پیامدهای دیسفاژی ( عوارض مشکل در بلع )

عوارض و پیامدهای مشکل بلع

پیامدهای دیسفاژی  :

 

از آنجائیکه  تغذیه یک جز طبیعی از فعل وانفعالات اجتماعی ، روزانه وسلامت عمومی است، اختلال بلع،عوارض ناخوشایندی برکیفیت زندگی دارد .اختلال بلع به روش های مختلفی روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد :

آسپراسیون  :

شرایطی است که غذاها یا مایعات یا ترشحات دهانی  -حلقی وارد مجرای تنفسی در زیر تارهای صوتی می شوند .این حالت برای اکثر مردم اتفاق می افتد(البته بدون وجود آسیب های عضلانی یا عصبی دربلع)  .افراد سالم این توانایی را دارند تا  ورود غذا یا مایع رابه مسیر تنفسی شان حس کنند و سرفه کنند.هنگامی که آسیب های مختلفی منجر به  کم آب شدن ، خطر عفونت ریه ، آسپراسیون مکررا رخ میدهد و به تبع آن ، ی می شوند ِ دیسفاژ بدن و سو تغذیه افزایش می یابد و لذت تغذیه کم می شود.بنابراین کیفیت زندگی تقلیل می یابد.

 

عفونت ریه (پنومونی)  :

هنگامیکه که عفونت ریوی در نتیجه ی آسپراسیون های حاد غذا،مایعات یا ترشحات دهانی ایجاد می شود ،عفونت ریه (پنومونی)افزایش می یابد.این حالت نیازمند مراقبت های جدی پزشکی می باشد.

 

کم آب شدن بدن :

حالتی است که هنگامیکه آب کافی دربافت ها برای ادامه فعالیت بافت ها حضورندارد .برای مراجعین با مشکل عصب شناختی که در معرض خطر آسپرلسیون هستند،هنگامیکه تغذیه مایعات انجام می دهند لازم است کنترل شود .کم آب شدن اصلی ترین عارضه ناشی از دیسفاژی است .

 

سوء تغذیه :

درنتیجه ناتوانی در قورت دادن ایمن غذاها، بی میلی به غذا، یاترس از خوردن یا نوشیدن به دنبال مشکلات بلع ایجاد می شود.هنگامیکه یک فرد نتواند غذا یا مایعات را به طور امن قورت دهد(ببلعد)،توانایی اش برای حفظ سلامت کاهش می یابد . ریکاوری مهارت های از دست رفته که منجر به سوء تغذیه می شوند،می تواند برای فرد در بهبود یافتن کیفیت زندگی اش کمک کننده باشند.

 

کاهش وزن :

تمایل به کاهش وزن درجامعه ما وجود دارد.کاهش وزن زیاد،مخصوصا بدون دلیل نیازمند توجه است.کاهش وزن ، با کاهش وزن عضلات همراه می شود که ممکن است ضعف ایجاد کند ودرنهایت منجر به تغییرات در فعالیت های روزانه ی افراد شود .هنگامیکه کاهش وزن بدون برنامه ریزی اتفاق بیفتد، به این کاهش وزن باید مظنون شد.

 

تاثیر منفی اختلالات بلع بر کیفیت زندگی :

سلامت عمومی :

دیسفاژی ممکن است باعث تقلیل در سلامت عمومی شود.این شیب تقلیل ممکن است آرام یا سریع باشد،اما همیشگی نیست و با بیماری های دیگر همراه شده است.برای افرادی که دچار بیماری های سیستماتیک هستند،از قبیل پارکینسون،بیماری دیابت،یا افراد دارای فشارخون بالا،اختلالاتی نظیر رفلاکس معده ریوی ،سندرم هایی charcot ازقبیل -یا بیماری های خود ایمنی ، مشکلات دیسفاژی به صورت marie-tooth پیوسته افزایش پیدا می کند.

 

خوردن،یک فعالیت لذت بخش اجتماعی است.

وقتی یک Pshychological well-being مریض یا بیماردیسفاژی خودرا نمایان می کند،عملکردهای اجتماعی طبیعی در خوردن محدود می شود . ی زیاد در فعالیت های اجتماعی که ماده های ِ یک فرد با مشکل دیسفاژ غذایی برای خوردن هست،مشاهده نمی شود(در این فعالیت ها شرکت نمی کند).

 

 

 

 

: ضررهای مالی می تواند زمانیکه فرد نیاز به غذاهای خاص، Financial well-being مکمل های غذایی ، درمان ، ابزار های خاص برای تدارک خوردن، وموارد دیگر که در بلع کمک کننده هستند را دارد، مشخص شود  .بخشی یاهمه این هزینه ها ممکن است توسط بیمه پرداخت شود،ولی به هرحال، هزینه های تمام موارد مرتبط با دیسفاژی باید قابل توجه باشد.

 

کجا مراجعه کنم؟

برای ارزیابی و درمان اختلالات بلع ، می بایست به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) مراجعه کنید. ما در اینجا لیستی از مراکز گفتار درمانی معتبر را جمع آوری کرده ایم که  می توانید براساس نیاز خود آدرس و شماره تلفن گفتار درمانگر مورد نظر خود را جستجو کنید.

 

این مطلب توسط آسیب شناس گفتار وزبان پیام سید کلاته نوشته است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *