طول عمر افراد عقب مانده ذهنی | میزان امید به زندگی

طول عمر عقب مانده ذهنی

طول عمر مورد انتظار در افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی بسته به علت و شدت آن، متغیر می باشد. در واقع انواع عقب ماندگی ذهنی را بر اساس بهره هوشی آن از نوع خفیف تا شدید، تقسیم بندی کرده اند. اگر این اختلال از نوع شدید آن باشد، کیفیت زندگی و طول عمر فرد مبتلا را بیش تر هم تحت تاثیر قرار می دهد. البته امروز به واسطه پیشرفتهای پزشکی و خدمات اجتماعی این افراد سال های طولانی تری را نسبت به گذشته عمر می کنند.

با ما همراه باشید تا در این نوشته عوامل تاثیر گذار بر طول عمر افراد عقب مانده ذهنی را تشریح کنیم.

زندگی مستقل برای افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی

میزان استقلال در زندگی برای افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی به درجه خفیف یا شدید بودن آن بستگی دارد. در صورتی که میزان بهره هوشی این افراد خیلی پایین باشد. یعنی؛ عقب ماندگی آن ها شدید باشد، نیازمند حمایت بیش تری در زندگی خود خواهند بود. ولی در صورتی که این اختلال خفیف باشد یا درجه آن شدید نباشد، فرد توانایی یادگیری و حتی زندگی مستقل را خواهد داشت. پس در مرحله اول تشخیص عقب ماندگی ذهنی مهم می باشد، تا نوع آن هم مشخص شود.

انتظارات شغلی و قدرت زندگی مستقل در افراد عقب مانده ذهنی بسیار متغیر است. برخی از آنان، صرفاً به حمایت های متناوب نیاز داشته و سواد را در حد کاربردی می آموزند و به درجاتی از استقلال اجتماعی و اقتصادی دست می یابند. برخی دیگر نیز نیازمند حمایت های محدود بوده، می توانند در موقعیت های شغلی حمایت شده کار کنند. هم چنین با اعضای خانواده و یا در محیط های تحت نظارت زندگی کنند.

برخی دیگر نیز به حمایت های گسترده ای نیاز خواهند داشت. افراد این گروه غالباً اختلال های همراه دیگری را تجربه می کنند که قدرت عملکرد مستقل آنان را بیش از پیش محدود می کنند.

طول عمر عقب مانده ذهنی

با مراجعه به مراکز کاردرمانی میتوان تا حد مطلوبی به مستقل شدن کودکان دارای عقب ماندگی ذهی کمک کرد. از طریق لیست زیر می توانید به راحتی مراکز کاردرمانی در شهر خود را پیدا کنید:
مراکز کاردرمانی | لیست کامل کلینیک های کار درمانی کشور

عوامل تاثیر گذار بر طول عمر افراد عقب مانده ذهنی

عقب ماندگی ذهنی بر کیفیت زندگی و طول عمر افراد قطعاً تاثیر خواهد گذاشت. امید به زندگی در افراد مبتلا به این اختلال بستگی به عوامل مختلفی دارد. کم توانی یا عقب ماندگی ذهنی به خودی خود زندگی افراد را تهدید نمی کند. برای اکثر مبتلایان، مراقبت از سلامت جسمانی و روانی مشابه افراد عادی جامعه می باشد. مثلاً مبتلا شدن به یک بیماری عفونی، بستگی به قرار گرفتن در معرض آن بیماری و سلامت کلی دارد.

عادات سلامت؛ مثل ورزش منظم، خوردن وعده های غذایی متعادل، یادگیری چیزهای جدید، داشتن ارتباطات اجتماعی هدفمند، احساس مفید بودن و پیگیری ارزیابی سلامت مناسب، بهترین پیش بینی کننده های سلامت مطلوب و عمر طولانی می باشند. به عبارت دیگر، عقب ماندگی ذهنی به تنهایی و به طور مستقیم افراد را مستعد ابتلا به بیماری های روانی یا جسمانی خاص نمی کند.

ناهنجاری های سلامت جسمانی در عقب ماندگی ذهنی

برای افراد کم توان ذهنی معاینات جسمانی کامل، حداقل سالی یک بار در طول زندگی لازم و ضروری است.

عمده ترین علت مرگ و میر افراد عقب مانده ذهنی عبارت از بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های تنفسی و سرطان می باشد. بیماری های قلبی و عروقی در این افراد با بالا رفتن سن بیش تر می شود. همچنین چاقی در مبتلایان به عقب ماندگی ذهنی نسبت به افراد عادی شیوع بیش تری دارد. به طوری که 29 تا 50 درصد آن ها در طول زندگیشان به چاقی مبتلا می شوند.

 اختلال های مربوط به دهان و دندان، در میان کودکان و بزرگسالان با عقب ماندگی ذهنی، در مقایسه ی با کل جمعیت شیوع بیشتری دارد.

اختلال های سلامت روان در افراد عقب مانده ذهنی

برآورد شیوع اختلال های سلامت روان در میان افراد با عقب ماندگی ذهنی به علت مشکلات نمونه گیری و تشخیص، امر دشواری است. در کل ناهنجاری های سلامت روانی در مقایسه با کل جمعیت شیوع بیش تری دارد. به طوری که در مبتلایان به کم توانی یا عقب مانده ذهنی دو تا سه برابر بیش تر می باشد. وقوع اختلال های اضطرابی و استرسی در افراد با عقب ماندگی ذهنی در مقایسه ی با افراد عادی که در سنین مشابهی قرار دارند، بیشتر است.

عوامل و شرایط ذکر شده، بر میزان طول عمر افراد عقب مانده ذهنی تاثیرگذار است. عقب مانده های ذهنی اگر مورد توجه و حمایت قرار نگیرند بیش از افراد عادی در معرض اختلالات جسمانی و روانی قرار خواهند گرفت.

برای آشنایی با انواع عقب ماندگی ذهنی مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم:
انواع عقب ماندگی ذهنی | طبقه بندی به زبان ساده

جمع بندی

در این نوشته از مطالب مجله توانبخشی هوش کالا به بحث طول عمر افراد عقب مانده ذهنی پرداختیم. همان طور که ذکر کردیم ، در صورتی که میزان شدت عقب ماندگی ذهنی شدید باشد و کم تحرکی در این افراد هم بالا باشد ، طول عمر پایین تری را هم تجربه خواهند کرد. همچنین علل عقب ماندگی ذهنی هم در میزان شدت هوش و طول عمر آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

از نظرات و پیشنهادات شما خوانندگان محترم استقبال خواهیم کرد.

برخی از منابع :

ویکی پدیا| کم توانی ذهنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *