گفتار درمانی کودک 5 ساله | 8 توصیه و تمرین برای رشد حرف زدن

گفتار درمانی کودک 5 ساله

گفتار درمانی کودک 5 ساله براساس نیاز او متفاوت خواهد بود. نوشته امروز درباره کمک به حرف زدن کودکان پنج ساله است. سایر مشکلات گفتاری کودک 5 ساله نظیر لکنت زبان ، مشکل تلفظ را می توانید در نوشته های جداگانه ای که وب سایت مجله هوش کالا مطالعه بفرمایید. اجازه بدهید قبل از ذکر توصیه ها و تمرینات گفتاردرمانی کودک پنج ساله ، بگوییم که کودکان در این سن باید توانایی هایی داشته باشند.

[ نوشته پیشنهادی : درمان لکنت زبان در کودکان ]

مهارتهای گفتار و زبان کودکان پنج ساله

کودکان در پنج سالگی یا 60 ماهگی به مرور در صحبت کردن توامند می شوند به نحوی که جملات مرکب را بیان می کنند. اتفاقات و داستان را تعریف می کنند و در تلفظ همه صداها را بدست می اورند هر چند ممکن است در برخی از موارد در تلفظ حرف “ر” مشکل داشته باشند. در زیر به اختصار برخی از توامندی های گفتار و زبان کودکان 5 ساله را ذکر کردیم:

  • تلفظ همه صدا ها را بدست آورده است ( به ندرت ممکن است در تلفظ حرف “ر” هنوز کمی مشکل داشته باشند.)
  • توانایی بیان بیش از 2000 کلمه را دارد.
  • میانگین جملات بین 5 تا 6 است.
  • تمامی ضمایر ( من تو ، شما ، اونها و..) را بصورت صحیح بکار می برد.
  • کلمات مثل ” بعد ” ، “قبل ” را بکار می برد.
  • داستانهای تخیلی تعریف م یکند.

اگر فرزند شما به این حد از مهارتهای گفتاری نرسیده است و نسبت به هم سن سالانش مهارت ضعیف تری دارد حتما با یک آسیب شناس گفتار و زبان جهت ویزیت و ارزیابی کودکتان مشورت کنید.

گفتار درمانی چیست ؟ گفتاردرمانگر کیست ؟

گفتار درمانی یکی از شاخه های علوم پزشکی است که فارغ التحصیلان را آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر می نامند. گفتاردرمانگر متخصص ارزیابی و درمان اختلالات گفتار ، زبان و بلع در کودکان و بزرگسالان است. هنر گفتاردرمانگر ارزیابی دقیق فرزند شما و مشخص کردن آسیب ها و علل تاخیر کودک است. قدم بعدی طراحی برنامه درمانی به شکلی که قابل اجرا باشد و در نهایت به رفع مشکل کودک کمک کند.

لیست متخصص های گفتار درمانی سراسر کشور

توصیه ها و تمریناتی که در ادامه تحت عنوان گفتار درمانی کودک 5 ساله برای شما معرفی می کنیم به هیچ وجه جایگزین جلسات گفتاردرمانی نخواهد شد و صرفا می تواند در کنار این جلسات و برای کار درخانه مفید باشد. اکیدا توصیه می کنم اگر نسبت به وضعیت گفتار و زبان خود نگران هستید با گفتاردرمانگر با تجربه در میان بگذارید.


8تمرین گفتار درمانی کودک 5 ساله

در ادامه توصیه ها و تمرینات برای رشد گفتار و زبان کودک 5 ساله را ذکر کردیم. تمرکز اصلی گفتاردرمانی کودک 5 ساله بر روی توانایی بیان وقایع و داستان بصورت منظم و پشت سر هم ، توانایی بیان زمان ، شناخ اعداد ، جملات با دو یا چند فعل و.. است.

1-بازی “دوست داری چه کاره بشی؟”

یکی از تمرینات مفید برای یادگیری بیان جملات پشت سرهم و همچنین استفاده از کلمات ” بعد ” بازی دوست داری چه کاره بشی است. یک بار شما از فرزندتان بپرسید دوست داری چه کاره بشی و یک بار او از شما بپرسد.

سعی کنید در هنگام جواب دادن جملات ساده را به هم وصل کنید و الگوی گفتاری خوبی به او بدهید .

کودک : دوست داری چه کاره بشی ؟
مادر : دوست دارم دکتر بشم تا مریضا رو خوب کنم. اگه دکتر شدم اول بهش می گم دهانت رو باز کن بعد آمپولش می زنم بعد براش قرص می نویسم….

گفتار درمانی کودکان 5 ساله

2-بازی “من …دارم اما تو…. نداری”

ار این تمرین می توانید برای آموزش ضمیر ها و همچنین ترکیب جمله های ساده استفاده کنید. به اطراف خود نگاه کنید چیزهایی که خود دارید ولی دیگران ندارند ( تفاوت ها ) ، چیزهایی که هر دو دارید ” شباهتها ” را بیان کنید. از این تمرین همچنین می توانید برای آموزش متضادها استفاده کنید.

من کفش های قرمز دارم اما تو کفش قرمز نداری .
من توپ قرمز دارم اما اونا توپ قرمز ندارند.

3-کتاب داستان بخوانید.

یکی از تمرینات گفتاردرمانی کودکان 5 ساله می تواند طراحی داستان متناسب با وضعیت او باشد. والدین می توانند کتاب داستانهای کوتاه با تصاویر جذاب و رنگی را برای کودکشان خریداری کنند. الزامی ندارد هنگام تعریف داستان دقیقا متن کتاب را بخوانید. به زبان عامیانه داستان را برای کودک تعریف کنید. پس از تعریف داستان ف در مورد داستان از کودک سوال بپرسید .

چرا مادرِ بزی از خونه بیرون رفت ؟
اگر تو جای شنگول بودی، چیکار می کردی ؟
به نظرت چرا گرگ ها ، گوسفندها رو می خوردند ؟
اگه جای گرگه بودی چیکار می کردی؟

4-واژگان جدید را به کودکتان یاد بدهید.

هنوز هم کلمات زیادی است که فرزند شما نمی داند . با حوصله کلمه جدید را تعریف کنید و در جملات مختلف آن کلمه را بکار ببرید.

به این می گن ” بزرگراه ” ، بزرگراه همون جاده بزرگِ ، ما الن توی بزرگراهیم به ببین چند ماشین کنارمونه ، نگاه کن پلیس توی بزرگراهه

5-به کودکتان کمک کنید تا شعرهای ساده را حفظ کند.

حفظ شعر به حافظه شنیداری کودک کمک می کند که این باعث افزایش طول جملات کودک می شود و همچنین بعدا در مدرسه برای خواندن و نوشتن موفق تر عمل می کند.

ابتدا از شعر های ساده شروع کنید. هنگام خواندن شعر ها با هم دست بزنید بالا و پایین بپرید و قافیه ها را با تاکید بیشتری بگویید. در هنگامی که کودکتان شعر می خواند به او کمک کنید.

[ نوشته پیشنهادی : گفتار درمانی کودک 2 ساله ]

6-مفاهیم مهم را به او آموزش دهید.

یادگیری مفاهیم به نسبت اسامی سخت تر است و برای یادگیری انها باید مثال بیشتری بزنید. در این سن شما می توانید مفاهیم زیر را در قالب مثالهای متنوع با فرزندتان کار کنید:

بزرگ ، بزرگتر ، بزرگترین \ کوچک ، کوچکتر ، کوچکترین \ بلند ، بلندتر ، بلندترین و…

مفاهیم زمانی مانند : دیروز ، امروز ، فردا ، اول ، بعد ، بعدی ، قبلی ، روزهای هفته ، آخر هفته ، اول هفته …

7-بازی ” پادشاه ” را انجام بدهید.

یکی دیگر از تمرینات گفتار درمانی کودک 5 ساله می تواند بازی پادشاه باشد. در این بازی یک نفر ، نقش پادشاه را دارد و به دیگری چند دستور می دهد و نفر دیگر باید دستورات را انجام بدهد. سعی کنید از دستورات چند مرحله ای استفاده شود. دستورات چند مرحله می تواند چنین باشند:

توپ رو از کمد بیار بزارش توی کیف ، کیف رو بده مامان.
شونه زیر میز رو بیار موهات رو صاف کن بعد بزارش روی مبل ..

این بازی باید دو طرفه انجام شود. یک بار پادشاه شما هستید و بار دیگر پادشاه فرزندتان است.

گفتاردرمانی کودک پنج ساله

8-درک و بیان کلمات پرسشی را با او تمرین کنید.

سعی کنید به اشکال مختلف کلمات پرسشی زیر را ف از او بپرسید. می توانید از طریق بازی با عروسک خودتان در ابتدا از عروسک سوال کنید و عروسک پاسخ بدهد. از این طریق می تواند درک کلمات پرسشی را به کودک بدهید و بعد از او سوال بپرسید.

سوالات بله / خیر : تو لامپ رو روشن کردی ؟
سوالات چی : علی چی پوشید ؟ مامان چی درست کرد؟ چی با خودمون ببریم ؟ با چی پارک بریم ؟
سوالات کی ( چه کسی ) : کی پشت دره ؟ ، کنترل پیشه کیه ؟
سوالات کجا : کت من کجاست ؟
سوالات کی ( چه وقت ) : کی صورتت رو می شوری ؟ کی غذا می خوری ؟ کی با مامان رفتی بیرون ؟

9- معجزه گفتار درمانی

گفتاردرمانگر یا آسیب شناس تنها کسی است که گفتاردرمانی را انجام می دهد. هنر درمانگر شکستن اهداف به تمرینات کوچک و قابل پیاده شدن است. توصیه می کنم برای گفتاردرمانی کودک پنج ساله خود ، به خود درمانی اکتفا کنید. پس از یک جلسه حضوری یا انلاین گفتاردرمانی قطعا شما به معجزه گفتاردرمانی پی خواهید برد.

پاسخ به سوالات شما :

در پنج سالگی فرزندم چه کلمات و جملاتی را باید بگوید؟

کودکان فارسی زبان در 5 سالگی ، نزدیک به 2000 کلمه بیانی دارند. توانایی بیان جملات 5 تا 6 کلمه دارند. می توانند جملات مرکب بسازند و اتفاقاتی که برایشان افتاده است را تعریف کنند.

از کجا بفهمم که فرزند من نیاز به گفتار درمانی دارد؟

شما می توانید با مقایسه وضعیت گفتار و زبان فرزند خود با هم سن سالانش متوجه شوید. البته راهکار دقیق تر و بهتری هم هست و آنکه به گفتاردرمانگر مراجعه کنید گفتاردرمانگر یک ارزیابی دقیق و همه جانبه انجام می دهد و به شما می گوید که آبا فرزندتان تاخیر دارد یا نه ، و اگر تاخیر دارد در چه مواردی است.

گفتار درمانی کودک 5 ساله چیست ؟

گفتاردرمانی یکی از رشته های علوم پزشکی است که اختلالات گفتار وزبان را در کودکان و بزرگسالان ارزیابی و درمان می کند. به فارغ التحصیلان این رشته آسیب شناس گفتار و زبان می گویند. هنر آسیب شناس ارزیابی دقیق، طراحی برنامه درمانی گام به گام است. طول دوره درمانی شما براساس شدت مشکل و همکاری شما متفاوت است. هزینه جلسات گفتاردرمانی بین 40 تا 60 هزار تومان متغییر است.

در این نوشته چه می خوانیم؟

در این نوشته شما با 8 تمرین بسیار ساده کاربردی برای تمرین درخانه آشنا خواهید شد. برای هر تمرین مثالهای زیادی زده شده است که می تواند در درک تمرینات به شما کمک کند.

برخی از منابع :
.speechandlanguagekids
asha

5 دیدگاه دربارهٔ «گفتار درمانی کودک 5 ساله | 8 توصیه و تمرین برای رشد حرف زدن»

  1. سلام پسرم توشش سالگی خیلی مشکل گفتارداره خصوصا جمله بندی ناقصه چندتاازحروف الفبارونمیتونه تلفظ کنه گفتاردرمان حدود۴۰جلسه بردم متاسفانه شهرمون گفتاردرمانگرماهر نداره،توروخداکمکم کنید مشکل هوش وذهن نداده فوق تخصص ازش امر آی گرفت گفت مشکل مغزی نداره همه چی متوجه میشه ولی نمیتونه بیان کنه

  2. سلام کودک ۵ ساله بعد از ترس از حیوان کلمات رو خوب تلفظ نمی کنه بطور مثال سلام رو سسسلام میکه حروف رو میکشه ۰یا اینکه کلا خجالت میکشه با آدم حرف بزنه

  3. باعرض سلام، دختر پنج سالەام ت دیروز بدون کوچکترین اشکالی حرف میزد اما از دیروز غزوب تلفظ حرف ” ر” را بد انجام میده و زبونشو میارە جلوی دندونای پیش بالایش. هیچ اتفاقی نیفتادە، جایی نرفتە، کلا مثل همەی روزای دیگە بودە. میشە لطفا راهنمایی کنین چکار کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *