گفتار درمانی کودک 6 ساله | توصیه و تمرینات در منزل

گفتار درمانی کودک 6 ساله

گفتار درمانی کودک 6 ساله می تواند براساس نیاز کودک، متفاوت باشد. در این نوشته در خصوص رشد واژگان و کمک به جمله بندی کودک صحبت می کنیم. اگر فرزند شما در این موارد مشکلی ندارد بلکه لکنت دارد یا مشکل تلفظ دارد نوشته پیشنهادی زیر را بخوانید.

[ نوشته پیشنهادی : درمان مشکلات تلفظ ]

[ نوشته پیشنهادی : درمان لکنت زبان در کودکان ]

در این نوشته، وقتی صحبت از گفتار درمانی کودک 6 ساله می شود، منظور تمریناتی است که برای رشد واژگان ، جمله بندی ، داستان گویی و مکالمه این کودکان در خانه می توان انجام داد.

اما قبل از معرفی این تمرینات و روش اجرای آنها ، سوالاتی که بسیاری از والدین می پرسند را پاسخ می دهیم. آیا فرزند در حرف زدن تاخیر دارد؟ چطور می توانیم بفهیم وضعیت حرف زدن فرزندمان چطور است ؟

برای اینکه بفهمیم کودکمان ، تاخیر گفتاری دارد یا نه باید به جدول مهارتهای گفتار و زبان کودکان 6 ساله نگاه کنیم. اگر فرزندمان هنوز این مهارتها را نداشت می بایست هر چه سریعتر به متخصص مربوطه مراجع کنیم.

مهارتهای گفتار و زبان کودکان 6 ساله

  • تلفظ صحیح تمامی صداها را بدست آورده است.
  • بیش از 2500 کلمه بیانی دارد.
  • جملات طولانی و مرکب را بیان می کند.
  • قادر به تعریف رویدادها و داستان های مختلف است.
  • بسیاری از مفاهیم زمان و مکان را می شناسد.

اگر کودک شما شش ساله است و مهارتهای فوق را ندارد و یا نسبت به هم سن و سالانش گفتار ضعیف تری دارد. برای ارزیابی وضعیت گفتاری نیاز به مشاوره با آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) دارد.

گفتار درمانی از رشته های علوم پزشکی است که به فارغ التحصیلان آن، آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر می گویند. جلسات گفتاردرمانی کودک 6 ساله با خود کودک و والدین او انجام می شود. گفتاردرمانگر از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد ارزیابی وضعیت گفتار و ربان کودک را بدست می آورد.

پس از ارزیابی نوبت به طراحی برنامه درمانی می رسد. برنامه درمانی هر کودک مختص به خود او و براساس نتایج ارزیابی است. برنامه درمانی بصورت گام به گام در هر جلسه به پیش می رود تا در نهایت مشکل کودک رفع شود.

به دو طریق می توان این جلسات را ترتیب داد. مراجعه به کلینیک و گفتار درمانی انلاین که در هر صورت می توانید بر روی یکی از دو لینک زیر کلیک کنید.

لیست مراکز گفتار درمانی به تفکیک شهر

8 تمرین گفتار درمانی کودک 6 ساله :

در ادامه تمریناتی برای کار درخانه ذکر کرده ایم. این تمرینات نباید جایگزین جلسات گفتاردرمانی تعبیر شوند. اگر فرزندتان نسب به هم سن سالانش تاخیر دارد اکتفای صرف به این تمرینات اشتباه است و حتما باید جلسات گفتار درمانی کودک 6 ساله را توسط گفتاردرمانگر انجام دهید.

1-برای کودک کتاب بخوانید.

یکی از بهترین منابع یادگیری واژگان و جملات جدید کتاب داستان ها جذاب است. کودکان علاقه زیادی به کتاب داستان دارند. برای فرزندتان کتاب داستانی بخرید که تصاویر رنگی و جذاب داشته باشد.

بعد از خواندن قصه می توانید از او درباره داستان و شخصیت های داستان سوال بپرسید ؟

بعد از خواندن داستان از او بخواهید که حالا او برای شما داستان را تعریف کند. در حین تعریف داستان به او کمک کنید ..

در پایان داستان از او بخواهید که حالا خودش داستان را حدس بزند یا داستان را به نحوی دیگر تغییر بدهد و از این طریق قدرت تخیل او را تقویت کنید.

2-زمانیکه با شما صحبت می کند کاملا به او توجه کنید.

یکی از مهارتهای که در این سن می بایست تقویت شود ، مهارت مکالمه و گفتگو است. برخی از کودکان در حالیکه واژگان زیادی دارند و قادر به جمله بندی هستند اما در مهارت های مکالمه بسیار ضعیف هستند و نمی توانند یک مکالمه چند دقیقه ای هم داشته باشند.

وقت بیشتری به مکالمه با فرزندتان اختصاص بدهید ، در حین مکالمه تماس چشمی را برقرار و حفظ کنید و سعی کنید تمام توجه تان به مکالمه باشد. سعی کنید در خصوص یک موضوع مشخص صحبت کنید و اگر موضوع گفتگو عوض شد دوباره به بحث برگردید.

اشتباهی که برخی از والدین در اجرای این تمرینات انجام می دهند پرسیدن سوالات زیاد است. الزامی نیست برای ادامه بحث دائم سوال بپرسید. سوالاتی مانند دیگه چه خبر ؟ حالا تو بگو کمکی به بحث نمی کند. بجای سوال پرسیدن می توانید نظر خود را بگویید و یا در مورد بحث تجربه یا خاطره خود را بگویید.

اجازه بدهید حرفهای فرزندتان تمام شود و بعد صحبت کنید. وسط حرفهای او نپرید.

3- بازی دستورات چند مرحله ای را اجرا کنید.

دستورات چند مرحله ای می تواند به افزایش حافظه شنیداری کودک بسیاری کند. این بازی می تواند از 2 دستور شروع شود و به تدریج تا 4 دستور نیز به پیش برود:

توپ قرمز رو بردار و بزار رو کمد
توپ رو از بابا بگیر، بده به علی
شلوار آبی رو بپوش و کلاهت رو بنداز هوا!
کلاهت رو بزار تو کیف ، مداد رو بزار تو جیبت ، بابا رو ببوس!

4- بازی واژه یابی را انجام دهید.:

این بازی می تواند به مهارت واژه یابی کودک کمک کند و در نتیجه جملات کودک غنی تر می شود. روش اجرای این تمرین به شکل زیر است :


توی تابستان می خوریم ، خیلی شیرینه ، خیلی سرده …

5-نقش بازی کنید.

می توانید در هر روز نقش یک شغل یا شخص را بازی کنید و از این طریق هم واژگان جدید را به کودک آموزش بدهید و هم جملات مرکب را در قالب این نقش ها به کودک یاد بدهید.

یک روز نقش نجار را بازی کنید ، یک روز نقش مغازه دار ، یک روز نقش دکتر

دقت داشته باشید که یادگیری کلمات در قالب بازی و این بافت به سرعت بالایی رخ می دهد. در حین اجرای این تمرین سعی کنید لوازم آن شغل را پیدا کنید/ خودتان را غرق در نقش تان و سعی کنید این تمرین را تا جایی که ممکن است لذت بخش کنید.

[ نوشته پیشنهادی : تمریناتی برای گفتار درمانی کودک 5 ساله ]

6-بازی نقاشی را انجام دهید:

در این بازی چند تصویر به فرزندتان می دهید. او باید یکی از تصویر را انتخاب کند و بدون اینکه تصویر را به شما نشان بدهد به شما جزئیات عکس را بگوید تا شما نقاشی آن را بکشید.

در حین اجرای تمرین ، از او درباره جزئیات سوال بپرسید و سعی کنید در قالب این تمرین کلمات پرسشی را با او کار کنید. این تمرین همچنین می تواند براساس نیاز کودک به اشکال دیگر نیز اجرا شود.

7-از تصاویر سریالی استفاده کنید.

برخی از داستان بصورت تصویرهای سریالی در بازار موجود است. یکی از تمرینات گفتار درمانی کودک 6 ساله می توانید روایت داستان براساس این تصاویر باشد. به اشکال مختلف براساس سطح توانایی کودک می توانید این تمرین را اجرا کنید.

می توانید خودتان داستان را با جمله های ساده از تصویر اول تا آخر تعریف کنید و سپس از او بخواهید حالا تو تصویر را تعریف کن. این تمرین به مهارت تعریف وقایع یا داستان گویی کودک کمک می کند.

می توانید بخش های از تصاویر را از دید کودک مخفی کنید و به او بگویید حدس بزن داستان در ادامه به چه شکل خواهد. این تمرین علاوه بر مهارت تعریف وقایع به خلاقیت کودک نیز کمک می کند.

گفتار درمانی کودک 6 ساله

۸- موضوعات مورد علاقه کودک را برای تمرین استفاده کنید.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین انجام می دهند ، نادیده گرفتن علاقه کودک است. وقتی شما از اسباب بازی ها و موضوعات مورد علاقه کودک استفاده می کنید میزان توجه و همکاری کودک به شدت بالا می رود.

قبل از شروع تمرینات حرف زدن کودک شش ساله ، لیستی از علایق کودک انتخاب کنید.

برای نمونه بسیاری از پسرها به مرد عنکبوتی علاقه زیادی دارند. شما می توانید عروسک مرد عنکبوتی را برای تمرین با کودک بیاورید با این عروسک حرف بزنید. یا بگویید که مرد عنکبوتی الان چیکار می کند یا می خواهد چیکار کند.

۹-گفتاردرمانی تخصصی را از دست ندهید.

بسیاری از مراجعان گفتاردرمانی هوش بالا و شنوایی قوی دارند. بنابراین اگر کودک شما هوش قوی دارد و یا مشکل شنوایی ندارد به این معنا نیست که نیازی به گفتاردرمانی ندارد و خود به خود مشکل او حل خواهد شد. گفتاردرمانگر براساس نیاز فرزند شما بهترین تمرینات را بهترین شکل ممکن اجرا می کند.

بنابراین توصیه موکد داریم که اگر فرزند شما نسبت به هم سالان خود وضعیت گفتاری ضعیف تری دارد حتما با یک گفتاردرمانگر صحبت کنید. شما می توانید به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کنید یا از طریق آنلاین ، از راه دور با او صحبت کنید تا وضعیت فرزندتان را ارزیابی کند.

پاسخ به سوالات شما

در ادامه لیستی از شایع ترین سوالاتی که از ما درباره گفتاردرمانی کودک6 ساله پرسیده می شود را درپایین آورده ایم و به آنها پاسخ داده ایم. اگر شما سوالی دارید که در لیست سوالات زیر نیست می توانید از طریق لینک اینستاگرام گفتاردرمانی آنلاین سوالات خود را بپرسید.

از کجا بدانم که فرزند 6 ساله ام نیاز به گفتاردرمانی دارد؟

با مقایسه مهارتهای گفتار و زبان فرزند شش ساله خود با نرم ( norm) موجود می توانید متوجه بشوید. کودکان شش ساله قادر هستند تلفظ تمام صداها را بدرستی تلفظ کنند. بیش از 2500 بیانی دارند و قادر هستند جملات ساده و مرکب را بیان کنند. اگر هنوز در این مورد شک دارید بهتر است به یک متخصص گفتار درمانگر مراجعه کنید و از او بخواهید به این سوال شما براساس وضعیت فرزندتان پاسخ بدهد.

گفتاردرمانی چیست ؟

گفتاردرمانی کودک 6 ساله توسط آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر انجام می شود. گفتاردرمانی از شاخه های علوم پزشکی است که اقدام به ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و ربان در کودکان و بزرگسالان می نماید. در این سایت لیست متخصصان گفتاردرمانی کشور به تفکیک شهر موجود است.

چطور می توانم به کودکم کمک کنم تا حرف زدن بهتری داشته باشد.

تا می توانید با او حرف زنید
او را تشویق به اجرای مهارتهایی نظیر شعر خواندن و داستان خواندن کنید.
با هم شعر بخوانید
برایش داستان بخوانید.
بازی دستورات چند مرحله ای را انجام بدهید.
او را به گفتار درمانی ببرید
و 8 تمرین گفته شده در این نوشته را اجرا کنید.

برای لکنت کودکم چه کاری می توانم بکنم ؟

بخاطر لکنت او را سرزنش نکنید.
هنگام حرف زدن به او توجه کنید.
توصیه هایی نظیر ” نفس گیر و بعد حرف ” شمرده شمرده حرف بزن ” و.. به او کمکی نمی کند
فضای خانه را ارام کنید و تا می توانید تشنج را در خانه کم کنید.
در طول روز وقتهای اختصاصی به او بدهید.
حتما و حتما او را به گفتاردرمانی ببرید.

برخی از منابع :

asha

1 دیدگاه دربارهٔ «گفتار درمانی کودک 6 ساله | توصیه و تمرینات در منزل»

  1. پسرم ۶ساله مشکل گفتاروجمله بندی ناقصه خیلی گفتار ۴۰ جلسه بردم نتیجه نداد لطفا کمک کنید ومشکل هوش نداره فوق تخصص بردم فقط مشکل گفتارداره بایدمدرسه بره امسال هنوز برای سنجش ثبت نام نکردم استرس دارم خواهشن راهنمایی کنید ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *