همه چیز درباره ترس کودک از ماشین

ترس کودک از ماشین تصویر

گاها پیش آمده والدینی که به ما مراجعه میکنند می گویند اخیرا فرزندمان از ماشین می ترسد. در این مواقع معمولا سوالهایی که می پرسند در همه پدر و مادرها مشترک است. سوالاتی نظیر؛ علت این ترس چیست؟ برای رفع آن چه کار کنیم؟ یا اصلا این ترس کودک من طبیعی است؟

پیشنهاد میکنیم برای یافتن پاسخ این سه پرسش ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

6 دلیل ترس کودک از ماشین

وقتی میبینیم کودک ما از مسئله ای می ترسد قبل از هر کاری بهتر است علت این ترس را بدانیم. بنابراین در ابتدا 6 دلیلی که عمدتا باعث ترس کودکان از ماشین می شود را با هم بررسی می کنیم:

  1. وجود ترسی دیگر در کودک: ممکن است علت ترس کودک از ماشین وجود ترسی دیگر باشد. به عنوان مثال برخی کودکان کلا از فضاهای بسته می ترسند. یا گاهی هم ترس از غریبه ها باعث می شود سوار تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی نشوند. پس بهتر است برای ریشه یابی علت ترس کودکتان از ماشین رفتار او را به خوبی زیر نظر بگیرید.
  2. ویژگی های شخصیتی کودک: ویژگی شخصیتی کودکان با هم متفاوت است. برخی از آنها راحت با ماشین کنار می آیند و حتی به آن علاقه دارند. اما بعضی کودکان برای عادت کردن به ماشین به زمان بیشتری نیاز دارند. چراکه گاهی اوقات حتی حرکت سریع تصاویر از پنجره ها هم میتواند آنها را حساس و تحریک پذیر کند. بنابراین گاهی کافیست کمی زمان به کودکتان بدهید تا به ماشین عادت کند.
  3. تجربه ای ناخوشایند از ماشین: امکان دارد کودک در یک سانحه رانندگی بوده و یا یک تصادف را از نزدیک دیده باشد. همین تجربیات ناخوشایند احتمالا باعث ترس فرزند شما از ماشین شده اند.
  4. مشاهده ترس والدین از ماشین: کودک بسیاری از رفتارهای پدر و مادرش را تقلید میکند. بنابراین والدینی که از وسایل نقلیه می ترسند، این ترس را به کودک شان نیز منتقل می کنند.
  5. تامین نشدن رفاه کودک در خودرو: برخی مواقع کودک حس میکند رفاه و امنیتش در ماشین تامین نمی شود. مثلا خراب بودن صندلی اش بارها باعث آزار او روی موانع خیابان شده است. یا وقتی اتفاقی از خرابی اتومبیل صحبتی می شنود ممکن است حس کند ماشین جای امنی نیست. همه این موارد می توانند عامل ترس کودک باشند.
  6. ترس از صندلی ماشین: شاید کودک شما جز دسته ای باشد که صندلی ماشین را دوست ندارد. به همین علت هنگام سوار شدن به خودرو واکنش زیادی نشان می دهد.
ترس کودک از ماشین

مطالب پیشنهادی: علائم ترس در کودکان (جسمی و رفتاری)

6 راهکار غلبه بر ترس کودک از ماشین

صبوری والدین برای غلبه کودک بر ترسش میتواند بسیار کارساز باشد. زیرا شما با آرامشتان به کودک این حس را می دهید که؛ “این یک ترس طبیعیه و تو می تونی از پسش بربیای”.

بنابراین در این مواقع علاوه بر حفظ لبخند و لحن مهربان، راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می دهیم:

  1. درک ترس کودک نسبت به ماشین: برای اینکه حامی خوبی برای کودکتان باشید ابتدا باید ترس او را درک کنید. کودکان ذهن انعطاف پذیری دارند. وقتی می بیند شما ترس او را درک میکنید راحت با آن کنار می آید. در نهایت با این کار کم کم ذهنیت او نسبت به ماشین تغییر می کند.
  2. خرید یک ماشین اسباب بازی: حرکت ماشین یا سرعت گرفتن آن برای ما ساده است. اما ممکن است برای کودک یک چالش بزرگ باشد. با خرید یک ماشین اسباب بازی میتوانید این مسئله را برای او عادی جلوه دهید.
  3. پرت کردن حواس کودک از ترسش: هنگام سفر میتوانید به کمک کتاب داستان حواس کودک را از ترسش منحرف کنید. در حالیکه او را در آغوش گرفته اید مثلا قصه اختراع اولین ماشین را برای او تعریف کنید. میتوانید برای جذابیتِ بیشتر داستانتان از دانش نامه ها، کارتون ها و تصاویر هم استفاده کنید. با این کار برای فرزندتان ماشین را از یک جای ترسناک به مکانی پر از قصه و ماجراجویی تبدیل میکنید.
  4. آشنایی کودک با سیستم ماشین: گاهی کودک از ماشین جدید شما می ترسد. میتوانید در قالب یک بازی دکمه ها، لامپ یا سایر تجهیزات بی خطر ماشین را به او نشان دهید. با این کار هم ترس کودک از ناشناخته بودن ماشین را از بین می برید، هم او را سرگرم کرده اید.
  5. تهیه یک دوست ماشینی: کودکان عاشق اسباب بازی و خیال پردازی هستند. شما میتوانید با خرید یک عروسک، یک دوست ماشینیِ خیالی برای کودکتان خلق کنید. از زبان دوست ماشینی اش به فرزندتان بگویید دوست دارد با او ماشین سواری کند.
  6. عادی کردن صندلی خودرو: گفتیم گاهی اوقات ترس کودک از صندلی ماشین است. برای پیشگیری از این مسئله، صندلی را چند روز اول در خانه بگذارید. با این کار چشم فرزندتان کم کم به آن عادت می کند. سپس به مرور شروع به بازی کردن با آن میکند و حتی با میل خودش درون آن می نشیند. در نهایت کودکتان صندلی ماشین را به عنوان یک دوست در خودرو می پذیرد.
 ترس کودک از ماشین

پیشنهاد می کنیم برای به کارگیری اصولی تر این راهکارها و یافتن برخوردهای مناسب تر از یک مشاوره کودک کمک بگیرید. برای یافتن مراکز روانشناسی در شهر خودتان می توانید از لیست مراکز مشاوره و روانشناسی کشور | به تفکیک شهر و استان استفاده کنید.

تفاوت ترس طبیعی و فوبیای وسایل نقلیه (آماکسوفوبیا)

ترس های دوران کودکی تا زمانیکه زندگی فرزند ما را مختل نکنند طبیعی هستند. اما برخی هراس ها وقتی شدید و طولانی می شوند تبدیل به ترس های بیمارگونه (فوبیا) می شوند. ترس کودک از ماشین هم در صورت شدت و تداوم به مرور می تواند تبدیل به فوبیای وسایل نقلیه (آماکسوفوبیا) شود. این فوبیا باعث می شود کودک کم کم نسبت به وسایل حمل و نقل (چه به عنوان مسافر، چه به عنوان راننده در آینده) وحشت شدید داشته باشد. در ادامه علائم آماکسوفوبیا را با هم بررسی می کنیم.

آماکسوفوبیا، مانند هر هراس دیگری درجات خفیف تا شدید دارد. مثلا در موارد خفیف، فقط وقتی پدر یا مادر کودک رانندگی میکنند شدت ترس او کم و سوار اتومبیل می شود. اما در موارد شدید کودک حاضر نیست از هیچگونه وسیله نقلیه ای استفاده کند و فقط ترجیح می دهد پیاده راه برود.

علائم آماکسوفوبیا:

برای نشانه های شایع افراد دارای آماکسوفوبیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترس شدید از تصادف کردن: مدام با خود تکرار میکند؛ ” الان تصادف میکنیم”.
  • ترس از آسیب دیدن با تصادف: به این فکر می کند؛ “نکند تصادف کنیم و بمیریم”.
  • ترس از گیر افتادن در ماشین: هر لحظه درگیر این است که “من در ماشین گیر می افتم و خفه می شوم”.
  • امتناع از سوار شدن به ماشین: در واقع از شرایطی که منجر به استفاده از وسایل نقلیه مانند اتومبیل می شود فراری است.
  • بروز علائم جسمی شدید: مانند تعریق ، لرزش ، ضربان قلب و حالت تهوع.
  • مشاهده نشانه های رفتاری: احساس وحشت زدگی در صورت و رفتار او کاملا نمایان است.

مطالب پیشنهادی: عوارض ترس شدید در کودکان

نکته پایانی

در این مقاله ابتدا به بیان علل ترس کودک از ماشین و راهکارهای غلبه بر آن پرداختیم. سپس در انتها، این ترس را با فوبیای وسایل نقلیه (آماکسوفوبیا) نیز مقایسه کردیم. اکنون با افزایش دانش ما نسبت به ترس کودکمان از ماشین، میتوانیم او را برای گذر از این ترس به خوبی همراهی کنیم. همچنین پیشنهاد میکنیم درصورت مشاهده شدت و تدام ترس کودک از یک مشاوره متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید.

شما عزیزان میتوانید در پایین صفحه نظرات و دیدگاه هایتان درباره این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید. سعی ما بر این است که در اولین فرصت پاسخگوی شما همراهان همیشگی مجله هوش کالا باشیم.

منابع:

The child is afraid to travel in a car. Causes and solutions

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *