی ندارم

  2. دختری دارم ۳سالشه
    در طوله روز خیلی کم حرف میزنه اونم فقط چند کلمه میگه ، حاله خودمم بابطه این موضوع خیلی داغون و عصبی و فکری شدم ، سرم همیشه درد می‌کنه وبیخواب شدم

  3. سلام پسر من دوسال و نیم داره و تقریبا میشه گفت هیچی حرف نمیزنه و همیشه از حرف زدن فرار میکنه می‌خوام باهاش حرف بزنم اهمیت نمیده و میره ممنون میشم راهنماییم کنین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *