گفتار درمانی کودک 4 ساله | 9 توصیه برای رشد گفتار و زبان

گفتاردرمانی کودک 4 ساله

گفتار درمانی کودک 4 ساله براساس مشکلات او متفاوت خواهد بود. این نوشته به شما کمک می کند تا به رشد گفتار و زبان فرزند 4 ساله خود کمک کنید. قبل ذکر این تمرینات ، توانایی هایی که یک کودک چهار ساله باید داشته باشد را ذکر می کنیم تا در صورتیکه فرزند شما این مهارتها را نداشت برای رفع مشکل به گفتاردرمانگر مراجعه کنید.

فهرست عناوین این نوشته

حرف زدن فرزند 4 ساله ام باید چطور باشد ؟

کودکان در سن چهار سالگی به سطح قابل قبولی از نظر گفتار وز بان دست پیدا م یکنند. می توانند جملات ساده و مرکب را بگویند و میانگین طول جملات 4 کلمه است ( جملات 4 تا 5 کلمه را براحتی بیان می کنند. ) در زیر برخی از ویژگی های شاخص گفتار و زبان کودکان را در این سن ذکر کرده ایم:

  • 1200 کلمه را می توانند بیان کنند.
  • از این تعداد 50 درصد کلمات ، اسم است ، 20 درصد افعال و مابقی صفت ، قید و.. است.
  • جملات 4 و 5 کلمه را بیان می کنند. همچنین به مرور شروع به ساخت جملات 5 کلمه ای می کنند.
  • از حرف “و” استفاده می کنند.
  • درباره وقایع و حوادث ، برنامه های تلویزیونی با جملات ساده و مرکب گفتگو می کنند.
  • اسم روزهای هفته ، ماههای سال ، کلماتی مانند آلوده ، ولگرد، آسون ، بدبخت و.. را به مرور بکار می برند.

تلفظ حروف :

وضوح گفتار کودک در این سن 100 درصد است. یعنی افراد غربیه تمام حرف های او را متوجه می شوند.

  • صداهایی نظیر ” ر” ، “ک ” ، “گ ” ، ” س ” ، “ز” را به تسلط نسبی رسیده اند و ممکن هنوز کمی انحراف داشته باشند.
  • مابقی صداها را به تسلط بیش از 90 درصد رسیده اند.

اگر وضعیت حرف زدن فرزندتان از شاخص های بالا ، پایین تر بود جهت ارزیابی می بایست به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) مراجعه کنید . در صورت نیاز گفتاردرمانگر ، جلسات گفتاردرمانی کودک 4 ساله را برای شما براساس نتایج ارزیابی پیاده می کند. اما گفتاردرمانگر کیست ؟ و چه کمکی به فرزند شما می کند ؟

نقش گفتاردرمانگر در رشد حرف زدن کودکان چهار ساله

گفتار درمانی یکی از شاخه های علوم پزشکی است و فارغ التحصیلان آن را ، آسیب شناس گفتار و زبان می نامند. نقش اصلی و آغازین آسیب شناس گفتار و زبان ، ارزیابی وضعیت حرف زدن کودکتان است. مهمترین قدم در حل هر مساله ای ، شناخت آن مساله است. در ابتدا می بایست یک ارزیابی دقیق از گفتار و زبان کودک ، اندامهای گویایی او ، محیط خانه انجام شود. پس از مشخص شدن آسیب های کودک براساس وضعیت کودک برنامه درمانی طراحی می شود.

برنامه درمانی همانند اثر انگشت برای هر کودک منحصر به او است. نمی توان برای هر کودک یک نسخه درمانی پیچید. در صورت تمایل به ویزیت گفتاردرمانگر ، شما می توانید یکی از روشهای حضوری یا گفتاردرمانی انلاین را انتخاب کنید.

مراکز گفتاردرمانی به تفکیک شهر

8 تمرین گفتار درمانی کودک 4 ساله

تمرینات تحت عنوان گفتار درمانی کودک 4 ساله در ادامه معرفی می کنیم نباید جایگزین جلسات گفتاردرمانی کودک شود. همانوطر که گفتیم آسیب شناس گفتار وز بان براساس وضعیت کودکان تمرینات موثر تری طراحی می کند و این تمرینات بصورت عمومی و سبب کار درخانه معرفی شده اند.

گفتاردرمانی کودکان چهار ساله بر ساخت جملات ساده و ترکیب جملات تاکید دارد. فرض بر این است که کودک توانایی بیان جملات دو کلمه ای و سه کلمه ای را دارد و یا تعداد واژگان مناسبی دارد.

1-با کودکتان زیاد صحبت کنید.

ما از طریق شنیدن حرف زدن را یاد می گیریم.شنیدن حرف های دیگران و همچنین صحبت هایی که با ما می شود. هنوز بهترین راه یادگیری حرف زدن کودک 4 ساله ، شنیدن زیاد است.

درباره وقایع پیرامون صحبت کنید. کارهایی که می کنید. کارهایی که می خواهید انجام بدهید.

الان می خوام ظرفها رو بشورم باید ظرفها رو بشورم تا تمییز بشن . بعد از شستن ظرفها باید اونها را به ترتیب تو کمد بزارم…

درصورتیکه فرزندتان با شما همکاری نمی کند می توانید نقش گزارشگر را برعهده بگیرید. کارهایی که می کند و یا می خواهد انجام بدهد را گزارش کنید.

تو داری میری تو اتاقت . الان رفتی سراغ عروسک تا باهاش بازی کنی ، این عروسکت رو منم خیلی دوس دارم ….

2-برای او داستان بخوانید.

فرزند 4 ساله شما علاقه زیادی به شنیدن داستان ها دارد. این داستان را می توانید از طریق عروسک هایش تعریف کنید یا از روی کتاب داستان بخوانید. سعی کنید کتاب هایی با تصاویر رنگی و جذاب برای فرزندتان انتخاب کنید.

نیاز نیست حتما متن کتاب را بخوانید. شما می توانید براساس تصویر های کتاب ، قصه را تعریف کنید. از جملات ساده 4 تا 5 کلمه ای استفاده کنید. همچنین از طریق حروفی مثل ” که ” ” تا” “و” کی توانید جملات مرکب نیز بسیارید. هر از گاهی می توانید جمله ها را ناقص بگویید تا کودک انها را حدس بزند یا آنها را کامل کند.

گفتاردرمانی کودک چهار ساله از طریق داستان خوانی

3- بازی ” پادشاه ” را انجام بدهید.

در این بازی یک نفر ، نقش پادشاه را دارد و به دیگری چند دستور می دهد و نفر دیگر باید دستورات را انجام بدهد. سعی کنید از دستورات چند مرحله ای استفاده شود. دستورات چند مرحله می تواند چنین باشند:

توپ رو از کمد بیار بزارش توی کیف ، کیف رو بده مامان.

شونه زیر میز رو بیار موهات رو صاف کن بعد بزارش روی مبل

..

این بازی باید دو طرفه انجام شود. یک بار پادشاه شما هستید و بار دیگر پادشاه فرزندتان است.

کمک به حرف زدن کودک 4 ساله

4-گفتار درمانی کودک 4 ساله را سرگرم کننده کنید.

تحقیقات مختلف نشان داده اند تمریناتی که جنبه سرگرمی و لدت انها بیشتر باشد بهتر به خاطر سپرده می شوند و تاثیر بیشتری دارند. در هنگام اجرای تمرینات اوقات خوشی را برای هم فراهمی کنید. باهم بخندید ، بالا و پایین بپرید. اگر او نتواست تمرین را انجام بدهد به او ایراد نگیرید. اعتماد به نفسش را کاهش ندهید و او را حمایت کنید.

5- جملات و عبارت کوتاه او را بسط بدهید.

اگر فرزندتان نیازهایش را بصورت تک کلمه ، دو کلمه یا سه کلمه می گوید. جملات او را با اضافه کردن کلمات ، طولانی تر کنید و پس از او ان جمله را تکرار کنید.

اگر او می گوید بابا توپ ، چی می خوای عزیزم ؟ توپ را چیکار کنم ، اهان بابا توپ رو بهت بده ؟

6- به او دلیلی بدهید تا جملات طولانی بکار ببرد!

برخی از والدین حتی اگر فرزندشان بصورت تک کلمه ای نیازشان را بیان کنند ، سریع نیازش را برطرف می کنند. در اینصورت کودک دلیلی برای بکار بردن جملات طولانی ندارد. برخی از مواقع بد نیست خودتان را به نفهمیدن بزنید. این به معنای لج بازی با کودک یا فشار به او نیست. جند بار خودتان را به نفهمیدن بزنید و بگویید متوجه نمی شوم و بعد جمله را بصورت کامل بگویید و نیازش را رفع کنید. این کار باعث می شود به مرور کودک انگیزه بیشتری برای یادگیری جملات پیدا خواهد کرد.

7-برای فرزندتان شعر بخوانید.

گفتار درمانی کودک 4 ساله ، می تواند شامل آموزش واژگان و جملات از طریق شعر خوانی باشد. کودکان علاقه ای بیشتری به شعر و کلمات ریتمیک دارند. همچنین بخاطر سپاری شعر راحت تر است. از شعرها و اهنگهای ساده استفاده کنید. در هنگام خواندن شعر ها ، قافیه شعرها تکرار کنید.

یکی از دلایلی که کودکان به شعر علاقه دارند حرکات و حس خوبی است که هنگام شعر خواندن پیدا می کنند. در هنگام خواندن شعر خواندن او را آزاد بگذارید و اجازه بدهید بالا و پایین بپرد.

8- وسایل ، اسباب بازی ها و موضوعات مورد علاقه کودک را برای تمرین استفاده کنید.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین انجام می دهند ، نادیده گرفتن علاقه کودک است. وقتی شما از اسباب بازی ها و موضوعات مورد علاقه کودک استفاده می کنید میزان توجه و همکاری کودک به شدت بالا می رود.

قبل از شروع تمرینات حرف زدن کودک چهار ساله ، لیستی از علایق کودک انتخاب کنید.

برای نمونه بسیاری از پسرها به مرد عنکبوتی علاقه زیادی دارند. شما می توانید عروسک مرد عنکبوتی را برای تمرین با کودک بیاورید با این عروسک حرف بزنید. یا بگویید که مرد عنکبوتی الان چیکار می کند یا می خواهد چیکار کند.

9-گفتاردرمانی تخصصی را از دست ندهید.

بسیاری از مراجعان گفتاردرمانی هوش بالا و شنوایی قوی دارند. بنابراین اگر کودک شما هوش قوی دارد و یا مشکل شنوایی ندارد به این معنا نیست که نیازی به گفتاردرمانی ندارد و خود به خود مشکل او حل خواهد شد. گفتاردرمانگر براساس نیاز فرزند شما بهترین تمرینات را بهترین شکل ممکن اجرا می کند.

بنابراین توصیه موکد داریم که اگر فرزند شما نسبت به هم سالان خود وضعیت گفتاری ضعیف تری دارد حتما با یک گفتاردرمانگر صحبت کنید. شما می توانید به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کنید یا از طریق آنلاین ، از راه دور با او صحبت کنید تا وضعیت فرزندتان را ارزیابی کند.

سوالات شما درباره گفتاردرمانی کودکان چهار ساله:

در پایان قضد داریم شایع ترین سوالاتی که در گفتاردرمانی کودکان 4 ساله از ما پرسیده می شود را پاسخ بدهیم با ما همراه باشید:

در چهار سالگی فرزندم چه کلمات و جملاتی را باید بگوید؟

کودکان فارسی زبان در سن 4 سالگی قادر هستند که حداقل 1200 کلمه را بیان کنند. این کلمات از طبقه افعال ، اسامی ، قید و صفات است. همچنین طول جملات انها بین 4 تا 5 کلمه است .

اگر کودکم نتواند خوب صحبت کند چه می توانم برایش انجام بدهم ؟

اولین و بهترین اقدام مشاوره با یک متخصص گفتاردرمانی است. گفتاردرمانگر پس از ارزیابی فرزندتان به شما می گوید آیا تاخیر او جدی است یا خیر و چه اقداماتی باید انجام دهید. همچنین در این نوشته ما 9 تمرین کاملا ساده را برای کار درخانه ذکر کردیم که این تمرینات می تواند به رشد گفتار و او کمک کند.

پسر من خوب حرف می زند به یکباره کلمات را تکرار می کند باید چیکار کنم ؟

تکرار کلمات ، قفل روی کلمات و کشیده گویی از نشانه های لکنت زبان کودکان است. در این صورت نباید در خانه کاری انجام بدهید و باید برای درمان به گفتاردرمانگر مراجعه کنید همچنین می توانید نوشته درمان لکنت در کودکان را مطالعه کنید.

مادر شوهر می گوید که شوهرم هم تا چند سالگی حرف نمی زد و مشکل پسرم ارثی است و خودش خوب می شود

این دلیل جدا از اینکه صحیح نیست بلکه عامل مشکلات جدی بسیاری از کودکان است. چه تضمینی است که حر زدن فرزندتان خود به خود خوب شود؟. بسیاری از کودکان به دلیل از دست دادن سن طلایی حرف زدن هیچ گاه نتوانستند مانند کودکان عادی صحبت کنند و مشکلات جدی در مدرسه پیدا کرده اند. در ضمن یادگیری گفتار وز بان ارثی نیست.

پسر من هم هوش بالایی دارد و هم شنوایی قوی دارد ولی خوب حرف نمی زند باید نگران باشم ؟

بسیاری از کودکانی که مشکلات گفتاری دارند هم هوش قوی دارند و هم شنوایی بالایی . ولی به دلایلی قادر نیستند مانند هم سن و سالانشان حرف زنند. که هنر گفتاردرمانگر این است که آن دلیل را پیدا و رفع کند. بنابراین در هر صورت نیاز به مداخله دارد.

20 دیدگاه دربارهٔ «گفتار درمانی کودک 4 ساله | 9 توصیه برای رشد گفتار و زبان»

  1. پسرم۴ سال داردوقتی ازش سوالی میپرسم در۵۰ درصد مواقع همان سوال راتکرارمیکنه بعضی وقتهاچندبار هم ازش میپرسم بازم تکرار میکنه هنوز هم بصورت کامل صحبت نمیکنه نسبت به همسن‌و سالاش البته حرف میزنه و خودم حرفاش رو دقیق متوجه میشم الان هم فرستادمش مهدکودک مربی اش میگه خوبه یادگیریش ولی همه چی تکرار میکنه مادبی زندگی میکنیم و تقریبا بیشتر وقتها تنها هستیم و مدرسه انگلیسی ایرانی میره میخواستم ببینم مدتی مدرسه بره و تو جمع باشه درست میشه یا نه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *