درمان دیر حرف زدن کودک | از گفتاردرمانی تا طب سنتی!

درمان دیر حرف زدن در کودکان و نوزادان

در این نوشته می خواهیم درباره انواع روشهای درمان دیر حرف زدن کودک، برای شما مخاطبان عزیز مجله هوش کالا بنویسم. برخی از مواقع دیر حرف زدن کودک طبیعی است و برخی از مواقع نگران کننده است اما چه مواقعی باید نسبت به تاخیر کلامی فرزندمان نگران باشیم؟

چه زمانی نسبت به دیر حرف زدن کودک باید نگران باشیم ؟

در موارد زیر شما نسبت به تاخیر کلامی فرزندتان می بایست نگران باشید و به متخصص مربوطه برای درمان دیر حرف زدن مراجعه کنید.

  • فرزند یک ساله ای دارید که هنوز معنای چند کلمه را نمی داند.
  • فرزند 16 ماه به بالا دارید که هنوز تعداد کلمات بیانی اش کمتر از 10 مورد است.
  • فرزند 20 ماه به بالا دارید که هنوز 50 کلمه بیانی ندارد.
  • کودک دو ساله ای دارید که هنوز جملات ساده و عبارت دو کلمه ای را به کار نمی برد.
  • کودک سه ساله ای دارید که بسیاری از کلمات پرسشی ، مفاهیم ، اسامی حیوانات ، اشیا ، مکانها را بیان نمی کند.
  • کودکتان سه ساله و نیم سن دارد و هنوز از جملات سه کلمه و چهار کلمه استفاده نمی کند.
  • کودک 5 ساله ای دارید و هنوز نمی تواند اتفاقات روزمره را بصورت کامل در جملات مرکب بیان کند.

اگر فرزند شما جزو یکی از موارد بالا بود می بایست نسبت به درمان دیرحرف زدن کودکتان اقدام کنید. در هر صورت اگر بازهم نسبت به گفتار و زبان فرزندتان شک دارید توصیه می کنم برای اطمینان خاطر بیشتر به یکی از مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور مراجعه کنید و کودک خود را از لحاظ گفتار وزبان تست کنید.

انواع روشهای درمان دیر حرف زدن کودک

برای درمان دیر حرف زدن کودک روشهای مختلفی مطرح شده است . برخی از آنها اصلا جنبه علمی ندارند و قاعدتا کمی به تاخیر کلامی کودک نخواهند کرد. برخی از آنها نیز بعنوان بهترین روشهای درمانی مطرح شده اند. در هر صورت برخی از روشهای مطرح عبارتند از :

  • کار در خانه توسط والدین
  • طب سنتی و دیر حرف زدن
  • دارو درمانی در تاخیر کلامی
  • گفتاردرمانی

در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت و میزان تاثیر گذاری هر کدام را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

کار در خانه

یکی از روشهای مطرح شده در درمان دیر حرف زدن فرزند ، انجام تمرینات گفتاردرمانی در خانه است. برخی از این توصیه ها عبارت اند از :

  1. -میزان تماشای تلویزیون و استفاده از گوشی توسط فرزندتان را کم کنید.
  2. -با کودکتان زیاد صحبت کنید.
  3. متناسب با وضعیت گفتاری کودکتان صحبت کنید.
  4. علاقه فرزندتان را دنبال كنيد و در مورد آنچه علاقه دارد یا به آن توجه دارد صحبت کنید.
  5. زمان مناسبی را برای حرف زدن با او انتخاب کنید. زمانهایی که سرحال تر است و توجه بیشتری به شما دارد.
  6. تمرینات حرف زدن را در قالب بازی کار کنید. به جای سوال پرسیدن مداوم ، از طریق بازی کردن با او حرف بزنید.
  7. هيچ وقت از شيوه‌اي كه فرزندتان كلمه‌ها را ادا مي‌كند، ايراد نگيريد. همه کودکان در ابتدا مشکلات گفتاردرمانی دارند.
  8. برای کودکتان كتاب بخوانيد. ثابت شده است که کتابخوانی حتی در سنین نوزادی به رشد گفتار کمک می کند.
  9. از طریق حفظ تماس چشمی ، پاسخهای کلامی ، تقلید صداسازیهای کودک و استفاده از آهنگ کلامی .. گفتار کودکتان را تقویت کنید.

والدين و اطرافیان کودک، نقش بسيار مهمی در زبان‌آموزي كودكان خود دارند. تحقيقات  نشان داده است كه كساني كه در دوران كودكي‌شان، بيش‌تر كتاب خوانده‌اند يا برايشان بيش‌تر كتاب خوانده شده يا زمان بيش‌تري را به گفت‌و‌گو با والدين خود گذرانده‌اند، از دانش زبان بيش‌تري بهره‌مند شده و دامنه لغت وسيع‌تري دارند. این تحقیقات به ما یادآوری می کنند که کنار گذاشتن کودک با تلویزیون و یا گوشی و تبلت کمکی به حرف زدن کودکتان نمی کند.

در صورت تمایل می توانید نوشته های بیشتری در این موضوع بخوانید:

گفتاردرمانی کودک 4 ساله
گفتاردرمانی کودک 3 ساله

انجام تمرینات در خانه برای تمام کودکان دارای تاخیر کلامی مفید است اما کافی نیست. تمرینات بیشتری برای درمان دیر حرف زدن کودکان وجود دارد هر تمرینی برای یک کودک مفید است تشخیص اینکه چه تمریناتی باید درخانه انجام شود توسط گفتاردرمانگر مشخص می شود.

طب سنتی و دیر حرف زدن

بعنوان یک آسیب شناس گفتار و زبان مراجعان زیادی داشته ام که به دنبال توصیه های طب سنتی درمان دیر حرف زدن کودک خود بوده اند. در این نوشته می خواهم به اختصار در اینباره برای شما بنویسم. طب سنتی برای درمان تمامی اختلالات گفتار و زبان توصیه هایی از جمله خوردن تخم مرغ ، تخم کفتر یا بادام ، روغن زیتون کرده است. تاکنون هیچ تحقیقی نتواسته است ثابت کند که خوردن این مواد غذایی بر رشد گفتار و زبان تاثیر دارد.

متاسفانه در بسیار یاز موارد دیده شده است که والدین به دلیل انتظار بالا از طب سنتی فرصت زیادی از سن زبان آموزی کودک خود را از دست داده اند و در نهایت به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

یادگیری گفتار و زبان فقط در تا 6 سالگی ممکن است و پس از آن یادگیری بسیار کند می شود. بهتر سن برای یادگیری خرف زدن زیر سه سال است. اینکه شما منتظر درمان خود به خودی یا درمان طب سنتی باشید ریسک بسیار بالایی دارد و معمولا نتیجه بخش نخواهد بود.

داروی حرف زدن :

فرزند یک پدر و آلمانی بصورت آلمانی حرف می زند. کودکان اگر برای تاخیرشان هیچ گونه علت پزشکی نداشته باشند ( بیش فعالی و یا دیگر بیماریها ) نیاز به دارویی برای درمان دیر حرف زدنشان ندارد. در مورد کودکانی که علت پزشکی دارند نیز دارو حرف زدن را به کودک یاد نمی دهد بلکه صرفا موانع یادگیری گفتارو زبان را برطرف یا تاثیرشان را کمتر می کند.

تشخیص اینکه کودکتان نیاز به دارو دارد یا خیر برعهده پزشک متخصص اطفال یا متخصص روانپزشکی کودکان است. در هر صورت نباید فراموش کنیم انجام تمرینات در خانه و گفتاردرمانی در کنار دارو ضروری است.

گفتاردرمانی در دیر حرف زدن کودکان

گفتاردرمانی توسط آسیب شناس گفتار و زبان انجام می شود و با مشاوره و روانشناسی متفاوت است. آسیب شناس گفتار و زبان در طول جلسات ابتدایی وضعیت گفتارو زبان کودک را ارزیابی می کند و به دنبال علت تاخیر کلامی کودک خواهد بود. تنها متخصص برای درمان اختلالات گفتار وزبان و دیر حرف زدن کودک گفتاردرمانگر است.

ممکن است درمانگر مجموعه ای ماساژها را برای درمان مشکل گفتاری کودکتان انجام دهد. ممکن است تصمیم بگیرد از طریق بازی مهارتهای پیش نیاز گفتاری را با کودک کار کند. تمامی این پلن های درمانی پس از ارزیابی کودک مشخص می شود.

جلسات گفتاردرمانی بصورت انفرادی و در جلسات 30 تا 45 دقیقه ای است. ممکن است براساس شدت مشکل کودک از دو هفته ای یک جلسه تا هفته ای سه جلسه نیاز به جلسات داشته باشد. همچنین طول درمان ممکن است از یک ماه تا چند ماه متغیر باشد.

علل دیر حرف زدن کودکان :

علل زیادی می تواند سبب دیر حرف زدن کودک شود ولی برخی از علل شایع غیر پزشکی عبارتند از :

  • کودک در محیط غنی از لحاظ کلامی قرار نگرفته است. اطراف کودک کسی نیست و یا اگر هست کمتر با او صحبت می کنند.
  • استفاده زیاد کودک از وسایلی نظیر تلویزیون ، گوشی سبب تاخیر کلامی کودک می شود.
  • به دلایل مختلف از جمله توجه زیاد ، انگیزه ای برای بیان واژگان ندارد و اهداف ارتباطی او بدون درخواست کلامی برطرف می شود.
  • کودک در محیط چند زبانه قرار گرفته است.

برخی از موارد پزشکی نظیر کم شنوایی ، اوتیسم ، فلج مغزی ، عقب ماندگی ذهنی ، شکاف کام و.. نیز می توانند سبب دیر حرف زدن کودک شوند.

جمع بندی :

ما سعی کردیم در این نوشته درباره روشهای مطرح در درمان و توانبخشی دیر حرف زدن کودک ائم از کار در خانه ، طب سنتی ، دارو درمانی و گفتاردرمانی بنویسم. اگر در این رابطه سوالی دارید بدون نگرانی در قسمت نظرات مطرح کنید. به شما قول می دهیم تیم هوش کالا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهد.

16 دیدگاه دربارهٔ «درمان دیر حرف زدن کودک | از گفتاردرمانی تا طب سنتی!»

  1. مهشید ندایی مقدم تهرانی

    من پرستار کودکی هستم که سه سال رو تمام کرده و وارد چهار سالگی شده مامان بابا خواهش مرسی ممنون رو بهش یاد دادم جیش گفتن ولی تنبلی می کنه بازیگوشه حرف نمیزنه چیکار باید کرد وسط بازی یک وقت هایی کلماته خیلی سختی مثله متشکرم و… میگه ولی وقتی بهش میگیم بگو نمیگه

  2. سلام پسرم ۳ سال و۴ ماه دارد حرف میزنه ولی جمله خیلی کم میگه تو رو خدا بگید چیکار کنم یه ده جلسه گفتا ر درمانی هم بردمش ولی هیچ تاثیری نداشت مثلان کلمه خ رو اصلان نمیتونه بگه تو رو خدا کمکم کنید دارم دیوانه میشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *