گفتار درمانی بزرگسالان | معرفی خدمات و کلینیک گفتاردرمانی

گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان ( speech therapy for adult) شامل طیف وسیعی از اختلالات گفتار و زبان و مشکلات بلع می شود. برخی از مشکلات از دوران کودکی با فرد همراه بوده اند ( مثل لکنت زبان و یا مشکلات تلفظ ). برخی بواسطه بیماریهایی که فرد بعدا به آنها مبتلا شده است در او نمایان شده اند . در این نوشته ما می خواهیم درباره نقش گفتار درمانی در بزرگسالان و خدماتی که انواع این بیماریهای می نماید بنویسم. با ما همراه باشید.

آسیب شناس گفتار و زبان و یا گفتار درمانگر ، را در کلینیک گفتاردرمانی و یا در خانه ( هوم ویزیت ) می توانید ویزیت کنید. گفتاردرمانی بزرگسالان بر مشکلات و نیازهای فرد بزرگسال تمرکز می کند. 

آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) به کسی می گویند که فارغ التحصیل رشته گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی باشد. مقطع رشته گفتاردرمانی می تواند از لیسانس ، قوق لیسانس تا دکتری متغییر باشد. گفتار درمانگر تنها متخصص در زمینه ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع می باشد.

اختلالات و بیماری هایی که گفتاردرمانگر ویزیت می کند بسیار متنوع است که هر کدام درمانهای مختلفی دارد. بسیاری از مراجعین از ما سوال می پرسند که مثلا گفتاردرمانگر برای مشکل ما چه کاری انجام می دهد؟ آیا درمان او از طریق حرف زدن و مشاوره دادن است ؟!

تخصص گفتاردرمانگر با روانشناسی بسیار متفاوت است. در اصل تکنیک های گفتاردرمانی در بزرگسالان به هیچ وجه منحصر به مشاوره دادن نمی شود. راهکارهای درمانی گفتاردرمانی در بزرگسالان شامل استفاده از ماساژها ، تکنیک ها صوتی ، استفاده از ابزارها و نرم افزارها است.

گفتار درمانگر در اولین جلسه چه اقداماتی انجام می دهد؟

در ابتدا گفتاردرمانگر از شما درباره مشکلاتتان سوال می پرسد. سپس از شما سوالاتی کاملا هدفمند می پرسد این سوالات می تواند مربوط به تاریخچه پزشکی شما و وضعیت سلامت فعلی تان باشد. گفتاردرمانگر ممکن است از طریق ابزارها و آزمونهای استاندارد ، وضعیت  توانایی درک واژگان ، عبارات و گفتار پیوسته شما را ارزیابی کند. پس از ثبت نتایج آزمونهای درک زبان ، به سراغ ارزیابی توانایی های بیانی فرد درموقعیت های مختلف برود.

ممکن است شما به دلیل مشکلات بلع به گفتاردرمانی بزرگسالان مراجعه کرده باشید که در اینصورت ارزیابی حرکتی اندامهای گویایی و مانورهای مختلف بلع ضروری است.

برخی از مراجعین گفتاردرمانی بزرگسالان ، به دلیل مشکلات صدا و یا صوت به گفتاردرمانگر مراجعه می کنند. در ابتدا نیاز است که گفتاردرمانگر از جنجره فرد تصویربرداری ( استروبوسکوپی ) نماید. و سپس اقدام به طراحی برنامه درمانی نماید.

گفتار درمانی بزرگسالان چقدر طول می کشد ؟

یکی دیگر از سوالاتی که معمولا در اولین جلسه از گفتاردرمانگر بزرگسالان می پرسند این است که چه تعداد جلسه برای بهبود وضعیت نیاز است. جواب این سوال پس از ارزیابی و تست وضعیت بیمار بزرگسال مشخص می شود. این ارزیابی ها معمولا چند جلسه طول می کشد ولی بطور میانگین تعداد جلسات برخی از اختلالات شایع گفتاردرمانی در بیماران بزرگسال به شرح زیر است ؟

لکنت زبان بزرگسالان : بین 6 ماه تا یکسال ( با تعداد متغییر 3 جلسه تا یک جلسه در هفته )

مشکلات تلفظ حروف : اگر مشکل ساختاری نباشد به ازای هر واج یا حرف ( 6 تا 10 جلسه )

آفازی و یا سکته مغزی در بزرگسالان : نمی توان تعداد جلسه و یا طول درمانی مشخصی ارائه داد برخی با چند ماه مراجعه مشکل آنها برطرف می شود و برخی نیاز به یک تا دو سال مراجعه منظم دارند.

مشکلات بلع : بین یک تا 3 ماه مراجعه

مشکلات صوت : حدود 20 تا 30 جلسه گفتاردرمانی

لیست مراکز گفتار درمانی بزرگسالان

در برگه مراکز گفتار درمانی بزرگسالان  ما لیستی از بهترین مطب های گفتار درمانی جمع آوری کردیم که می توانید براساس شهر و تخصص مورد نظر خود مطب گفتار درمانی را به همراه آدرس و شماره تلفن پیدا کنید. ( مشاهده فهرست گفتاردرمانان ) .

در برگه گفتار درمانی  نیز می توانید مطالب مفید گفتار درمانی را بصورت طبقه بندی شده مشاهده کنید.

هزینه و زمان هر جلسه گفتار درمانی در بزرگسالان چقدر است؟

هزینه جلسات گفتاردرمانی بزرگسالان در بخش خصوصی، دولتی و درمانگاهها متفاوت است. همچنین تعرفه این جلسات در برخی از اختلالات بیشتر یا کمتر است در هر صورت در سال 1400 تعرفه جلسات کلینیک گفتاردرمانی در بزرگسالان به شرح زیر اعلام شده است.

تعرفه جلسات ارزیابی به مدت 30 دقیقه: 

خصوصی : 150.000

تعرفه جلسات درمانی به مدت 30 دقیقه:

خصوصی : 135.000

مبالغ فوق به تومان می باشد از طرف انجمن علمی گفتار درمانی ایران ابلاغ شده است. برخی از کلینیک ها تعرفه کمتر ا فوق از مراجعین دریافت می کنند. بیمه های پایه هم اکنون جلسات گفتار درمانی بزرگسالان را تحت پوشش قرار نمی دهند ولی بیمه های تکمیلی این هزینه ها تحت پوشش دارند.

انواع اختلالات نیازمند گفتار درمانی بزرگسالان

افراد بزرگسال هم ممکن است بدلایل متنوع نیاز به گفتار درمانی داشته باشند. اختلالاتی که نیاز به گفتار درمانی در بزرگسالان را در زیر آورده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر در هر مورد بر روی آن مطلب کلیک کنید.

گفتار درمانی بزرگسالان

مشکلات گفتاری:

مشکلات زبانی:

دیگر موارد پزشکی:

نکاتی برای ارتباط بهتر با بزرگسالان در خانه:

بهترین کمک  برای بزرگسالان دارای مشکلات گفتار و زبان مراجعه به گفتار درمانی است. در گفتار درمانی بزرگسالان می بایست صبور و امیدوار باشید. در زیر راهنمایی هایی برای ارتباط با بزرگسالان را ذکر کردیم .

  • وقتی در حال صحبت هستید با او هستید صدای زمینه را کم کنید ( تلویزیون و رادیو و دیگر موارد حواس پرت را خاموش کنید)
  • صحبت خود را با موضوعات ساده و نه پیچیده با او شروع کنید.( آب هوا و یا ناهار امروز شروع خوبی برای گفتگو است)
  • در مورد موضوعات آشنا و مورد علاقه اش با او صحبت کنید.
  • روی یک موضوع بمانید و مرتب موضوع بحث را عوض نکنید.( از این شاخه به آن شاخه نپرید!)
  • در گفتگو با او از جملات و سوالات کوتاه استفاده کنید.
  • در مورد خاطرات و گذشته با او صحبت کنید. خاطرات آنها برایشان خیلی مهم است.
  • به آنها فرصت بدهید تا پاسخ بدهند. هولشان نکنید!
  • به آن پیشنهادهایی بدهید تا راحتتر تصمیم بگیرند.( اگر از آنها بپرسید ” چایی می خوری یا قهوه؟ ” بهتر است تا بپرسید “چی می خوری؟” )
  • یک شنونده فعال باشید . با استفاده از تماس چشمی و یا علامتها به او بفمانید که صحبتهایش را واقعا گوش می دهید و علاقمند هستید. ( در مورد اخبار امروز صحبت می کنی؟ چی شد؟ من امروز اخبار رو نشنیدم)

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم همه نکات مربوط به گفتاردرمانی بزرگسالان را بیان کنیم. همچنین تعدادی مقاله بسیاری کاربردی برای شما عزیزان در مجله توانبخشی هوش کالا تهیه کرده ایم که مطالعه آنها را به شما توصیه می کنیم. شما میتوانید با کلیک بر روی هر مقاله به محتوای آن دسترسی پیدا کنید. همچنین برای مراجعه به مراکز گفتاردرمانی در شهر خود می توانید از لیست زیر استفاده کنید. از طریق این لیست آدرس و تلفن تماس نزدیک ترین مرکز گفتاردرمانی به محل سکونت خود را پیدا کنید.

مراکز گفتار درمانی | لیست کلینیک ها و مراکز گفتاردرمانی کشور

برخی منابع

ویکی پدیا

1 دیدگاه دربارهٔ «گفتار درمانی بزرگسالان | معرفی خدمات و کلینیک گفتاردرمانی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *