برای کمک به حرف زدن فرزندتان با او بازی کنید !!

بازی برای به حرف آوردن کودک تصویر

یکی از روش های به حرف آوردن کودکان بازی کردن با آنهاست. بازی برای نوزادان و کودکان چیزی فراتر از یک سرگرمی است. آن ها با بازی کردن اطلاعات زیادی کسب خواهند کرد که این اظلاعات منجر به کشف دنیای اطرافشان می شود. یکی از مهارت های که کودکان از طریق بازی به خوبی آن را یاد می گیرند « حرف زدن » است. برای به حرف آوردن کودک با او بازی کنید. در این نوشته ما اهمیت این موضوع را برای شما شرح می دهیم، پس با ما همراه باشید :

کودکان با دقت نگاه می کنند

فرزند شما از زمانی که متولد می شود، صورت شما را می بیند. به حرف زدن و رفتار شما دقت می کند. او اطلاعات زیادی را از بازی با شما کسب می کند که پایه های اساسی برای رشد گفتار و زبان در کودک محسوب می شوند.

زمانی که با کوکتان صحبت می کنید، به دهانتان نگاه می کند. هم چنین به حرکات لب و دهان و آنچه که می گویید ذقت می کند و آن ها را بخاطر می سپارد.

همه ی ما احساسات درونی مان را با حالات چهره متفاوت نشان می دهیم؛ مانند خشم، تعجب ، خوشحالی و … فرزند شما به دقت به چهره شما نگاه می کند. او بعد از مدتی به تطبیق این حالات چهره ای با احساسات و هیجانات می پردازد.

زمانی که با کودک صحبت می کنید و ارتباط برقرار می کنید، او به زبان بدن و حرکات شما توجه می کند. فرزندتان یاد می گیرد که هر حرکت زبان بدن شما چه معنایی دارد.

کودکان به دقت گوش می دهند

فرزند شما از قبل از تولد یعنی زمانی که در رحم مادرش بوده ، صداها را می شنید و بعد از تولد نیز اولین صدایی که تشخیص می دهد، صدای مادرش می باشد.

کودکان به تمام اصواتی که بیان می کنیم، کلمات و جملاتی که می گوئیم به دقت گوش می دهند. در آغاز، این کلمات و جملات برای آن ها معنایی ندارد. اما به زودی و و با کسب تجربه برای کودک مفهوم پیدا خواهند کرد. زمانی که با او بازی می کنید، به شما گوش می دهد و شروع به تقلید می کند.

والدین عزیز شما می توانید با شرکت در دوره ” بشنو و صحبت کن ” ، مخصوص آموزش والدین تکنیک ها، تمرینات و بازی های گفتاردرمانی قابل اجرا در خانه را در سریعترین زمان و با کمترین هزینه یاد بگیرید و با اجرای آن ها به رشد حرف زدن فرزندتان کمک کنید. بیش از ۹۵ درصد والدین شرکت کننده در این دوره رضایت بالایی داشته اند و شاهد پیشرفت فرزندشان در طول دوره بودند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر و شرکت در این دوره با شماره 09389999245 تماس بگیرید.

کودکان کشف می کنند

اینجاست که اهمیت بازی بیش از قبل مشخص می شود یعنی هنگامی که دلبندتان شروع به کشف محیط اطراف می کند. هر زمان که شما کنار فرزندتان می نشینید و در حین بازی با او صحبت می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ بگذارید مثالی بزنیم:

شما با کودکتان توپ بازی می کنید، در حین بازی بارها و بارها در گفته هایتان کلمه « توپ » را تکرار می کنید. مثلاً توپ بگیر، توپ بنداز، توپ بده مامان و … این تکرار کردن ها باعث می شود که کودک توپ را بشناسد و واژه توپ را « درک » کند. همچنانکه کودک کلمه را می شنود به تمامی حرکات شما نیز دقت می کند و تلاش می کند تا آن ها را تقلید نماید.

پس کشف کردن محیط اطراف از کودکی شروع می شود، درست زمانی که شما با کودکتان سرگرم بازی هستید یا کودک با خواهر و برادرهایش بازی می کند و حتی زمانی که او به تنهایی سرگرم است.

بازی برای به حرف آوردن کودک تصویر

کودکان تقلید می کنند

نگاه کردن و گوش دان مستمر به کودک باعث می شود که آن ها اطلاعات زیادی را در ذهنشان ثبت کنند. سپس کودک شروع به تقلید حرکات و اصواتی که دیده یا شنیده می کند. تقلید کودکان در حقیقت پایه ای برای یادگیری های بعدی آن هاست. کودکان در ابتدا از مهارت های حرکتی درشت (gross motor skils) تقلید می کنند. مانند تکان دادن دست یا پا، دست زدن و …

تقلید حرکات درشت مقدمه ای برای « زبان آموزی » است. آن ها تقلید مهارت حرف زدن و آواهای که شنیده اند را ابتدا در قالب cooing (بغبغو) انجام خواهند داد. حدودا از سن 1 تا 4/5 ماهگی کودکان شروع به تولید مجموع اصواتی خواهند کرد که به گفتار شباهت دارد. ( مانند آغو آغو کردن ) این آوا ها بیشتر شامل واکه های می باشند مانند /اوی/ آی/ و یا صداهای که در عقب دهان تولید می شوند. مانند / گ / یا / ق / .

سپس کودکان به سمت babling (غان و غون ) پیش می روند .در این مرحله کودک برخی اصوات دولبی مانن / م / ، / ب / را در صداسازی هایش می آورد. و شما صداهای مانند / ماما / یا / بابا / را از او خواهید شنید.

بعد از این مراحل فرزندتان کلمات واقعی را بیان خواهد کرد. پس در حقیقت همه ی آن زمان هایی که کنار کودکتان می نشینید، با او در قالب بازی صحبت می کنید. یا حتی زمان های که با خودتان صحبت می کنید، دلبندتان در حال یادگیری مهارت گفتار و زبان است. و پایه های مهارت های اجتماعی ، برقراری ارتباط و صحبت کردن در او شکل می گیرد.

کودکان از صحبت کردن برای اهدافشان استفاده می کنند

همه تجربیات و مهرات های که کودک از طریق دیدن، شنیدن، کشف کردن و تقلید به دست آورده، به او کمک خواهد کرد که کلمات و جملاتش را شکل دهد. سپس او از زبان برای اهدافش استفاده خواهد کرد. کودک از کلامات جدیدی که یاد گرفته برای برقراری ارتباط، بیان نیازها و خواسته هایش، دادن و گرفتن اطلاعات و … استفاده می کند. همچنانکه بزرگتر می شود، جملات و گفته هایش نیز متناسب با سن او پیچیده تر و طولانی تر خواهد شد.

در مقاله بعدی به معرفی اسباب بازی های که به « رشد گفتار و زبان » فرزندتان کمک می کند خواهیم پرداخت.

جمع بندی :

در این نوشته از سلسله مطالب مجله توانبخشی هوش کالا به بحث بازی کردن با کودکان برای به حرف آوردن آن ها پرداختیم. روش های مختلفی برای کمک به حرف زدن فرزندتان وجود دارد. یکی از این روش ها بازی کردن با کودک است. شما هنگام بازی با فرزندتان به حرف زدن او کمک خواهید کرد. بچه ها هنگام بازی به حرکات و حرف های شما به دقت توجه می کنند، و آن ها را تقلید می کنند.

مخاطبان محترم لطفا سوالات و انتقادات خود را نسبت به این نوشته مطرح نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *