کوررنگی چیست ؟ | همه چیز در مورد بیماری کور رنگی

کوررنگی

افراد مبتلا به کوررنگی نابینا نیستند. بلکه در تشخیص رنگ ها با مشکل مواجه هستند. در واقع تصور این افراد از رنگ ها با آنچه ما میبینیم متفاوت است. همچنین ممکن است فرد مبتلا به این عارضه از مشکلی که دارد، آگاهی نداشته باشد. عدم توانایی در تشخیص این که جسمی قرمز است یا سبز، آبی است یا زرد؛ اصلی ترین علامت کور رنگی است.

با ما همراه باشید تا در این نوشته علل، علائم و انواع کور رنگی را برای شما شرح دهیم.

علل بروز کوررنگی

هر چشم سالم دارای سه نوع سلول مخروطی است که هر یک از آن ها حساس به نور قرمز، سبز یا آبی می باشد. نقص یا عدم وجود هر یک از این سه باعث کور رنگی فرد می شود. ژنتیک از عوامل اصلی کوررنگی است. این بیماری وابسته به کروموزوم ایکس می باشد و اغلب از مادر به فرزند پسر منتقل می شود. به همین خاطر در مردان شایع تر است.

هم چنین ممکن است کوررنگی بر اثر جهش ژن های کروموزوم های دیگری به بروز نماید. بسته به نوع و مکان جهش، این اختلال ممکن است در همان بدو تولد یا در بزرگسالی ظاهر شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل زیر هم می توانند موجب کوررنگی در فرد شود:

  • آسیب های فیزیکی و شیمیایی به چشم
  • صدمه وارد شدن به عصب بینایی
  • آسیب به بخش پردازش اطلاعات رنگ در مغز
  • سن فرد

از آنجاییکه این بیماری می تواند در هر سنی بروز نماید. توصیه می کنیم مقاله کوررنگی در کودکان را مطالعه بفرمائید.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، برخی از بیماری ها یا داروها ممکن است باعث کوررنگی فرد شود که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • آب مروارید: این بیماری موجب می شود تا عدسی طبیعی چشم کدر شود و برخی از رنگ ها خوب دیده نشوند. البته این مشکل پس از عمل آب مروارید بهبود می یابد.
  • بیماری لبر: یک بیماری شایع در مردان است و موجب کور رنگی در رنگ قرمز و سبز خواهد شد.
  • بیماری پارکینسون: این بیماری موجب آسیب به سلول های شبکیه چشم می شود. این سلول ها مسئول پردازش اطلاعات بینایی هستند.
  • داروی تیاگابین: یک داروی ضد تشنج است که ممکن است موجب اختلال در دید رنگی افراد شود.

انواع کوررنگی

انواع مختلفی از کوررنگی وجود داردکه شایع ترین آن ناتوانی در تشخیص رنگ سبز از قرمز است. همچنین اگر سلول مخروطی فاقد یک نوع فتوپیگمان باشد، کور رنگی از نوع شدید بروز می کند. اگر جابجایی در حساسیت طیفی فتوپیگمان ایجاد شده باشد، از نوع خفیف آن اتفاق می افتد.

انواع کور رنگی عبارتند از:

1- تک رنگ بینی (Monochromacy)

در این نوع از کور رنگی فرد قادر به تشخیص هیچ رنگی نیست. یعنی کوررنگی کامل دارد و همه چیز را به شکل سیاه و سفید می بیند. در این اختلال سلول مخروطی که در شبکیه قرار دارند فعال نیستند. بنابراین فرد قادر به تشخیص رنگ ها نیست. البته نوع تک رنگ بینی بسیار نادر است.

2- دو رنگ بینی (Dichromacy)

دو رنگ بینی زمانی به وجود می آید که یکی از سه نوع سلول مخروطی فاقد رنگ دانه باشد.

انواع دو رنگ بینی شامل موارد زیر است:

  • سبز کوری (deuteranopia): در این اختلال فرد قادر به تشخیص رنگ سبز از سرخ و زرد را ندارد. سبز کوری شایع ترین نوع کوررنگی است.
  • سرخ کوری (protanopia): در این اختلال فرد نمی تواند رنگ سرخ را از سبز و زرد تشخیص دهد.
  • ابی کوری (tritanopia): در این اختلال فرد رنگ سبز و آبی را با هم اشتباه می گیرد. آبی کوری اختلال نادری است.
کوررنگی

3- سه رنگ بینی نامتناسب

در این نوع از گور رنگی هر سه نوع سلول مخروطی چشم فعال هستند، اما تحریک پذیری یکی از آن ها نسبت طول موج تغییر کرده است. برخی از رنگ ها طول موج شان به هم نزدیک است به همین خاطر فرد قادر به تشخیص درست آن ها نیست.سه رنگ بینی ناهنجار ممکن است در موارد زیر پیش بیاید:

  • سرخ دشوار بینی (protanomaly): در این حالت گیرنده های رنگ سزخ تغییر می یابد و فرد در تشخیص دو رنگ قرمز و سبز با مشگل مواجه می شود. همان طور که گفتیم دشواری به این خاطر است که طول موج این رنگ ها به هم نزدیک است.
  • سبز دشوار بینی (Deuteranomaly): مشابه مورد اول است و تشخیص رنگ سبز و قرمز برای فرد دشوار می باشد.
  • آبی دشوار بینی (Tritanomaly): در این نوع حساسیت سلول های مخروطی فرد نسبت به رنگ آبی تغییر کم می شود. در نتیجه فرد در تشخیص رنگ آبی و زرد با مشکل مواجه می شود. این نوع از اختلال کوررنگی به یک اندازه جنس مونث و مذکر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در صورتیکه در تشخیص رنگ ها با مشکل مواجه شدید برای بررسی های بیشتر توصیه میکنیم به مراکز بینایی سنجی مراجعه کنید. با کلیک بر روی لینک زیر به مراکز بینایی سنجی در سراسر کشور دسترسی پیدا می کنید:
لیست مراکز بینایی سنجی

علائم بیماری

واضح ترین نشانه کور رنگی، دشواری در تشخیص رنگ قرمز و سبز و همچنین آبی و سبز است. آیا دوستان و اطرافیان گاهی اوقات به شما اطلاع می دهند رنگی که می بینید یا فکر می کنید اشتباه است.

اگر این نشانه ها در شما وجود دارد می تواند از علائم کوررنگی باشد. اکثر مردم فکر می کنند که افراد مبتلا به این بیماری دوست دارند که بیشتر رنگها را خاکستری ببینند. در صورتی که اینطور نیست، آن ها در تشخیص برخی از رنگ ها با مشکل مواجه هستند.

نحوه تشخیص و درمان کوررنگی

آزمایشات زیادی برای تشخیص کوررنگی وجود دارد. یکی از این رایج ترین این آزمون ایشیهارا می باشد. در این آزمون تصاویر رنگی به فرد داده می شود. در هر یک از این تصاویر یک عدد یا شکل قرار داده خواهد شد. فرد مبتلا به کوررنگی قادر به تشخیص این عددها و اشکال نیست.

کور رنگی

درمان خاصی برای کوررنگی مطرح نیست. در صورتی که این بیماری از طریق وراثت منتقل شده باشد، قابل درمان نیست. اما اگر به واسطه یک بیماری چشمی یا دلایل دیگری بروز کرده باشد ممکن است با استفاده از دارو و یا سایر درمان های دیگر بهبود یابد.

برخی از افراد مبتلا به کوررنگی از لنزها و عینک های مخصوصی استفاده می کنند که می تواند در تشخیص رنگ ها به این افراد کمک نماید.

جمع بندی:

در این نوشته از سلسله مطالب وبسایت هوش کالا به بحث کور رنگی پرداختیم. ذکر کردیم که افراد مبتلا به کوررنگی در تشخیص برخی از رنگ ها با مشکل مواجه هستند. شایع ترین نوع آن دشواری در تشخیص رنگ سبز و قرمز است. این افراد ممکن است اشیاء را خاکستری ببینند.

برخی منابع

Types, Causes, Symptoms, and Treatment of Color Blindness

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *