علائم دیسک کمر خفیف چیست ؟

علایم دیسک کمر خفیف

امروزه یکی از مشکلاتی که اغلب افراد، درگیر آن هستند بیماری دیسک کمر است. این عارضه در اثر تغییر در ساختار دیسک طبیعی ایجاد می شود و معمولا همراه با درد است. اما آیا هر کمردردی به دلیل دیسک کمر است. تفاوت علائم دیسک کمر خفیف با شدید در چیست؟ برای درک بهتر این موضوع اجازه بدهید در همین آغاز توضیحاتی درباره ماهیت این بیماری ارائه بدهیم.

دیسک کمر چیست ؟

در دیسک کمر همانند تصویر زیر، قسمت ژل مانند داخلی دیسک( قسمت بنفش رنگ)، دیواره ی اطراف خود را می شکافد و بیرون زده می شود. این بیرون زدگی می تواند باعث فشار به اعصاب اطراف دیسک شود . فشار یا تحریک عصب باعث می شود درد در ناحیه کمر و پاها احساس شود.

علائم دیسک کمر خفیف تصویر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در دیسک آسیب دیده، بیرون زدگیِ ماده ژل مانند، باعث فشار به اعصاب اطراف دیسک می شود. در این زمان ، علی رغم اینکه آسیب در ناحیه کمر است ولی درد ممکن است علاوه بر کمر در سایر نواحی بدن نیز احساس شود. در این حالت فرد ممکن است علائم دیسک کمر خفیف یا شدید را نشان داد.

از دلایل بیرون زدگی ماده ژل مانند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بالا رفتن سن
  • عدم تحرک بدنی
  • کارهای سنگین
  • اعمال فشار بیش از حد

علائم دیسک کمر خفیف

دیسک کمر خفیف با ترک جزئی در لایه بیرونی دیسک بوجود می آید. در این حالت معمولا دیسک کمر سالم است و ماده ژل مانند هنوز از حالت طبیعی خود خارج نشده است. دردهای دیسک کمر خفیف به دردهای سیاتیکی خفیف نیز مشهور هستند و بطور معمول زمانی آغاز می شوند که دیسک ها به دلیل ترک خوردگی متورم شوند. این دردها از حالت خفیف شروع و کم کم به دردهای شدید تبدیل می شوند.

از شایع ترین علائم دیسک کمر خفیف عبارتند از:

  • درد در بخش تحتانی کمر
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه ران پا
  • بی حسی و ضعف در کمر و پاها
  • کاهش درد در زمان استراحت
  • تشدید درد در هنگام راه رفتن و ایستادن
  • شدت کمر درد در هنگام عطسه ، سرفه یا هر اقدام ناگهانی دیگر

عموما مبتلایان به دیسک کمر خفیف نیازی به جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر ندارند و با اصلاح شیوه زندگی و رعایت نکات و توصیه های جراح ستون فقرات، مشکل و دردشان تسکین می یابد. اولین و مهم ترین گام در درمان و تسکین دردهای دیسک کمر، اصلاح شیوه زندگی است؛ با کمی اصلاح در نشستن و کارکردن، انجام فعالیت های منظم ورزشی و اصلاح تغذیه می توان به درمان این نوع بیماری ستون فقرات پرداخت.

نوشته پیشنهادی : درمان بدون جراحی دیسک کمر

تفاوت دیسک کمر خفیف و شدید

در دیسک کمر شدید:
ماده ژل مانندی که در قسمت مرکزی دیسک قرار دارد به بیرون نشت می کند و روی اعصاب نخاعی فشار وارد می کند.
بسته به شدت آن علائمی مانند : درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و در شدیدترین حالت فلجی را مشاهده می کنیم.


در دیسک کمر خفیف:
لایه بیرونی دیسک دچار ترک جزئی شده است.
علائم دیسک کمر خفیف ممکن است همیشگی نباشد و با استراحت و عدم فشار بیش از حد به مهره ها قابل کنترل باشد.

تفاوت کمردرد معمولی با دیسک کمر

اگرچه کمردرد معمولی و دیسک کمر با هم تفاوت دارند ولی در اکثر موارد با هم اشتباه گرفته می شوند. در کمردرد معمولی فقط عضلات درگیر هستند ولی در دیسک کمر، اعصاب نیز درگیر می شوند.

در صورتی که فرد درگیر کمردرد عادی باشد: معمولا درد را در بالا و پایین کمر یا بخش میانی پشت خود احساس می کند.
در صورتی که فرد درگیر دیسک کمر باشد: علاوه بر کمر درد ممکن است درد را در باسن ، ران و حتی پاها احساس می کند.

تشخیص دلیل کمردرد بر عهده ی متخصص جراحی مغز و اعصاب است که پس از ارزیابی و در صورت لزوم تصویربرداری از نواحی کمر است. مطالب فوق جنبه تشخیصی ندارند.

بخشی از کمردردها در اثر تغییر وضعیت ناگهانی بدن، بد خوابیدن و تغییر دما به وجود می آید. این نوع کمردردها کوتاه مدت هستند پزشک در این حالت ممکن موارد زیر را تجویز کند :

  • چند روز استراحت:
    بهترین کار هنگام کمر درد استراحت کردن است با چند روز استراحت در رختخواب و استفاده از داروهای ضد التهابی (در صورت تجویز پزشک) و یا مواد غذایی حاوی این مواد درد از بین می رود.
  • گرم نگه داشتن کمر:
    گرم نگه داشتن کمر به آرامش ماهیچه ها و سرعت بهبودی کمک می کند.
  • استفاده از مسکن ها و شل کننده های عضلانی :
    در صورت تشخیص و تجویز پزشک استفاده از مسکن ها و شل کننده های عضلانی برای درد کمر موثر است.

بخشی دیگر از کمر درد ها ناشی از پوکی استخوان و آرتروز است در صورتی که پوکی استخوان شدت بگیرد باعث شکستگی های میکروسکوپی در استخوان ها می شود و درد کمر ظاهر می شود.

علایم دیسک کمر خفیف

در مواردی که علائم دیسک کمر خفیف مشاهده شود یا دیسک کمر شدید تشخیص داده شود ممکن است پزشک برای شما فیزیوتراپی تجویز کند در این صورت می توانید با کلیک بر روی لینک مراکز فیزیوتراپی سراسر کشور لیست متخصصین این رشته را به تفکیک شهر مشاهده کنید .

نوشته پیشنهادی : فواید فیزیوتراپی در دیسک کمر

علل موثر در ایجاد دیسک کمر

فشار عضلانی:
یکی از دلایل دیسک کمر ، فشار عضلانی می باشد که به دلیل اعمال فشار بیش از حد، آسیب دیدگی یک بخش از بدن و … به وجود می آید.

افزایش وزن :
وزنی که افراد دارای اضافه وزن با خود حمل می کنند ستون فقرات و کمر را تحت فشار اضافی و تنش قرار می دهد و این موضوع منجر به دیسک کمر می شود. 

نامناسب نشستن روی صندلی:
انجام فعالیت های روزانه به شکل نادرست مانند استفاده از صندلی نامناسب، وضعیت نادرست بدنی و … باعث افزایش فشار و ایجاد درد در کمر می شود.

جابه جا کردن اشیاء سنگین:
جابه جا کردن اشیاء سنگین یا بلند کردن آن ها به شکل نادرست منجر به فشار بیش از حد به کمر و ایجاد دیسک کمر می شود.

سیگار کشیدن:
کشیدن سیگار باعث کاهش جریان خون در بدن می شود که این مسئله به دیسک ها، الیاف عضلانی و رباط های کمرآسیب رسانده و موجب تخریب آن ها می شود.

بالا رفتن سن:
با افزایش سن عضلات خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و دیسک های بین مهره ای خشک شده و با پایین آمدن انعطاف پذیری نمی توانند به خوبی جلوی ضربه را بگیرند.

ما در این نوشته سعی کردیم به زبان ساده علائم دیسک کمر خفیف را ذکر کنیم. در خصوص تفاوت انواع کمردردها صحبت کردیم. با این حال اگر در این رابطه سوالی دارید حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید تا به سوال شما توسط متخصص پاسخ بدهیم .
برخی از منابع :

ویکی پدیا فتق دیسک

lumbar-herniated-disc

2 دیدگاه دربارهٔ «علائم دیسک کمر خفیف چیست ؟»

  1. با سلام و خسته نباشین عذرمیخوام وقت شریف تون میگیرم چندوقت از نایعه کمر درد دارم بیشتر هم باسن و دوطرف ران هم هست
    به دکتر مراجعه کردم گفتن سیاتیک هستش و دارو داد و لی توفیق نکرده یه مشاوره از دکتر نظام ابادی گرفتم دستور دادن که mri بگیرم گفتن دیسک خیلی خیلی خفیف هس
    اگه زحمت نیست یه راهنمای بکنید ممنون تون میشم از این که وقت تون هم گرفتم پوزش میخوام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *