برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ؟

برای باز شدن زبان بچه چی بخوره

بسیاری از مراجعان کلینیک از من می پرسند که ” برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ؟ ” یا ویتامین برای حرف زدن کودک چی هست ؟. در این نوشته به این سوالات پاسخ می دهیم. چند مورد از مواد غذایی که در طب سنتی مطرح شده اند را بررسی می کنیم و در انتها چند راهکار برای حرف زدن کودک به شما هدیه می دهیم لطفا تا انتها با ما باشید.

قبل از انکه وارد بحث تغذیه و ویتامین برای حرف زدن کودک بشویم باید بگویم که نباید امیدوار باشید که خوردن خوراکی ها ، به تنهایی باعث باز شدن زبان فرزندتان شود. مگر آنکه فرزندتان سوتغذیه داشته باشد و این سو تغذیه بر کل رشد او ائم از گفتار و جسم و ذهن اش تاثیر گذاشته باشد.

در صورتیکه کودکی سوتغذیه داشته باشد، برای رفع آن می بایست به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کند. با ما همراه باشید پس از بررسی خوراکی هایی که برای باز شدن زبان بچه در طب سنتی توصیه شده اند ، به سراغ درمانهای کاملا عملی و مفید می رویم و به شما کمک می کنیم تا مشکل گفتاری فرزندتان را حل کنید.

مصرف امگا ۳ و تاثیر آن بر رشد کلامی کودک

اخیرا چند تحقیق انجام شده که نشان داده مصرف امگا ۳ می تواند تا حدودی بر رشد کلامی کودک تاثیر مثبت داشته باشد.

 امگا 3 خانواده ای از اسید های چرب غیراشباع است . غالبا امگا ۳ در روغن ماهی وجود دارد. در یک تحقیق ، به کودکان ۲ تا ۸ ساله، مکمل روغن ماهی ( حاوی امگا ۳ ) داده شد. که با بررسی ان متوجه شده اند این کار می تواند باعث رشد کلامی کودکان شود.

نوشته پیشنهادی : چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود ؟

برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ( براساس طب سنتی )

اختلالات گفتاری تنوع زیادی دارند. برخی از شایع ترین آنها عبارتند از : دیر حرف زدن کودک، مشکل لکنت زبان ، گرفتگی صدا و مشکل تلفظ است. هر کدام از آنها درمانهای جداگانه ای دارند. براساس جستجویی که انجام داده ایم هیچ مطالعه و تحقیقی مستندی ، مبنی بر خوردن یک خوراکی برای باز شدن زبان بچه نیافته ایم. اما برخی از منابع غیر مستند طب سنتی ادعای درمان تمام این اختلالات را فقط با خوردن برخی خوارکیها داشته استً!

برخی از متخصصان طب سنتی ! ادعا کرده اند که خوردن تخم بلدرچین و اردک به باز شدن زبان بچه کمک می کند. طبق توصیه آنها تخم بلدرچین را ۱۵ روز در ماه و به صورت یک روز در میان ، آب پز کنید. زرده عسلی آن را با مقداری عسل مخلوط و به فرزندتان بدهید.

به تجربه بسیاری از مراجعان ما که مشکل در حرف زدن داشته اند گفته اند که از این روش استفاده کرده اند و هیچ تاثیری ندیده اند. برخی نیز عوارضی گزارش داده اند.

همچنین برخی از دیگر از منابع غیر مستند طب سنتی ، گفته اند که مصرف تخم اردک ، برای افزایش سرعت تکلم بچه‌ها مفید است. طبق این ادعا ابتدا باید زرده عسلی تخم اردک را با روغن زیتون مخلوط کنید یا در روغن زیتون زرده آن را کمی تفت دهید و با عسل ترکیب کنید و سپس ۱۰-۱۵ روز در ماه روزی یک زرده را به کودکی که خوب حرف نمی‌زند، بدهید.

مجله توانبخشی هوش کالا استفاده از این موارد مطرح شده را تایید نمی کند. همچنین به جهت اینکه بسیاری از کودکان با سرگرم شدن در این روش ها ، از درمانهای علمی باز می مانند و وقت طلایی حرف زدن را از دست می دهند پیروی از این روشها را در نهایت مضر دانسته است.

راهکارهای عملی برای باز شدن زبان بچه

باز شدن زبان بچه ، اگر بر طبق اصول علمی به پیش رود کار سختی نیست. کودکان مهارت حرف زدن و هر مهارت دیگری را از طریق تمرین یاد می گیرند. شما با خوردن یک خوراکی خاص پیانو یاد نمی گیرید. بلکه با تمرین کردن پیانو برطبق اصول و آن زیر نظر یک استاد می توانید به این مهارت دست پیدا کنید.

کودکان فارسی زبان در یکسالگی اولین کلمه معنا دار خود را بیان می کنند. به مرور تعداد واژگان انها بیشتر و بیشتر می شود به نحوی که در دو سالگی بیش از 100 کلمه دارند و بصورت دو کلمه صحبت می کنند. این فرایند یک شبِ اتفاق نمی افتد. کودکان عاشق حرف زدن هستند بخصوص اگر با آنها صحبت شود. در ادامه 9 تمرین برای تسریع در حرف زدن ذکر می کنیم.

[ نوشته پیشنهادی : حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است ]

در این نوشته ما سعی کردیم سوال شما درباره ” برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ؟ ” پاسخ بدهیم. گفتیم که هیچ تحقیق مستندی در این زمینه وجود ندارد و نباید تصور کنید با خوردن یک خوراکی کودک به مهارت گفتاری دست پیدا می کند.

9 تمرین برای حرف زدن کودک

ما قبلا در نوشته 9 تکنیک آموزش حرف زدن به کودکان در اینباره نوشتیم . در ادامه این تکنیک ها را بصورت مختصر نیز نوشته ایم.

  1. زیاد حرف بزنید : کودکان از طریق شنیدن کلمات و جملات ، حرف زدن را یاد می گیرند. هر چه قدر بتوانید با او بیشتر صحبت و تعامل داشته باشید به حرف زدنش بیشتر کمک می کنید.
  2. واضح حرف بزنید : کمی کشیده تر و اغراق آمیز تر حرف بزنید تا کودکتان متوجه صحبتتان شود.هر چه قدر هنگام حرف زدن لحن شما اهنگین تر باشد احتمالا یادگیری کلمات و جملات بیشتر می شود.
  3. کمتر سوال بپرسید : برخی از والدین بجای توصیح دادن و حرف زدن، فقط از کودک سوال می پرسند که این نه تنها کمکی نمیکند بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس او نیز می شود.
  4. باز خورد مناسب بدهید : ارائه بازخوردهای ( عکس العمل ) مناسب مانند تشویق کردن ، توجه به صداها و صداسازی ها و تقلید آنها، به حرف زدن فرزندتان کمک می کند.
  5. کتاب داستان بخوانید : از کتاب داستانهای مصور و رنگی استفاده کنید و براساس درک کودک آن قصه را بخوانید. نوشته کتاب تاثیر کتابخوانی بر رشد گفتار وزبان نیز می تواند برای شما مفید باشد.
  6. در بافت مناسب با کودک حرف بزنید : در موقعیت های مختلف مانند حمام ، لباس پوشیدن ، غذا خوردن با کودکتان صحبت کنید. در مورد کارهایی که انجام می دهید ، کارهایی که می خواهید انجام بدهید و یا انجام دادید با او صحبت کنید.
  7. صداهای محیطی و صدای حیوانات را به کودک اموزش دهید. برای نمونه هر وقت سگ را می بینید یا تصویرش را نشانش می دهید بگوید هاپ هاپ، سگ میگه هاپ هاپ یا اگه ماشین را دیدید بگویید بیپ بیپ..
    این صداها واژه ها هم برای کودک لذت بخش است هم امکان بیانشون راحتتره برای گفتن کلمات سخت باید از واژه گان ساده شروع کرد.
  8. در ابتدای حرف زدن، برای تلفظ صحیح به کودک فشار نیاورید: در ابتدا همه کودکان در بیان کلمات مشکلات تلفظی ای دارند اما به مرور این مشکلات کمتر می شود. بنابراین اگه فرزندت به ماشین میگه ماتی ، بجای اینکه بهش ایراد بگیری یا بهش تذکر بدی ، کلماتش رو بپذیر و خودت درستش رو بعدش بگو. با این کار اعتماد به نفس فرزندت در بیان واژگان بیشتر میشه.
  9. به تلاش های نوزادتان برای حرف زدن توجه کنید : ممکن است نتیجه این تلاشها یک صداسازی ساده باشد. مهم نیست همین که بهش توجه کنی بهش انگیزه بیشتری میدی. اگر حتی اگه نتیجه ان چیزی نبود که شما می خواستید با این حال به تلاشهایی که برای ارتباط بر قرار کردن انجام می دهد توجه کنید. توجه کردن و تشویق کردن شما سبب تکرار مجدد این تلاشها و در نتیجه زود حرف زدن نوزاد تان می شود.  برای آموزش حرف زدن به نوزاد  باید صبور باشید.

ما در این نوشته قصد داشتیم به سوال شما درباره ” برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ” پاسخ بدهیم. گفتیم که تغذیه به تنهایی به رشد حرف زدن کمکی نمی کند. می بایست برای ارزیابی دقیق تر به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید. گفتاردرمانگر پس از ارزیابی وضعیت گفتار فرزندتان متناسب به مشکل او به شما برنامه می دهد.

[ نوشته پیشنهادی : گفتاردرمانی کودک 2 ساله ]

گفتار درمانی چطور است؟

گفتاردرمانی می تواند به شکل جلسات حضوری یا گفتار درمانی آنلاین برگزار شود. گفتاردرمانگر در ابتدا سوالاتی از شما می پرسد. این سوالات درباره دوران بارداری ، زایمان و وضعیت پزشکی کودک است. پس از آن تعامل شما با فرزندتان را بررسی می کند. در انتها خود درمانگر پس از برقراری ارتباط با کودک از طریق آزمونهایی ، ارزیابی همه جانبه ای از وضعیت گفتار و زبان کودک به عمل می آورد.

مهمترین بخش هر مساله ای ، شناخت آن مساله است. درمانگر در جلسه اول شناخت جامعی از وضعیت حرف زدن کودک بدست می آورد که براساس آن برنامه درمانی متناسب با وضعیت کودک را طراحی می کند. در طول جلسات بعد در کنار تمریناتی که درمانگر با کودک انجام میدهد از طریق مشاوره به والدین به انها کمک می کند تا تعامل سازنده ای را در خانه با کودک فراهم کنند.

طول دوره درمان کودک براساس سن کودک و میزان همکاری او متفاوت خواهد بود. در حالیکه برخی از کودکان فقط نیاز به چند جلسه گفتاردرمانی دارند برخی دیگر نیاز به دوره درمانی بیشتر و فشرده تر دارند.

شما می توانید جهت تماس با گفتاردرمانگر، براساس نیاز خود بر روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید :

مراکز گفتاردرمانی به تفکیک شهر

جمع بندی :

در این نوشته در ابتدا درباره به سوالی که زیاد پرسیده می شود یعنی برای باز شدن زبان بچه چی بخوره پاسخ دادیم. گفتیم که بر طبق تحقیقات مختلف که انجام شد تغذیه به تنهایی برای به کمک به حرف زدن کافی نیست. در ادامه ادعاهایی که طب سنتی مطرح کرده بود را بررسی کردیم. سپس توصیه های عملی که برای رشد حرف زدن کودک مفید هستند را نام بردیم. امیدواریم این نوشته به شما کمک کرده باشد. اگر هنوز سوالی درباره نقش تغذیه دارید در قسمت کامنت ها از ما بپرسید.

برخی از منابع :

speechandlanguagekids

9 دیدگاه دربارهٔ «برای باز شدن زبان بچه چی بخوره ؟»

  1. سلام خسته نباشید یه دختر یک سال و هفت ماهه دارم هنوز نمیتونه حرف بزنه خیلی نگرانشم لطفا راهنماییم کنید مرسی

    1. سلام بچه ها توی سن باید بتونند حداقل 20 کلمه بیان کنند. نگران نباش اما مهمه که برای رفع تاخیر کلامی اش اقدام کنی. تمرینات گفته شده رو انجام بده و همینطور برای ارزیابی به گفتاردرمانگر مراجعه کن

  2. دخترم ۷ ساله ولی خوب کلمات را تلفظ نمی کند لکنت ندارد ولی جملات طولانی را خوب نمیتواند بیان کنه یا تلفط کنه ولی اکثر کلمات تلفط میکنه ولی بعصی کلمات را خوب تلفط یا اشتباه تلفط می کند خواهش میکنم کمک کنید

    1. سلام مشکل تلفظ به سه شکل دیده میشه خرابگویی ، جابجایی صدا و حذف صدا بچه ها توی سن 4.5 سالگی توانایی بیان با ثبات تمامی صداها رو به دست میارند اگه فرزندت مشکل تلفظ داره مهمه که به گفتاردرمانی مراجعه کنی. خیلی سریع تلفظ حروف رو یاد می گیره و اعتماد به نفس کودک آسیب نمی بینه

  3. سلام یه پسر ۲ ساله دارم هنوز حرف نمیزنه نمیدونم باید ببرمش گفتاردرمانی یا نه لطفا راهنماییم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *