درمان سریع بی خوابی | رفع بی خوابی سریع با چند راهکار ساده + فیلم

خواب یک فرایندی طبیعی‌ست که به طور منظم در هر شبانه روز اتفاق می افتد و کیفیت آن مستقیما روی عملکرد حالت بیداری تاثیر می گذارد. اما چطور در شب خواب راحت داشته باشیم و دچار بی خوابی نشویم؟ چطور رفع بی خوابی سریع رو تجربه کنیم؟ در این نوشته از سلام درمانگر برای درمان سریع بی خوابی یک فیلم و چند راهکار ساده برای شما آماده کردیم. شاید باور نکنید اما با رعایت کردن همین نکات در طول روز، به راحتی در شب می خوابید و درمان فوری بی خوابی را رقم می زنید!

درمان سریع بی خوابی با چند راهکار ساده و باورنکردنی

بسیاری از موارد بی خوابی با تغییراتی در نحوه عملکرد روزانه قابل درمان است. ما در اینجا روش هایی را برای شما آورده ایم که باعث می شوند افکار و رفتارهایی که باعث بدتر شدن مشکلات بی خوابی می شوند را شناسایی کنید و عادت هایی که باعث تقویت خواب آرام می شوند را جایگزین آن ها کنید.

از خوردن وعده های غذایی سنگین و نوشیدنی زیاد قبل ازخواب خودداری کنید

برای درمان سریع بی خوابی حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب از وعده های غذایی سنگین استفاده نکنید.

سعی کنید از غذاهای تند و اسیدی مانند غذاهای پرچرب و سرخ شده، سس تند، نوشیدنی های کافئین دار( مثل قهوه و چای) و… در شب کمتر استفاده کنید چون باعث سوزش معده و بی خوابی می شوند.

برای درمان بی خوابی سریع، سعی کنید در طول روز ورزش کنید

ورزش منظم در طول روز سطح انرژی شما را افزایش می دهد اما با پیش آمدن خستگی ناشی از ورزش کردن، می تواند در شب خواب آرامی به شما هدیه کند. بنابراین یک پیاده روی تند در عصر، میتواند به خسته شدن و رفع بی خوابی سریع کمک کند.
علاوه بر این ورزش می تواند در کاهش استرس که یکی از دلایل بی خوابی است به شما کمک کند. اما این در صورتی است که باید از ورزش شدید تا سه ساعت قبل از خواب خودداری کنید.

درمان سریع بی خوابی با چند راهکار ساده

استرس خود را از بین ببرید تا سریع تر بخوابید

نگرانی های مربوط به محل کار، مدرسه یا خانواده می تواند شما را مضطرب کند و ذهن شما را در شب فعال نگه دارد.
بنابراین برای غلبه بر استرس خود و رفع بی خوابی سریع سعی کنید کاری را انتخاب کنید که برای شما جذاب و آرامش بخش باشد ولی شما را به مدت طولانی مشغول خود نکند. مدیتیشن کردن، مطالعه‌ی یک مجله یا نوشتن کارهای روزمره می‌تواند باعث درمانی سریع بی خوابی شود.

همینطور کارهایی مانند مطالعه در نور کم، گوش دادن به کتاب صوتی، رادیو یا یک موسیقی آرامش بخش و …می تواند به شما در رفع بی خوابی کمک کند. هدف از این کار این است که توجه ذهن خود را به سمت موضوعی نامرتبط با موردی که ذهنتان را مشغول کرده و باعث استرس شما شده است معطوف کنید.

درمان سریع بی خوابی با چند راهکار ساده

در فیلم بالا به این نکته اشاره کردیم که استرس نخوابیدن، خود عامل مهمی در بروز بی‌خوابی در افراد مختلف هست. در مواردی که شما دچار استرس یا افسردگی هستید و این موضوع باعث اختلال در خواب شما شده است مراجعه به روانشناس می تواند به شما در رفع این اختلال کمک کند. شما می توانید با کلیک بر روی لینک لیست مراکز مشاوره کشور به مراکز مشاوره به تفکیک شهر دسترسی پیدا کنید.

از مصرف کافئین (قهوه چای و شکلات)، الکل و نیکوتین (سیگار) در شب خودداری کنید

برای داشتن یک خواب شبانه آرام از مصرف نیکوتین خودداری کنید و مصرف کافئین را مخصوصا در ساعات عصر و شب محدود کنید.

برای رفع بی خوابی سریع، در یک اتاق آرام، تاریک و راحت بخوابید

یکی از راه هایی که برای درمان سریع بی خوابی پیشنهاد می شود این است که اتاق خوابتان راحت، تاریک، بی سر و صدا و با دمای مناسب (ترجیحا خنک) باشد.

می توانید بر روی چشمان خود چیزی مانند چشم بند قرار دهید تا نور شما را اذیت نکند یا اگر سر وصدا باعث بی خوابی شما می شود می توانید گوشی بگذارید.

رفع بی خوابی سریع

برای رفع بی خوابی سریع، همه وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

در ویدئوی بالا به این موضوع اشاره کردیم که چرخه خواب به نور حساس هست. استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی، استفاده از تلفن همراه و… در اواخر شب بخاطر نوری که دارند، خوابیدن را برای شما دشوار می کند و مغز رو فعال و آماده به کار نگه می‌دارند.

رفع بی خوابی سریع

خواندن و نوشتن می توانند فعالیت های خوبی برای کمک به شما قبل از خوابیدن باشند

برای آرامش بیشتر و بهبود خواب سعی کنید به جای استفاده از کتاب های الکترونیکی از کتاب های فیزیکی استفاده کنید.

نوشتن رویدادهای مثبتی که در طول روز برای شما اتفاق افتاده است یا ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، می تواند حالت خوشایندی برای شما به وجود آورد. رویدادهای استرس زا را کاهش می دهد و آرامش بیشتری را در هنگام خواب ایجاد می کند.

برای درمان بی خوابی مواردی را که باعث خوشحالی شما می شوند تجسم کنید

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای درمان سریع بی خوابی این است که به جای اینکه در رختخواب نگران باشید و به چیزهای استرس زا فکر کنید، مکانی را تجسم کنید که به شما احساس خوشبختی و آرامش می دهد.

بی خوابی ممکن است برای افراد مختلف پیش آید. افراد باردار یا افراد مسن از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به راهکارهایی برای درمان سریع بی خوابی در بارداری و افراد مسن می‌پردازیم.

انجام فعالیت‌های بدنی سبک؛ راهکار اولیه برای درمان سریع بی‌خوابی در بارداری

ورزش کردن در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود. زیرا بعضی از افراد باردار با توجه به وضعیت خود یا جنین، مجاز به انجام فعالیت های ورزشی نیستند. بنابراین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان ورزش های ملایم مثل پیاده روی را شروع کنید.

اگر پزشک مجوز ورزش کردن به شما را نداده است،‌ سعی کنید از ورزش های کم جنب و جوش تر مثل یوگا استفاده کنید. همینطور از همسر خود بخواهید با همراهی کردن یا ماساژ های ملایم، انجام این کار هارا برای شما راحت تر کند.

مکمل های غذایی برای درمان سریع بی خوابی در دوران بارداری

استفاده از هرگونه دارو یا مکمل در دوران بارداری باید با وسواس بالایی انجام شود. اگر پزشک شما تشخیص دهد که کاهش کیفیت خواب یا بی خوابی های شما با استفاده از مکمل ها رفع می‌شود،‌ احتمالا از مکمل هایی مثل ملانتونین برای درمان سریع بی خوابی شما استفاده کند.

کمترنوشیدن آب در شب،‌ یکی دیگر از روش های درمان بی خوابی سریع در دوران بارداری محسوب می‌شود. بنابراین سعی کنید از مصرف زیاد آب قبل از خوابیدن خودداری کنید تا از بیدار شدن های مکرر در طول شب در امان باشید و کیفیت خواب خود را ارتقا دهید.

درمان سریع بی خوابی در افراد مسن

بی خوابی سالمندان در دو طیف اولیه و ثانویه قرار داد. مورد نخست زمانی اتفاق می‌افتد که پزشکان معالج، نمی‌توانند علت روشنی برای بی خوابی سالمند شما عنوان کنند. در این شرایط درمان پیچیده تر خواهد بود زیرا باید ابتدا با مطالعه‌ی سبک زندگی و نحوه خوابیدن سالمند، علت بی خوابی را کشف کنند. پس از آن به درمان بی خوابی بپردازند.

مورد دوم اما بی خوابی ثانویه در سالمندان است که پزشکان با معاینه های انجام شده، دلایلی را برای بی خوابی‌افراد مسن مطرح می‌کنند. در این نوع از اختلال خواب در افراد مسن، پزشکان اختمالا بی خوابی را به افسردگی، اعتیاد، ضعف در اعصاب،‌ سرطان یا اضطراب ربط می‌دهند.

مورد مهم دیگر اما مصرف برخی دارو هاست. برخی دارو هایی که افراد مسن مصرف می‌کنند ممکن است باعث بروز درجاتی از بی خوابی در افراد مسن شود. بنابراین پزشکان برای درمان سریع بی خوابی در افراد مسن، سعی می‌کنند داروهای جایگزین را تجویز کنند

عوارض بی خوابی شبانه چیست؟

با این که راهکارهای درمان سریع بی خوابی را در بالا برای شما آورده ایم اما شاید برای شما مهم باشد بدانید بی خوابی چه عوارضی برای شما دارد. در پایین به توضیح این موارد برای شما پرداخته ایم.

رفع بی خوابی سریع
  • افزایش احتمال ابتلا به افسردگی: همانطور که ویدئوی بالا اشاره کردیم بی خوابی شدید میتواند موادی رو در مغز ترشح کنه که مشابه افراد افسرده است. بنابراین افسردگی و بی‌خوابی بی ارتباط با همدیگه نیستند.
  • عدم تمرکز و حواس پرتی : بی خوابی احتمال تعداد خطاهای توجه و تمرکز را چند برابر می کند.
  • افزایش تصادفات رانندگی :عدم وجود خواب کافی از جمله خطرات جدی است که ممکن است باعث تصادفات مرگبار شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف و آسیب پذیری در برابر بیماری ها: کمبود خواب باعث جلوگیری از تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و ممکن است بدن شما نتواند باکتری ها و ویروس ها را دفع کند.
  • چاقی: خواب از طریق تاثیر بر هورمون هایی که اشتها را تنظیم می کنند نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن دارد.
  • فشارخون بالا: هرچه میزان بی خوابی بیشتر باشد خطر فشارخون بالا افزایش می یابد.
  • بدخلقی: افرادی که خواب کافی ندارند ممکن است در طول روز عصبانی و آسیب پذیر باشند. همچنین این افراد در روابط خانوادگی و اجتماعی دچار مشکل می شوند.
  • کند شدن سرعت عمل: کمبود خواب باعث می شود عکس العمل های شما کند شود و ذهنتان نمی تواند با کیفیت قبلی خود، تصمیم گیری کند.
  • و …

جمع بندی درمان سریع بی خوابی

ما در این نوشته به صورت فیلم به شما نشان دادیم که چه چیز هایی می‌توانند باعث بی خوابی شوند. به زبان ساده چند راهکار باورنکردنی برای درمان سریع بی خوابی برای شما عزیزان آورده ایم. در این وضعیت به جای استفاده از قرص های خواب آور، با رعایت چند راهکار ساده بر بی خوابی خود غلبه می کنید. پیامدهای ناشی از بی خوابی را نیز برای شما بیان کرده ایم. با این حال اگر در این رابطه سوالی دارید حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید تا به سوالات شما توسط متخصص پاسخ بدهیم.

برخی از منابع:

بی خوابی ویکی پدیا
insomnia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *